În situaţia în care în România a fost declarată stare de urgenţă, iar multe activităţi sunt sistate temporar sau se lucrează după program scurt, un document eliberat în exclusivitate de CCINA este colacul de salvare al agenţilor economici. Dar el costă, şi nu puţin!
Pandemia de coronavirus pune în mare dificultate economia globală. Ţările afectate au anunţat o serie de măsuri care să susţină economia – fonduri pentru firme, amânarea tuturor obligaţiunilor fiscal, garanţii pentru împrumuturile firmelor, salarii acoperite de stat etc. În România, premierul Ludovic Orban a anunţat miercuri, 18 martie: „Vom adopta un prim set de măsuri pentru a veni în sprijinul companiilor afectate, dar va trebui să urmărim în continuare cu foarte mare atenție ce se întâmplă în economie, nu doar în cea românească, pentru a căuta să găsim soluții pentru a reduce impactul negativ. Deocamdată, măsurile la care ne-am gândit sunt măsuri de a susține financiar, de la buget, efortul de plată a ceea ce se numește șomajul tehnic. Foarte multe companii care sunt afectate sunt companii care funcționau foarte bine, cu profitabilitate, iar aceste companii sunt afectate de o conjunctură pe care o considerăm de moment. Aceste companii vor avea capaciatea de a-și relua activitatea în bune condiții și de a folosi angajații pe care i-au format. (…) Va trebui să injectăm bani în economie. Va trebui să creștem investițiile, alocările financiare. Va trebui să luăm măsuri care să permită dezvoltarea companiilor în domenii în care există oportunități de dezvoltare”.
În afară de aceste declaraţii, o serie de instituţii, chiar şi bancare ori profesionale, au anunţat prorogări la plata taxelor. Nu toată lumea a înţeles momentul de cumpănă în care se află economia – iar un exemplu (o picătură care umple marele ocean) vine dintr-o zonă care ar fi trebuit (teoretic!) să înţeleagă cel mai bine societăţile comerciale: Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa (CCINA).
Printre documentele obţinute în exclusivitate de la Camera de Comerţ se numără certificatul de origine şi avizul de forţă majoră: https://www.ccina.ro/servicii/eliberare-certificate-avize-si-atestate/avize-certificate-de-forta-majora
În situaţia în care în România a fost declarată stare de urgenţă, iar multe activităţi sunt sistate temporar sau se lucrează după program scurt, un astfel de document furnizat de CCINA este colacul de salvare al agenţilor economici.
Reamintim că, în urma decretării stării de urgenţă, s-a decis şi măsura interzicerii temporare a activităţilor hoteliere, din restaurante (HORECA – pe scurt), prin urmare, agenţii economici din această industrie au nevoie acum de o „pauză” în ceea ce priveşte achitarea facturilor.
Verificând însă cum poate fi obţinut avizul de forţă majoră… surpriză! Agentul economic care acum oricum nu încasează nimic pentru că nu poate vinde nimic (activitatea sa fiind temporar interzisă!) ar avea de plată sute de euro. Un singur aviz scoate din buzunarul unei firme peste 2.800 de lei. Dacă firma are nevoie de, să zice, 10 sau 20 de avize pentru fiecare furnizor al său în parte, pentru a obţine astfel prorogarea plăţii facturilor, realizaţi la ce sumă se ridică întreaga „distracţie”?! Asta în condiţiile în care patroni de restaurante sau furnizori de vinuri şi alte produse din branşă ne-au declarat că încearcă, pe cât posibil, să asigure salariile oamenilor (sau măcar o parte din ele) chiar dacă momentan nu funcţionează. „Cât putem, pentru că important este să avem oameni calificaţi pe care să îi recchemăm la muncă după ce trece criza. Salariile sunt primordiale, măcar aşa ştim că omul mai cumpără una-alta, ţinem vie economia”, ne-a declarat un patron de restaurant.
Tarifele de eliberare a avizului de forţă majoră sunt diferenţiate, în funcţie de calitate de membru CCINA, lista de mai jos fiind pusă la dispoziţie de agenţi economici care au solicitat detalii despre un astfel de document:
Firme nemembre | 3.120 cu TVA inclus | ||
Firme membre care au achitat cotizatia de nivel 1 | 2.880 | ||
Firme membre care au achitat cotizatia de nivel 2 | 2.610 | ||
Firme membre care au achitat cotizatia de nivel 3 | 2.340 | ||
Firme membre care au achitat cotizatia de nivel 4 | 2.100 | ||
Firme membre care au achitat cotizatia de nivel 5 | 1.830 |
Vom reveni cu detalii pe acest subiect!
A.C.
Citeşte şi: