Autoritatea Electorală Permanentă a transmis un comunicat de presă, prin care cere PNL să acționeze, alături de instituție, pentru a disemina informațiile privind modalitățile de vot pe care le au la dispoziție românii din afara țării, în contextul alegerilor de anul viitor.
„Recomandăm cetățenilor români care doresc să-şi exercite dreptul de vot în străinătate să verifice din timp existența și valabilitatea documentelor necesare la înregistrare şi să facă demersuri pentru înlocuirea sau reînnoirea acestora”, susține instituția.
Comunicat integral:
„Având în vedere misiunea Autorității Electorale Permanente de a asigura organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi a referendumurilor cu respectarea Constituţiei, a legii şi a standardelor internaţionale şi europene în materie, precum şi faptul că în anul 2024 se vor organiza atât alegeri parlamentare, cât şi alegeri pentru Preşedintele României,
în exercitarea atribuției noastre de a implementa programe de informare şi educare a alegătorilor asupra sistemului electoral românesc,
vă adresăm rugămintea de a vă implica în demersul nostru de creştere a gradului de conştientizare a drepturilor şi responsabilităților românilor din diaspora.
Potrivit legislației în vigoare, începând cu data de 1 aprilie a anului în care au loc alegeri parlamentare la termen şi alegeri pentru Preşedintele României la termen şi până la data expirării a cel mult 15 zile de la data inceperii perioadei electorale, alegătorul român care doreşte să voteze în străinătate, la o secție de votare sau prin corespondență, se poate înregistra în Registrul electoral prin intermediul unui formular on-line aflat pe site-ul Autorității Electorale Permanente.
În acest sens, vă adresăm rugămintea de a acționa în parteneriat cu Autoritatea Electorală Permanentă pentru a disemina, în modalitățile pe care le apreciați cele mai potrivite, informațiile privind modalitățile de vot pe care le au la dispoziție românii din afara țării, detaliate pe portalul www.votstrainatate.ro.
Portalul cuprinde două secțiuni: Alegător în străinătate la o secție de votare şi Alegător în străinătate prin corespondență.
Înscrierea ca alegător în străinătate la o secție de votare facilitează organizarea de secţii de votare, cu acordul autorităților din tara respectivă, pentru localitățile sau grupurile de localități în care au optat să voteze cel puțin 100 de alegători. Alegătorul completează un formular on-line la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate valabil, eliberat de statul român.
Înregistrarea cu opțiunea de vot prin corespondență oferă alegătorului posibilitatea de a vota de acasă printr-o procedură simplă și sigură, evitarea aglomerației de la secțiile de votare, precum și a costurilor deplasării la secția de votare. Alegătorul completează un formular on-line la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate valabil, eliberat de statul român, precum şi a documentului care atestă reşedinţa în străinătate, eliberat de autoritățile străine.
În acest sens, recomandăm cetățenilor români care doresc să-şi exercite dreptul de vot în străinătate să verifice din timp existența și valabilitatea documentelor necesare la înregistrare şi să facă demersuri pentru înlocuirea sau reînnoirea acestora.
Precizăm că, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaților, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare, datele şi informațiile conținute în Registrul electoral sunt destinate exclusiv proceselor electorale.
Mai multe informații privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor din anul 2024 în străinătate vor fi postate periodic pe pagina de internet a Autorității Electorale Permanente -www.roaep.ro și a Ministerului Afacerilor Externe – www.mae.ro”.