Ce constănțean nu a auzit sau nu a fost măcar o dată la restaurantul Marco Polo? Localul este poziționat lângă Sala Sporturilor din Constanța și are avantajul unei parcări pentru clienți, o investiție pe care proprietarul, Crinu Danu, a făcut-o chiar de la început, chiar dacă asta a însemnat să își sacrifice un concediu și timp să convingă toți cei 6 prorprietari ai câte unei bucăți mici de teren, care înseamnă terenul de lângă localul propriu-zis, să-i vândă. Povestea de succes a lui Crinu Danu, care a pornit în domeniul HORECA de la simplu ajutor de ospătar, iar acum este proprietar de local, a fost împărtășită de acesta la WAVE RADIO.
Prezent în studioul WAVE RADIO, în emisiunea „Facem Valuri” moderată de Alexandra Cucu și Valentin Ispas, Crinu Danu a admis că zona unde are localul permite chiar și construcția unui bloc P+6 și că are autorizație de construcție care i-ar da voie să se extindă cu restaurantul, dar că nu dorește așa ceva. A pus prea mult suflet în localul pe care îl știm cu toții în varianta de acum. Este o afacere pornită în 1998.
“La începutul carierei mele am fost ospătar, ajutor de ospătar – pot să spun că am început în anii ’84-’85. Apoi am plecat în Armată, din Club Scandinavia. În ’88 m-am întors, am început la Hanul Piraților, până în 1990, iar din ’90 până în ’96 am lucrat la Rex. Din ‘96 până în ’98 am lucrat la Perla și, din 1998, am deschis eu afacerea. (…) Crinu Danu și-a făcut restaurantul lui pentru că asta a știut să facă. Întâmplarea și lucrul bun a fost că – și îi sunt recunoscător domnului Vlad Dorel, cel care m-a inspirat și m-a dus către căile alimentației publice – el a avut buna inspirație să mă dea afară în 1988. Am rămas foarte buni prieteni, îl respect foarte tare, și chiar i-am spus: „șefule, când mi-ai făcut rău, de fapt mi-ai făcut bine”, pentru că altfel eram un șef de sală, poate chiar șef de unitate, că mai avansam și eu, mic, gras și chel, care aștepta pensionarea. Dar, curajul, norocul, talentul au contribuit la buna desfășurare a proiectului (Marco Polo – n.r.). Dar m-am bazat și pe cunoștințele acumulate”, a spus Crinu Danu la WAVE RADIO.
“Nu aș fi putut să fac nimic fără să construiesc o echipă în jurul meu. Avem în jur de 45-47 de angajați, pe care pot să mă bazez. Unii au 15-17 ani de când lucrează la Marco Polo. Avem un nucleu foarte puternic. Pun și suflet în ceea ce fac. Le-am și indus asta, pentru că și eu am pus suflet. Nu am făcut o afacere de azi-pe mâine. (…) Totul a fost construit în jurul bunului simț, de a simți puterea de cumpărare a clientului și de a veni mai des. Decât să vină o dată pe lună sau pe săptămână, de ce să nu vină de 3 ori pe săptămână? Pot să spun că am în jur de o mie de clienți pe săptămână. Asta înseamnă un lucru foarte bun”, a mai relatat Crinu Danu.
Proprietarul restaurantului Marco Polo a dezvăluit și câteva detalii din “bucătăria” succesului: “Dacă vrei să îți meargă, axează-te pe niște produse pentru prânz. Seara oricum lumea vine să mănânce. Dar dacă vin și la prânz, atunci poți să spui că ai avut o zi reușită”.
“Nu am nici un muncitor străin, asiatic. Am avut chiar recent un control de la Direcția Sanitar Veterinară și au fost uimiți că am 10 oameni în bucătărie. Au și spus: “La câți oameni aveți, nu cred că avem ce să găsim în neregulă, adică ne supărăm dacă găsim…”. (…) Am aproape 40 de ani de când lucrez în alimentația publică, și am oameni pe sectoare. Cel care face salate, face numai salate, cel care face deserturi – face doar deserturi, cel de la lipii e doar la lipii, la grătare altcineva… (….) Așa a fost de la început, pentru că așa am învățat și eu în Mamaia (…)”, spune Crinu Danu.
“Produse preferate de constănțeni? Ei bine, depinde și de produsele pe care restaurantul alege să le promoveze, prin aceea că există perioade când prețul este cu intenție lăsat sub valoarea reală. “Am avut o perioadă când vindeam foarte multe stridii, iar acum este vita. Avem 80 de kilograme de mușchi de vită vândut pe săptămână (…) Am surprins și cu acele produse pe care și le pregătește clientul pe plită la masa, adică lasă carnea cât dorește el. Este și prezentarea foarte frumoasă… Alintăm clientul”, a mai afirmat patronul de la Marco Polo.
Față de anii ’90, când a început să lucreze în acest domeniu, la Rex, pentru început ca ospătar, Crinu Danu admite că în prezent s-a adaptat, pentru că “bucătăria este o artă a improvizației și apar ingrediente noi”. Legat de noi produse, care în anii ’90 nu erau sau nu erau atât de cunoscute, spune că acum, spre exemplu, are clienți care vin din București la Constanța, la Marco Polo, special pentru biftecul tartar: “Clientul a început să plece în vacanțe (…) și, la întoarcere, vine cu o cultură gastronomică la care noi trebuie să ne adaptăm, pentru că ni se cere”.
Discuția integrală o puteți urmări în materialul VIDEO atașat!
Alexandra CUCU
WAVE RADIO poate fi ascultat aici: https://onlineradiobox.com/ro/wave/?cs=ro.wave&played=1




























Vin musafiri și din Los Angeles pentru cioba de pui a la grec și multe alte delicatese iar în ultima perioadă și din cauza „noului” angajat Tararache care parcă dă o notă în plus mâncărurilor băuturilor care le recomandă. Felicitări pentru respectul față de meserie și clientelă.