Primăria Municipiului Mangalia a deschis procedura de transparență decizională pentru proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2026. Conform raportului de specialitate, mangalioții ar putea plăti taxe și impozite mai mari, prin indexarea cu rata inflației de 5,6%. Cetățenii interesați pot transmite propuneri, sugestii sau opinii până la sfârșitul acestei luni.
Proiectul de hotărâre prevede aprobarea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2026, a procedurilor și formularelor pentru scutiri și facilități fiscale, reglementarea taxei speciale de salubrizare și a taxei de folosire a tramei stradale, stabilirea bonificațiilor pentru plata anticipată și a majorărilor pentru clădirile și terenurile neîngrijite, măsuri privind anularea creanțelor fiscale minore și aplicarea sancțiunilor prevăzute de lege.
Printre principalele prevederi se numără majorarea cotei impozitului pe clădiri nerezidențiale, stabilirea unei cote de 0,3% pentru clădirile rezidențiale aflate în proprietatea persoanelor juridice, supraimpozitarea clădirilor și terenurilor neîngrijite, reducerea cu 50% a impozitului pentru imobilele utilizate în scop turistic pe o durată de cel mult 180 de zile anual, cu condiția achitării tuturor datoriilor către bugetul local, dar și diverse bonificații pentru plata anticipată a impozitelor până la 31 martie 2026: de 10% pentru persoanele fizice și de 5% pentru persoanele juridice.
Impozitul/taxa pe clădiri în cazul celor rezidențiale
Impozitul/taxa pe clădiri în cazul celor rezidențiale deținute de persoane fizice se calculează prin aplicarea unei cote de 0,08% asupra valorii impozabile a clădirii. În funcție de tipul acesteia și dacă are toate utilitățile publice, dar și de suprafața imobilului, mangalioții vor scoate din buzunar între 116 lei/mp și 1.576 lei/mp. Pentru locuințele aflate la subsol, demisol și mansardă se va aplica 75% din valoarea calculată, iar pentru încăperi se va aplica 50% din valoarea calculată.
Impozitul/taxa pe clădiri în cazul celor nerezidențiale
Impozitul/taxa pe clădiri în cazul celor nerezidențiale deținute de persoane fizice și juridice se calculează prin aplicarea unei cote de 1,75 % asupra valorii impozabile a clădirii.
Pentru clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.
Impozitul/taxa pe clădiri în cazul celor mixte
În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial cu impozitul determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial. În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform regulilor stabilite pentru clădirile rezidențiale.
În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor juridice, impozitul se determină prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial, conform regulilor stabilite pentru calculul impozitului aferent clădirilor rezidențiale deținute de persoanele juridice, cu impozitul calculat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform regulilor stabilite pentru calculul impozitului aferent clădirilor nerezidențiale deținute de persoanele juridice.
Impozitul pe clădirile aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice, pe o durată de cel mult 180 zile consecutive sau cumulate, în cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50% (art. 456 alin. 4 din Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal). Reducerea se aplică în anul fiscal următor celui în care este îndeplinită această condiţie, doar dacă se constată că persoana fizică/juridică proprietar al imobilului nu înregistrează debite restante (impozite, taxe, amenzi și redevențe), în data de 31 decembrie 2025, către bugetul local al Municipiului Mangalia.
Impozite/taxe pe terenuri amplasate în intravilan
Impozitul se calculează în funcție de suprafața terenului, categoria de folosință și zona localității în care se află. De exemplu, pentru un teren cu construcții – între 5.510 și 15.741 de lei/ha.
În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcții, impozitul/taxa se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului cu suma corespunzătoare zonei, per hectar.
Impozite/taxe pe terenuri amplasate în extravilan
Și în acest caz, impozitul se calculează similar, în funcție de suprafață, categorie de folosință și coeficientul de corecție. Pentru un hectar de teren cu construcții se va achita 48 de lei, pentru un hectar de teren arabil – 78 de lei, pentru pășune și fâneață – 44 de lei, vie pe rod – 88 de lei, livadă pe rod – 89 de lei, pădure sau alt teren cu vegetație forestieră – 25 de lei, teren cu apă – 8 lei, teren cu amenajări piscicole – 54 de lei.
În cazul terenurilor agricole nelucrate timp de doi ani consecutiv, impozitul pe teren se majorează cu 500% începând cu al treilea an, în condițile stabilite de Consiliul Local.
Impozitul pe terenurile aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice pe o durată de cel mult 180 de zile consecutive sau cumulate, în cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%.
Pentru terenurile neîngrijite situate în intravilanul localității, impozitul pe teren se majorează cu până la 500%, conform criteriilor stabilite. Criteriile de încadrare a terenurilor în această categorie sunt cele prevăzute în Hotărârea Consiliului Local nr. 115/2016.
Impozitul pe mijloacele de transport
Pentru autovehiculele cu tracțiune mecanică se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cm3. De exemplu, pentru motociclete, tricicluri sau cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm3, impozitul este de 11 lei pentru fiecare 200 cm3 sau fracțiune, iar pentru cele cu capacitatea peste 1.600 cm3, impozitul este de 12 lei pentru fiecare 200 cm3 sau fracțiune.
În ceea ce privește autoturismele, pentru cele cu capacități cuprinse între 1.901 și 2000 cm3, impozitul este de 30 de lei pentru fiecare 200 cm3 sau fracțiune. Pentru cele între 2.601 și 3.000 cm3, impozitul este de 227 de lei, iar pentru autoturismele cu capacitatea de peste 3.001 cm3, impozitul este de 458 de lei pentru fiecare 200 cm3 sau fracțiune.
Tot în proiectul de hotărâre sunt prevăzute și cuantumurile mai multor taxe, cum ar fi taxele pentru eliberarea certificatelor de urbanism, avizelor sau autorizațiilor de construire. Pentru un certificat de urbanism, taxa este cuprinsă între 13 și 30 de lei, în funcție de suprafață. Pentru o autorizație de construire pentru clădiri rezidențiale este 0,5% din valoarea lucrărilor, iar pentru clădirile nerezidențiale este de 1% din valoarea lucrărilor. Autorizația de desființare va fi de 0,1% din valoarea impozitabilă, iar autorizația pentru organizarea de șantier va fi calculată la 3% din valoarea lucrărilor. Autorizația sanitară de funcționare va fi 32 de lei. Pentru un aviz de oportunitate, mangalioții vor achita 1.056 de lei.
Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă și publicitate
Cota taxei se stabilește de Consiliul Local, fiind cuprinsă între 1% și 3%. La nivelul municipiului Mangalia, pentru publicitatea cu contract taxa se stabilește la 3% din valoarea acestuia. În cazul unui afiș situat în locul în care persoana derulează o activitate economică – 49 de lei/mp sau fracțiune de mp, iar în cazul oricărui alt panou, afişaj sau structură de afişaj pentru reclamă şi publicitate – 36 de lei/mp sau fracțiune de mp.
Impozitul pe spectacole
Pentru spectacole, cota de impozit este de 2% pentru spectacolul de teatru, balet, operă, operetă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiție sportivă internă sau internațională, și de 5% în cazul oricărei altei manifestări artistice decât cele enumerate anterior.
Taxe speciale – Serviciul de Evidență a Persoanelor
Pentru oficierea căsătoriei în sediul Stării Civile Mangalia, în timpul săptămânii, nu se percepe nicio taxă, în schimb, pentru cele oficializate în week-end, se va percepe o taxă de 300 de lei. Pentru oficierea căsătoriei în afara sediului, indiferent de ziua săptămânii, se va achita o taxă de 3.000 de lei.
Taxa pentru îndeplinirea procedurii de divorț pe cale administrativă este de 500 de lei.
Taxa pentru eliberarea cărții de identitate – 7 lei, carte de identitate provizorie – 1 leu, taxa pentru furnizare date – 5 lei, taxa căutare acte din arhivă – 10 lei, taxă eliberare copie de pe documentele din arhivă – 10 lei, taxa de urgență – 100 de lei, taxă eliberare certificat de cutumă – 25 de lei, taxă sesizare pentru deschiderea procedurii succesorale – 25 de lei, taxă eliberare certificat care atestă componența familiei – 25 de lei, taxă pentru eliberarea Extrasului din Registrul Electoral, pe suport electronic – 100 de lei, iar pe suport de hârtie – 5 lei/pagina.
Alte taxe locale
Taxa zilnică pentru vizitarea muzeelor, caselor memoriale sau a monumentelor istorice de arhitectură și arheologie se stabilește astfel: 15 lei/adult, 6 lei/pensionari, studenți, elevi cu domiciliul în altă localitate decât Mangalia, se menține gratuitatea pentru copiii sub 7 ani, elevi, studenți, pensionari, veterani de război cu domiciliul în municipiul Mangalia.
Documentația completă poate fi consultată pe site-ul Primăriei Mangalia, iar cetățenii pot transmite propuneri, sugestii sau opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de hotărâre până la finalul lunii.
Andreaa CONDURACHE



























