Cinci proiecte din România au fost selectate pentru finanțare din fonduri europene, prin Comisia Europeană, în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF – AFIF), valoarea totală a finanțării fiind de 37.139.241,50 euro. Proiectele ar urma să contribuie semnificativ la dezvoltarea infrastructurii naționale de combustibili alternativi. Dintre cele cinci inițiative aprobate, un proiect major este localizat în Constanța.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Direcția Generală Programe Europene Transport (DG PET), au anunțat rezultatele celui de-al doilea termen-limită al apelului CEF-T-2024-AFIF, în urma căruia cinci proiecte cu implementare în România au fost selectate pentru finanțare.
Proiectele selectate pentru implementare în România sunt următoarele:
- Extended East Europe Electric Route – BlueRoute 4E – PPC Blue Romania SRL, finanțarea UE în valoare de 3.420.000 euro. Proiectul urmărește instalarea a 98 de puncte de reîncărcare, fiecare cu o putere minimă de 150 kW, pentru vehicule ușoare (LDV), și a 8 puncte de reîncărcare, fiecare cu o putere minimă de 350 kW, pentru vehicule grele (HDV), în 34 de locații din România și Grecia.
- Pan European Network – Electric in BG, RO – Eldrive Holding GMBH, finanțarea UE în valoare de 7.860.000 euro. Proiectul are ca obiectiv instalarea a 88 de puncte de reîncărcare, fiecare cu o putere minimă de 150 kW, pentru vehicule ușoare (LDV), și a 87 de puncte de reîncărcare, fiecare cu o putere minimă de 350 kW, pentru vehicule grele (HDV), în 25 de locații din România și Bulgaria.
- Extending the EVConnect charging stations network in Romania – Smart Business & Technologies Solutions SRL, finanțare US în valoare de 4.080.000 euro. Proiectul are ca scop instalarea a 76 de puncte de încărcare DC: 60 de unități pentru vehicule grele (HDV), de câte 350 kW fiecare, și 16 unități de 150 kW fiecare, în 32 de locații strategice din România.
- The development of Rompetrol’s infrastructure for supplying alternative fuels at key locations in Romania – Rompetrol Financial Group SRL, finanțare UE în valoare de 2.010.000 euro. Proiectul are ca obiectiv instalarea a 37 de puncte de reîncărcare de 150 kW pentru vehicule ușoare (LDV) și a 15 puncte de reîncărcare de 350 kW pentru vehicule grele (HDV) de-a lungul rețelei TEN-T din România, în 22 de locații identificate.
- Cel mai mare proiect românesc aprobat este cel al societății Constanța South Container Terminal SRL – Terminal Electrification DP World – Constanța, care vizează implementarea infrastructurii OPS în portul Core Constanța din România. Acesta va include infrastructura electrică pentru 29 de blocuri de containere (3 transformatoare de 2500 kVA, 29 de sisteme de bare colectoare pentru alimentarea macaralelor reRTG), un HUB de încărcare pentru camioane terminal electrice – ETT (transformator de 2,5 MVA, 5 stații de încărcare de câte 2×200 kW), sistem OPS cu 2 transformatoare, 2 echipamente de cold ironing de câte 5 MVA fiecare și 10 camioane terminal electrice.
Finanțarea UE se ridică la 19.823.241,50 euro, această sumă reprezentând aproape jumătate din valoarea totală a investiției, adică 39.646.483 euro.
Proiectele finanțate vizează dezvoltarea unei rețele strategice de infrastructură de încărcare de înaltă putere, atât pentru vehicule ușoare, cât și pentru vehicule grele, aliniată la cerințele AFIR și obiectivele Pactului Verde European.
Investițiile vor contribui la extinderea rețelei naționale de puncte de reîncărcare rapidă și ultra-rapidă, modernizarea și decarbonizarea operațiunilor portuare (Portul Constanța), creșterea conectivității României în rețeaua europeană TEN-T și accelerarea tranziției către mobilitate curată și reducerea emisiilor de CO₂.
Andreea CONDURACHE



























