O autospecială a Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Constanța sau a SMURD are prioritate în trafic dacă utilizează semnale speciale de avertizare luminoasă de culoare albastră atunci când se deplasează în acțiuni de intervenție sau în misiuni care au caracter de urgență. Însă, în ce măsură acordăm această prioritate? Au existat cazuri în care șoferii au rămas fără permis de conducere atunci când, în încercarea de a acorda prioritate, au încălcat alte reguli de circulație și au pus în pericol ceilalți participanți la trafic.
„Vă transmitem faptul că, potrivit art. 32, alin 2, lit. b) din Ordonanța de Urgență a Guvernului 195/2002, autovehiculele aparținând Serviciului de Ambulanță sunt autorizate să utilizeze semnale speciale de avertizare luminoasă de culoare albastră atunci când se deplasează în acţiuni de intervenție sau în misiuni care au caracter de urgenţă. Potrivit art. 32 alin. (1), lit. b) din OUG nr. 195/2002, lumina albastră obligă participanții la trafic să acorde prioritate de trecere“, potrivit reprezentanților Inspectoratului de Poliție Județean Constanța.
Aceștia ne-au mai transmis că, potrivit art. 37, alin. 2 din OUG nr. 195/2002, conducătorii de vehicule sunt obligați să reducă viteza, să circule cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare şi să acorde prioritate la trecerea autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară care au în funcțiune mijloacele speciale de avertizare luminoasă de culoare albastră şi sonore. Dar obligațiile prevăzute la art. 37, alin. 2 din OUG nr. 195/2002 nu reprezintă derogări de la respectarea celorlalte reguli de circulație incidente pe sectorul de drum.
„Încălcarea marcajului continuu care separă sensurile de mers și pătrunderea pe contrasens pentru facilitarea circulației ambulanței nu sunt manevre prevăzute de lege pentru această situație.
În ceea ce privește neacordarea priorității de trecere pietonilor, acestora le sunt interzise traversarea și circulația pe carosabil până după trecerea vehiculelor cu regim de circulație prioritară (conform art. 37, alin. 3 din OUG nr. 195/2002), însă este obligatoriu ca, în proximitatea unor treceri de pietoni, conducătorii de vehicule să manifeste atenție sporită, astfel încât să identifice în timp util eventualii pietoni neatenți, care se angajează în traversare, pentru a evita producerea unor accidente. Există riscul ca pietonii să poarte căști, să fie surdo-muți sau, pur şi simplu, neatenți şi să nu observe/audă apropierea ambulanței în misiune.
Evidențiem faptul că, potrivit art. 54, alin. 1 din OUG nr. 195/2002, conducătorul de vehicul care execută o manevră de schimbare a direcției de mers, de ieșire dintr-un rând de vehicule staționate sau de intrare într-un asemenea rând sau de trecere pe o altă bandă circulație este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic, obligații care nu se suspendă pentru efectuarea manevrelor necesare eliberării căii de rulare a ambulanței în misiune. Atragem atenția că efectuarea unor manevre nelegale și periculoase cu scopul facilitării trecerii ambulanței ar putea conduce la consecințe mai grave decât rezultatele întârzierii ambulanței în trafic din cauza unei replieri efectuate mai lent şi, implicit, ar putea atrage răspunderea penală, civilă sau contravențională, în cazul producerii unor accidente rutiere“, ne-au mai precizat reprezentanții IPJ Constanța.
Liliana BELCIUG




























