Biserica Ortodoxă Română accentuează faptul că modalitatea de împărtăşire a credincioşilor va fi decisă în exclusivitate de către Biserică. Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, susţine că:„modalitatea de împărtășire cu tot ce presupune ea va fi decisă exclusiv de Biserică în spiritul comuniunii și discernământului duhovnicesc”. Cu alte cuvinte, bisericile fiind autocefale decid în mod exclusiv modalitatea de împărtăşanie a credincioşilor. Ordinul Ministerului Sănătății și Ministerului Afacerilor Interne referitor la măsurile sanitare specifice pentru desfășurarea activității religioase în contextul pandemiei este adresat în mod egal tuturor cultelor religioase din România, susţine Vasile Bănescu.
În ceea ce privește textul referitor la folosirea obiectelor de cult cu care credincioșii din varii religii intră în contact în cadrul ritualurilor, Vasile Bănescu a precizat că „este unul general, realist gândit în cheia firească a neutralității religioase care definește relația democratică a statului român cu toate cultele din România”. Preotul Eugen Tănăsescu, purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului, susţine că vor fi respectate toate măsurile şi “vom avea grijă ca normele de igienă să fie aplicate în concordanţă cu canoanele bisericii, pentru că statul român nu are nicio arie de competenţă în virtutea legii cultelor şi a Constituţiei asupra ritualului liturgic, asta nu înseamnă că normele medicale stipulate în Ordin nu vor fi respectate, pentru că vor fi respectate. Noi decidem modalitatea de împărtăşire şi statul ne-a dat recomandarea medicală”.
Ordinul mai prevede că slujbele în aer liber nu sunt considerate adunări publice. “Nu sunt considerate adunări publice, pentru că sunt în curtea bisericii, nu sunt pe spaţiul public cum este piaţa. Sunt în curtea bisericii întotdeauna, iar curtea bisericii este un teren privat. Terenul bisericii este un teren privat al unui cult. Cei care sunt pe acel teren sunt într-o instituţie de drept privată şi utilitate publică, cum este definită prin lege şi înseamnă că acolo nu poate avea loc o adunare publică şi atunci s-a rezolvat şi dilema juridică”, a declarat, pentru Focus Press, preotul Eugen Tănăsescu.
Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului a ţinut să menționeze faptul că „nu se repetă Paştele. Sărbătoarea Odovaniei sau a Învierii este ziua care încheie sărbătoarea. Paştele deschide perioada pascală, care începe la Sărbătoarea Sfintelor Paşti şi durează 40 de zile, adică până miercuri, 27 mai, atunci când este Odovania. Este ca o întâlnire importantă. Te saluţi când vii, discuţi în timpul întâlnirii şi te saluţi şi când pleci. Asta este Odovania, salutul de bun-rămas, salutul de despărţire de sărbătoarea Învierii. Apoi trecem în următorul ciclu liturgic, respectiv Înălţarea Domnului. Odovania nu este repetarea Paştelui. Cei care nu cunosc rânduielile bisericeşti au înţeles că facem Paştele de două ori. Nu există Înviere de două ori. Există Învierea în ziua sărbătorii şi mai există încheierea sărbătorii. Sărbătoarea ţine 40 de zile timp în care credincioşii se salută cu „Hristos a Înviat!” Este un întreg ciclu liturgic care se încheie la Odovanie. Cinstim Învierea lui Hristos şi la finalizarea sărbătorii. Nu este o repetare. Nu este o a doua repetare a Învierii. Nu este reprogramarea Învierii„.
Preotul Tănăsescu a ţinut să precizeze că enoriaşii care doresc au posibilitatea să ţină post, să se împărtăşească şi să primească Lumină: „Pentru cei care nu au avut posibilitatea din cauza condiţiilor din situaţia de urgenţă, Odovania ne permite acum să facem acest apel către credincioşi. Ce înseamnă? Cei care nu au beneficiat de Sfânta Lumină, din diverse motive, pot veni să ia Lumină de la slujitorii Sfintelor Altare, iar cei care nu s-au putut să se spovedească şi să se împărtăşească, pentru că a fost acea perioadă de răstrişte, Arhiereul a instituit 3 zile de post. Arhiereul prin canoane are dreptul să instituie sau să suprime postul. Acesta este dreptul arhiereului. Cei care doresc pot să ţină post şi să apeleze la duhovnicii lor şi în acea zi pot merge să se împărtăşească. La Odovanie, conform rânduielilor, se face slujba asemănătoare cu Învierea. Singura modificare este că nu se face slujba în timpul zilei, ci noaptea. La începutul slujbei îi vom invita pe cei care doresc să vină să ia Lumina lui Hristos„.
Tot preotul Tănăsescu a mai adăugat şi faptul că slujba de la Constanţa nu este necanonică: „Ceea ce facem noi la Constanţa nu este necanonic. Noi ne-am inspirat în decizia noastră după Biserica Greciei. Există decizie de Sinod în Grecia. Şi ei au avut aceeaşi problemă. Înaltul nu a fost ostentativ, ci a avut curajul să facă la fel ca în Grecia şi pentru credincioşii din Constanţa, în virtutea unei tradiţii dinamice. Biserica şi-a actualizat şi modificat rânduielile în funcţie şi de provocările curente. Pandemia a fost o provocare. Nu-i uşor să-i spui credinciosului să stea două luni în casă şi la cea mai importantă sărbătoare să îi spui să stea acasă. Dacă la greci se poate, la noi de ce nu se poate? Ortodoxia este universală„.
Măsurile sanitare specifice menționate în Ordin cu privire la obiectele de cult sunt următoarele:
1.) În cadrul ritualurilor religioase în care se vor folosi obiecte de cult
care intră în contact cu credincioșii, aceste se vor dezinfecta după fiecare
utilizare.
2.) Se vor dezinfecta periodic, o dată la patru ore, obiectele sau suprafețele
frecvent atinse.
„Respectivele ‹obiecte de cult› menționate la punctul 1.) sunt acelea pe care unii credincioși le ating în semn de venerație față de Dumnezeu, față de persoanele sfinte pe care acestea le reprezintă (sfintele icoane, sfânta Cruce, Sfânta Evanghelie etc), sau față de prezența sacrului în obiecte semnificante religios în spațiul credinței oamenilor din toate cultele și religiile”, a spus Vasile Bănescu.
El a amintit că Biserica Ortodoxă a transmis public „Îndrumările” sale bisericești pentru starea de alertă în data de 14 mai: „Aceste îndrumări amănunţite rămân perfect valabile și în contextul recent publicatului Ordin, precum și în deplină consonanță cu măsurile sanitare specificate de acesta. Concret, obiectele de folosinţă perpetuă (Potir, disc, steluţă şi linguriţă) se curăţă înainte de folosire şi după folosirea acestora”.
Folosirea linguriței la împărtășire nu a fost sursă de contaminare
„Reamintim că în practica Bisericii Ortodoxe Universale, folosirea linguriței comune, la împărtășirea euharistică, nu a fost în trecut şi nici în ultimele două luni de pandemie sursă de contaminare pentru vreun credincios ortodox”, a mai semnalat Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.
„Recent, două instanțe judecătorești din Constanța și Cluj au confirmat că nu au fost identificate cazuri de infectare cu noul coronavirus care ‹să fi fost legate de oficierea slujbelor religioase›, că ‹împărtășirea mai multor persoane cu aceeași linguriță nu a condus la îmbolnăvirea vreunei persoane cu coronavirusul SARS-CoV-2› și că nici au existat suspiciuni de infectare în rândul preoților din cadrul celor două Arhiepiscopii vizate de această cercetare”, susţine Vasile Bănescu.
Există permanent posibilitatea „împărtășirii individuale”
„Cu toate acestea, întrucât Biserica Ortodoxă a perceput realist și înțelegător frământarea, îngrijorarea unor credincioși și teama autorităților care gândesc inevitabil în termeni seculari, nu religioși, modalități de protejare a populației, Patriarhia Română a comunicat recent decizia Sfântului Sinod, aceea ca „împărtășirea comună” din timpul Sfintei Liturghii să se amâne o foarte scurtă perioadă de timp pentru consultarea cu celelalte Biserici Ortodoxe pe tema modalității împărtășirii credincioșilor în contextul unei pandemii, împărtășire care s-a făcut și se va face totdeauna ‹dintr-o singură pâine› și ‹dintr-un singur pahar al binecuvântării›. Așadar, modalitatea de împărtășire cu tot ce presupune ea va fi decisă exclusiv de Biserică în spiritul comuniunii și discernământului duhovnicesc”, atenționează Vasile Bănescu. În același timp există „permanent posibilitatea ‹împărtășirii individuale› a tuturor credincioșilor după Sfânta Liturghie sau în orice altă zi decisă de preotul duhovnic”, a accentuat Bănescu.
Alexandra VASILE
Citeşte şi: