Șoferul care a produs un accident mortal în Constanța a fost condamnat la închisoare cu executare, decizia fiind definitivă. În plus, judecătorii au majorat cuantumul daunelor morale. Totodată, s-a stabilit că, în momentul producerii evenimentului rutier, nu exista o poliță RCA valabilă, șoferul încheind una la câteva ore după accident. Astfel despăgubirile vor fi suportate de Biroul Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR) – Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii, așa cum este procedura în astfel de situații.
Accidentul rutier a fost unul teribil. Din anchetă a reieșit că, în data de 18.01.2020, în jurul orei 2.50, inculpatul Mihai C. a condus autoturismul marca Jeep Cherokee în municipiul Constanța, iar când a ajuns la intersecție cu strada Dezrobirii, nu a respectat semnificaţia indicatorului rutier „Oprire“ şi a intrat în partea din spate a autoturismului marca Volkswagen Passat, care se afla oprit în intersecţie.
Menționăm că autovehiculul Volkswagen fusese implicat, anterior, într-o tamponare, de aceea se afla oprit în intersecție. La fața locului se aflau și polițiști, iar în fața autovehiculului avariat se afla un bărbat (tatăl șoferului din Volkswagen), care se uita sub capotă.
În urma producerii impactului, autoturismul Volkswagen Passat a fost proiectat către înainte, accidentându-l pe bărbat care se afla pe partea carosabilă în faţa mașinii, acesta suferind leziuni corporale grave, decedând ulterior, la data de 25.01.2020.
Cu ocazia cercetării la fața locului s-a mai reținut că, în proximitatea momentului producerii accidentului, condiţiile meteorologice și de vizibilitate au constat în cer senin, vizibilitate specifică nopţii și iluminat stradal funcţional.
Șoferul din Jeep avea o alcoolemie în sânge de 2,40 mg/l (prima probă) şi 2,12 mg/l (a doua probă).
Acesta a fost trimis în judecată pentru ucidere din culpă și conducerea unui vehicul sub influența băuturilor alcoolice, fiind condamnat, pe 9.03.2022, de magistrații Judecătoriei Constanța, la 3 ani și 2 luni de închisoare în regim de detenție.
Decizia a rămas definitivă la Curtea de Apel Constanța, pe 23.03.2023.
A încercat să fenteze legea, încheind o poliță RCA după producerea accidentului
Magistrații au reținut că, la data producerii evenimentului rutier, inculpatul nu deținea o poliță valabilă RCA, acesta încheind un contract de asigurare la câteva ore după producerea accidentului. Instanța a constatat, astfel, că în cauză are calitate de parte responsabilă civilmente Biroul Asiguratorilor Auto din Romania – Fondul de Protecție a Victimelor Străzii.
Potrivit art. 33 din Legea nr. 132/2017: „În calitate de organism de plată a despăgubirilor, BAAR garantează, fără a avea beneficiu de discuțiune despăgubirea persoanelor prejudiciate, rezidenți ai statelor membre, prin accidente produse pe teritoriul României sau pe teritoriul unui alt stat membru decât statul lor de rezidență, prin intermediul unor vehicule sau tramvaie care staționează în mod obișnuit pe teritoriul României sau pe teritoriul unui stat al cărui birou național auto nu a semnat Acordul multilateral, neasigurate RCA cu toate că, în conformitate cu prevederile legii, pentru acestea trebuia încheiată asigurarea RCA sau prin intermediul unor vehicule neidentificate, în următoarele condiții: a) dacă vehiculul sau tramvaiul a fost identificat, dar nu era asigurat pentru RCA, se acordă despăgubiri atât pentru daune materiale, cât și pentru vătămarea integrității corporale sau sănătății ori pentru deces (…)“.
Totodată, conform art. 3 alin. 1 din Ordinul nr. 1/2008 al președintelui Comisie de Supraveghere a Asigurărilor: „Fondul acordă despăgubiri persoanelor păgubite prin accidente de vehicule, dacă vehiculul, respectiv tramvaiul, care a provocat accidentul a rămas neidentificat ori nu era asigurat pentru răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, cu toate că legea prevedea obligativitatea asigurării“.
La apel, judecătorii au majorat despăgubirile. BAAR are de dat părților civile din accident (rudele persoanei decedate) circa 115.000 de euro.
Liliana BELCIUG