Procedura de achiziție pentru reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia a fost anulată pe 5 decembrie 2024, deoarece ofertele depășeau valoarea estimată a contractului, de 1.317.921.813,80 lei, fără TVA. Cele două oferte transmise aveau valori de 1.444.227.272,46 lei, respectiv 1.494.400.699,42 lei. Decizia de anulare a procedurii a fost contestată la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor de unul dintre cei doi ofertanți, în speță de asocierea de firme IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță, care a solicitat anularea raportului procedurii de atribuire și continuarea licitației.
Până la termenul-limită au fost depuse două oferte din partea a două asocieri de societăți comerciale, fiind vorba de Drum Asfalt (lider) – Alstom Transport SA și de IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță. Cele două oferte au depășit valoarea maximă estimată a contractului, având valori de 1.444.227.272,46 lei, respectiv 1.494.400.699,42 lei, motiv pentru care Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anulat procedura.
Anularea licitației a nemulțumit asocierea IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță, motiv pentru care a contestat acest lucru.
Cele două firme susțin că anularea este nejustificată, invocând următoarele:
- Aplicarea defectuoasă a cadrului legal relevant: decizia Comisie de anulare a procedurii ignoră prevederile legislației aplicabile, care permit acceptarea ofertelor ce depășesc valoarea estimată, dacă există posibilitatea suplimentării fondurilor.
- Neglijarea dovezilor privind posibilitatea suplimentării fondurilor: Ministerul Transporturilor a confirmat, prin documente oficiale, disponibilitatea fondurilor suplimentare și intenția de alocare a acestora, aspect pe care comisia l-a ignorat nejustificat.
- Impact economic și social semnificativ al anulării: decizia de anulare are consecințe negative profunde asupra proiectului, incluzând întârzieri substanțiale, pierderi financiare și afectarea intereselor publice.
Contestatarul solicită Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor să oblige CFR Infrastructură să reia procedura, având în vedere că ofertele nu depășesc cu mai mult de 15% valoarea estimată și că există resursele financiare necesare.
Rotary Construcții Mentenanță SA a fost înființată în anul 2019 și are sediul în București. Firma se ocupă cu lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale. În 2023 a înregistrat o cifră de afaceri în valoare de 61.429.183 de lei, un profit net de 5.645.321 de lei, datorii de 55.685.688 de lei și 206 de angajați. Acționarii firmei sunt Leonard Mihai Rotaru (99%) și Costem Armeanu (1%).
IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS este o companie turcă de construcții, parte a IC İbrahim Çecen Yatırım Holding AS, fondată de İbrahim Çecen.
IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS are o sucursala și la București, înființată în anul 2017. Administratori sunt Oksuz Ilker și Gokce Ilkhan. Pentru anul 2023, filiala din România nu a raportat activitate, doar pierderi de 352.170 de lei și datoriii de 12.059.825 de lei.
IC İçtaș İnșaat este implicată în mai multe proiecte semnificative în România, printre care: construirea Lotului 3 al Centurii București Nord și construirea Spitalului Dimitrie Gerota din București.
Ce prevede procedura de licitație?
Valoarea estimată a contractului de proiectare și execuție lucrări de reabilitare și electrificare a căii ferate Constanța – Mangalia este de 1.317.921.813,80 lei, fără TVA, sursa de finanțare fiind asigurată din fonduri nerambursabile, capitolul Proiecte de electrificare și reabilitare cale ferată, cu perioadă de elaborare 2021 – 2030, și de la bugetul de stat.
Durata pentru elaborarea proiectului tehnic va fi de zece luni și alte 24 de luni vor fi alocate pentru execuția lucrărilor.
Linia de căi ferate Constanța – Mangalia face parte din Magistrala 800 București – Constanța – Mangalia, are o lungime de 42,9 km (măsurați între ax stație Constanța – ax stație Mangalia) și deservește stațiunile turistice din zona de sud a litoralului românesc, cât și Portul Constanța și Portul Mangalia.
Proiectul are ca scop „Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia“, în vederea asigurării unui grad ridicat de siguranță a traficului feroviar, cu următoarele rezultate și efecte așteptate cu impact în creșterea atractivității modului de transport feroviar de călători: reducerea timpului de călătorie, prin creșterea vitezei de circulație pe întregul tronson și eliminarea necesității schimbării locomotivei în stația Constanța; reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și a impactului negativ asupra mediului; creșterea gradului de siguranță și reducerea numărului de accidente; creșterea numărului de trenuri de călători care pot fi înscrise în graficul de circulație (prin creșterea capacității de circulație) și a numărului de călători între orașele Constanța și Mangalia; creșterea traficului de marfă de tranzit, prin introducerea tracțiunii electrice; reducerea consumului de energie; creșterea gradului de confort în transportul de călători și sporirea calității serviciilor de transport; modernizarea facilităților oferite în stațiile principale; grafic de mers cadențat, operat prin material rulant performant.
Andreea CONDURACHE

