Primăria Constanța, prin Serviciul Public de Impozite și Taxe Constanța, a elaborat un proiect de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor pentru anul 2025, acesta fiind lansat în dezbatere publică. Astfel, constănțenii ar putea plăti mai mult pentru impozitele pe teren, pe clădire, dar și pe mașină.
Dacă proiectul va fi adoptat de Consiliul Local, pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul/taxa pe clădiri se va calcula prin aplicarea cotei de 0,11% asupra valorii impozabile a imobilului, la fel ca în acest an. Însă, valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, se va majora, atât pentru zona A, cât și pentru zona B. De exemplu, pentru o clădire cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din cărămidă arsă, sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic, așa cum sunt construite majoritatea blocurilor, valoarea impozabilă se majorează de la 1.619 la 1.787 lei/mp, pentru zona A, iar pentru zona B, de la 1.351 la 1.492 de lei/mp.
De exemplu, pentru un apartament de 60 mp situat în zona A, impozitul pe clădire crește cu aproximativ 17 de lei. În 2024, contribuabilii au plătit 150 de lei, în 2025 ar urma să plătească 167 de lei. Precizăm că acesta este doar impozitul pe clădire, iar pentru plata totală se adaugă și impozitul pe teren, taxa de salubritate și impozitul pe mașină (pentru cei care dețin un autovehicul în proprietate).
Taxa pe teren ar crește și ea. Aceasta se stabileşte luând în calcul suprafaţa acestuia, rangul localităţii în care este amplasat, zona şi categoria sa de folosinţă, conform încadrării făcute de Consiliul Local. În cazul terenului amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, impozitul se determină prin înmulţirea suprafeţei, exprimată în hectare, prin transformarea din metri pătrați, conform formulei 1ha = 10.000 mp, cu suma corespunzătoare, exprimată în lei/ha.
Pentru terenurile neîngrijite situate în intravilanul localității, impozitul pe teren se majorează cu până la 500%, conform criteriilor stabilite. La fel și în cazul terenurilor agricole nelucrate timp de 2 ani consecutiv, începând cu al treilea an, în condițiile stabilite de Consiliul Local
În 2024 pentru zona A, taxa pe teren este de 15.310 lei/ha, iar pentru zona B, de 9.645 de lei/ha, pentru zona C – 6.599 de lei/ha, iar pentru zona D, de 3.137 de lei/ha. În 2025 ar urma să crească astfel: zona A – 16.902 lei/ha, zona B – 10.648 de lei/ha, zona C – 7.285 de lei/ha, zona D – 3.463 de lei/ha.
În cazul autoturismelor înmatriculate, proprietarii persoane fizice și juridice ar urma să plătească 14 lei/200cm cubi (sau fracțiune din aceasta), față de 13 lei în 2024, pentru autoturismele cu capacitate cilindrică de până la 1.600 cm cubi inclusiv. Apoi, 29 de lei/200cm cubi (sau fracțiune), față de 26 de lei, pentru cele cu capacitate cilindrică cuprinsă între 1.601 și 2.000cm cubi inclusiv, și 108 de lei/200cm cubi (sau fracțiune), față de 98 de lei în 2024, pentru cele cu capacitate între 2001 și 2.600cm cubi inclusiv.
Pentru autoturismele înmatriculate cu capacitatea cilindrică ce este cuprinsă între 2.601 și 3.000cm cubi inclusiv, impozitul va fi de 215 lei/200cm cubi (sau fracțiune din aceasta), față de 195 în anul 2024, iar pentru cele de peste 3.001cm cubi, proprietarii trebuie să plătească 434 de lei/200cm cubi (sau fracțiune), față de 393 de lei, anul acesta.
În cazul contribuabililor persoane fizice care dețin în proprietate/coproprietate sau folosință/folosință comună două sau mai multe vehicule și pentru care datorează impozit pe mijloace de transport impozitul stabilit se majorează după cum urmează:
– cu o cotă adițională de 10,4% pentru primul mijloc de transport;
– cu o cotă adițională de 20% pentru cel de-al doilea mijloc de transport;
– cu o cotă adițională de 50% pentru cel de-al treilea mijloc de transport și următoarele.
O diferență destul de mare este la mijloacele de transport hibride. Dacă în anii trecuți, inclusiv în acest an, pentru aceste mijloace de transport impozitul se reducea cu 95%, pentru anul 2025 se propune ca acesta să fie redus cu 50%.
Mihaela GIUGLEA