În luna martie a acestui an anunțam că litigiul dintre conducerea Portului Constanța și Tomis Marina Management va ajunge la Curtea Constituțională, pentru dezlegarea unei chestiuni de drept. Asta pentru că judecătorii care judecă apelul au admis solicitarea CNAPMC. După aproape o lună, adică pe 16 aprilie, același complet a respins cererea de sesizare a CCR pentru dezlegarea aceleiași chestiuni de drept, cu privire la aplicabilitatea dispozițiilor art. 35 alin. 3 din Ordonanța de Urgență a Guvernului 22/1999, astfel cum au fost modificate prin Legea 235/2017.
Practic, vorbim de o solicitare care a primit două răspunsuri diferite, din partea aceluiași complet, ambele fiind formulate în faza de apel, după ce a fost invocată o excepție de neconstituționalitate a ordonanței guvernului care reglementează administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval ce aparțin domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare.
Următorul termen de judecată a fost programat pentru data de 4 iunie.
Această cauză are ca obiect „obligația de a face“ și a ajuns la Curtea de Apel după ce Tribunalul a soluționat, pe fond, această acțiune înregistrată în 2021. Firma Tomis Marina Management SRL a cerut instanței să oblige conducerea Portului Constanța (CNAPMC) să continue să-i închirieze, prin contract, infrastructura de transport naval aferentă Contractului de închiriere nr. 3849 – CHI – 01/17.12.2004, cu respectarea contractului-cadru de închiriere, valabil până în 2040.
Pe lângă relcamantă și pârâtă, în acest dosar mai apar, în calitate de interveniente, 15 firme care dețin terase în Portul Tomis, dar și Primăria Constanța și primarul Vergil Chițac, având aceeași calitate.
Instanța de fond a admis acțiunea societății, anul trecut, obligând, astfel, CNAPMC să pună la dispoziție reclamantei, prin contract, tot ce a solicitat, stabilind și prețul chiriei.
„(…) Admite în parte cererea de chemare în judecată precizată, formulată de reclamanta Tomis Marina Management SRL, în contradictoriu cu pârâta CNAPM SA Constanța. Obligă pârâta CNAPM SA Constanța la încheierea cu reclamanta Tomis Marina Management SRL a contractului de închiriere infrastructură de transport naval aferentă Contractului de închiriere nr. 3849 – CHI – 01/17.12.2004, cu respectarea contractului-cadru de închiriere, durata închirierii fiind până la data de 31.12.2040, la un tarif de 5.206 euro/lună + 0,5 euro/mp teren/lună, tarif actualizat anual, din anul 2020 la zi şi în continuare, şi având ca obiect: dreptul de folosință a 19.190 mp teren domeniul public; dreptul de folosință a 19.190 mp platformă, suprastructură proprietate privată a CNAPM SA Constanța; punerea la dispoziție a bunurilor domeniu public – cheuri, acvatoriu, diguri, muzuare, taluz; precum şi dreptul de utilizare neexclusivă a tuturor bunurilor de interes comun“, se arată, printre altele, în hotărârea instanței de fond din data de 23 iulie 2024.
Doar că această sentință a fost atacată la instanța superioară, așa cum arătam mai sus, iar până la pronunțarea unei decizii în apel, în cauză a fost solicitată sesizarea Curții Constituționale, pentru soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 35 alin. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 235/2017. Articolul arată că: „În cazul în care prin contractul de închiriere s-a reglementat obligația locatarului de a efectua programe de investiții a căror perioadă de amortizare depășește perioada-limită a contractului de concesiune prevăzut la art. 30 alin. (2), succesorul în drepturi al administrației este obligat să încheie cu locatarul un contract de închiriere în aceleași condiții, pe o durată egală cu perioada rămasă până la amortizarea integrală a investițiilor realizate“.
De precizat că, în urmă cu doi ani, în martie 2022, CNAPMC a reușit să câștige procesul deschis împotriva aceleiași firme, Tomis Marina Management, pentru a o împiedica să demoleze terasele din Portul Tomis. Judecătoria a decis să suspende demolarea până la soluționarea definitivă a acestui dosar.
Daniel ALBU