UPDATE. ANPC a luat atitudine față de modul în care Raiffeisen Bank a înțeles să aplice o sentință definitivă a instanței

0
745

ANPC a luat atitudine față de modul în care Raiffeisen Bank a înțeles să aplice o sentință definitivă a instanței, conform căreia aproximativ 14.000 de clienți ai băncii, beneficiari de credite, au fost afectați financiar de o practică incorectă a acesteia!

Mai exact, prin Ordinul președintelui ANPC (menținut de instanță prin sentință definitivă) a fost dispusă încetarea practicii comerciale incorecte ce constă în decizia unilaterală de a mări, la momentul restructurării creditelor, marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în marjele de dobândă a comisionului de administrare la care banca a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii.

Această practică a fost constatată definitiv de instanțele de judecată ca fiind o practică contrară diligenţelor profesionale.

În practică, operatorul economic a profitat de dificultățile financiare ale consumatorilor, care nu aveau posibilitatea de plată a ratelor creditului, cu ocazia restructurării, după o perioadă scurtă în care ratele au avut o valoare redusă, a mărit nejustitificat dobânzile percepute, determinând consumatorii să încheie actele adiționale și prin crearea aparenței unui beneficiu constând în renunțarea Raiffeisen Bank la încasarea comisionului de administrare, în realitate costul creditului nefiind diminuat din moment ce reducerea determinată de renunțarea la comisionul de administrare a fost depășită de majorarea produsă de modificarea dobânzii.

ANPC a aplicat o amendă contravențională de 100.000 lei, la care se adăugă propunerea aplicării:

  • sancţiunii complementare de suspendare a activităţii băncii cu privire la practica comercială incorectă ce constă în decizia unilaterală a băncii ca la momentul restructurării creditelor, să mărească marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în acestea a comisionului de administrare la care aceasta a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii și de restituire a sumelor încasate incorect către consumatori până la încetarea practicii comerciale incorecte (măsură aplicată în premieră, în România)!
  • sancțiunii complementare de restituire a contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobândă, în termen de maximum 15 zile!

ANPC supraveghează atent piața și, potrivit normelor juridice, se îngrijește ca drepturile consumatorilor să fie respectate de operatorii economici, iar actul comercial să fie unul echitabil, legal și just fără ca vreuna din părți să fie prejudiciată.

UPDATE. În urma publicării articolului, reprezentanții Raiffeisen Bank au transmis poziția oficială a băncii.

Ordinul ANPC a fost implementat încă din 2014, respectiv banca nu mai folosește modalitatea de restructurare a creditelor menționată în respectivul act administrativ. În plus, banca a început să analizeze în mod proactiv impactul asupra clienților, atât pozitiv, cât și negativ, astfel incât pentru clienții care ar fi putut fi impactați negativ să calculăm și restituim sumele. Calculul este unul relativ complex, iar banca s-a preocupat să găsească soluții de automatizare a procesului, între timp procesarea desfășurându-se manual. Bineînțeles, ANPC a fost informată privind desfășurarea acestui proces.

În context, considerăm că noul Ordin al Președintelui ANPC nu este o măsură necesară, pentru că vizează o practică ce în prezent nu mai există și, totodată, se referă la măsuri pe care banca le implementează deja. De asemenea, banca a acționat prudențial și a provizionat aceste sume în exercițiul financiar anterior. În același timp, vom analiza în detaliu conținutul procesului-verbal și, respectiv, al ordinului și vom contesta în instanță acele prevederi care exced, în opinia noastră, cadrul legal aplicabil“, au precizat reprezentanții Raiffeisen Bank.

A.V.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.