În anul 2021 a fost emisă autorizația de construire aferentă proiectului „Reamenajarea integrată a zonei pietonale din centrul istoric al Municipiului Constanța – etapa II“ și a fost semnat un contract de prestări servicii privind consultanța pentru acest obiectiv de investiții. Totul a rămas, însă, la stadiul de documentații, iar în mai 2023 administrația locală a anunțat că a reziliat contractul de finanțare, motivând că a fost închis depozitul de deșeuri din Port, iar costurile aferente transportului și depozitării deșeurilor provenite din lucrările de construcții au crescut cu aproximativ 3.000% fața de cele ofertate de antreprenor. Dar epopeea continuă…
„Reamenajarea integrată a zonei pietonale din centrul istoric al Municipiului Constanța – etapa II“ includea reabilitarea și modernizarea a 27 de străzi și alei, în lungime totală de 2.679m, din Zona Peninsulară. Data începerii proiectului a fost 22 februarie 2021, iar perioada de implementare însuma 111 luni (1.09.2014 – 30.11.2023). Valoarea totală a proiectului a fost de 37.354.203 lei, TVA inclus, fonduri de la Uniunea Europeană, obținute prin Programul Operațional Regional (POR).
Potrivit proiectului, trebuiau să se efectueze lucrări pentru realizarea unui sistem rutier adaptat la circulația pietonală, să se introducă instalații de iluminat compuse din corpuri și proiectoare de iluminat, stâlpi metalici și sistem de fixare a acestora (fundații), dar și o rețea de canalizare pluvială, care să colecteze apele de pe clădiri și drumuri, și să le descărce în rețelele de canalizare existente.
Însă, până când vor începe primele lucrări (dacă vor mai începe), constănțenii mai au de așteptat câțiva ani. În primul rând, deoarece abia în această lună a fost finalizată procedura de reziliere a contractului de execuție a lucrărilor, cu firma câștigătoare a licitației. Dar reprezentanții Primăriei Constanța ne-au precizat că tot mai au în vedere ca, pe viitor, să reabiliteze total Zona Peninsulară. Când, cum, cu ce fonduri, însă, nu știm, administrația locală nu a dorit să ofere și alte informații.
Cum a motivat Municipalitatea rezilierea contractului de finanțare
Printre alte motive expuse în comunicatul de presă emis în luna mai de Primăria Constanța se menționează că:
„Principalul motiv de renunțare a fost cel reprezentat de costurile aferente transportului și depozitării deșeurilor provenite din lucrările de construcții, care au crescut cu aproximativ 3.000% fața de prețurile ofertate de antreprenor. Prețul cu care a fost adjudecată lucrarea, care era stipulat în contractul de execuție, s-a mărit cu aproximativ 27% faţă de prețurile ofertate de antreprenor. În concluzie, antreprenorul a sesizat această vulnerabilitate și a adus la cunoștință beneficiarului că, în urma creșterilor prețurilor, nu se mai încadrează în valoarea licitată.
Un alt motiv este contestația și anularea Rregulamentului de acces în zona Peninsulară, corelat cu obiectivul proiectului – transformarea tuturor străzilor cuprinse în proiect în străzi pietonale, cu asigurarea accesului doar pentru autovehiculele serviciilor de urgență (pompieri, salvare, poliție) – a condus la reanalizarea oportunității demarării acestuia. Fără un regulament de acces în zonă, care să interzică accesul autovehiculelor, nu se puteau atinge obiectivele și indicatorii proiectului“, se arată în comunicatul transmis de administrația locală.
Mihaela GIUGLEA
Voi sunteti sanatosi ? N-au trecut nici 10 ani dela modernizarea stil Mazare si vreti sa modernizati iarasi 27 de strazi ,sa inlocuiti stalpii de iluminat si cabluri (prin alte sapaturi de cca.6 kilometri ).Stalpii acestia trebuiau sa reziste 60 de ani bai gusterilor …Pana la etapa 2-a trebuiesc priponiti cei vinovati de bataia de joc cu dalele de rahat montate pe carosabil .Ce dracu
face Curtea de conturi controleaza sau pazeste furtul banului din bugetul comunitatii ?Ce eficienta economica au proiectele facute de catre firmele infractoare si ” inghitite „de catre administratia corupta a orasului ?