Montarea celor 400 de radare fixe pe șoselele României ar fi trebuit să fie finalizată încă din vara acestui an de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Sistemul video urma să monitorizeze toate drumurile expres, naționale și autostrăzile din țară, însă licitația de achiziție a camerelor video nu începuse nici măcar la jumătatea lunii septembrie. Motivul este reprezentat de faptul că Guvernul nu a alocat banii necesari. Cel mai probabil, cele 400 de radare fixe nu vor fi puse în funcțiune prea curând, scrie bugetul.ro
Chestiunea radarelor fixe
În 2023, Compania de Drumuri a demarat un proiect major de achiziție și montare de radare fixe. CNAIR a venit chiar și cu harta cu drumurile pe care urmau să fie montate dispozitivele de supraveghere a traficului, însă Compania de Drumuri a admis că proiectul a intrat în impas.
Purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, a acordat un interviu pentru ProMotor pe marginea acestui subiect. El a explicat că procedura de achiziție a camerelor poate fi pornită doar atunci când este stabilită cu exactitate sursa de finanțare.
„CNAIR nu poate lansa licitația de achiziție a celor 400 de camere de supraveghere în acest moment (n.r. septembrie), deoarece nu a fost alocată finanțarea necesară. Procedura de achiziție a acestor camere, care au integrat și un sistem de detecție a vitezei, se poate lansa doar în momentul în care este stabilită concret sursa de finanțare. Odată ce va fi stabilită sursa de finanțare, vom putea demara licitația de achiziție și implementare a sistemelor de supraveghere. La momentul conceperii proiectului, finanțarea ar fi trebuit asigurată din surse multiple, inclusiv prin PNRR și de la bugetul de stat”, a declarat Șerbănescu.
Care este bugetul necesar în această poveste și câte amenzi de viteză au dat oamenii legii în primă jumătate a acestui an
În continuare, purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere a explicat că „poate dura chiar și un an și jumătate din momentul lansării licitației până când camerele vor funcționa efectiv, adică până vor fi conectate la sistemul național de monitorizare «e-Sigur»”.
Verdictul lui Alin Șerbănescu este că „sunt șanse foarte mici ca ele să devină funcționale în 2026”, bugetul necesar care trebuie alocat fiind de 79 de milioane de lei fără TVA. Trebuie precizat faptul că autoritățile au aplicat în jur de 350.000 de amenzi de viteză în primele șase luni ale anului.
L.M.