Orașul Constanța este deficitar în ceea ce privește spațiile verzi, iar acest aspect nu este o noutate. Încă din primul său mandat, edilul-șef Vergil Chițac a anunțat o serie de proiecte menite să rezolve această pronlemă. Acesta spunea că va amenaja 10 hectare de parcuri pe an și un super-parc de 40 de hectare, în zona DN 3C. În realitatea nu a fost așa, deși administrația locală a demarat unele proiecte de amenajare de spații verzi.
Aici facem referire la Perdeaua Verde din sudul localității, în apropierea cartierului Veterani, la Parcul Soveja, Parcul de la Casa de Cultură sau la Parcul Compozitori, în locul fostului sediul al RAR. Deși nu au început lucrările propriu-zise la acestea, menționăm că au fost modernizate cele existente: Parcului Tăbăcărie (în curs), Parcul de la Gară, precum și Parcul Oleg Danovski (în curs).
Reamintim că, în anul 2022, Municipalitatea anunța că va construi un parc de 40 de hectare în zona DN 3C, undeva în apropiere de magazinul Jumbo, pe varianta spre Ovidiu. Am dorit să aflăm care este stadiul acestui proiect necesar pentru locuitorii orașului Constanța, iar reprezentanții administrației locale ne-au transmis că proiectul de elaborare a PUZ-ului DN 3C, în centrul căreia să află amenajarea parcului, este la stadiul de realizare PUZ preliminar.
PUZ-ul DN 3C include dezvoltarea acestei zone a orașului cu spații verzi, locuințe, spații comerciale etc., pe scurt, un nou cartier, care ar trebui să se întindă pe o suprafață de 300 de hectare, zona aflându-se de-o latură și de alta a DN 3C, de-o latură și de alta a drumului alternativ care leagă orașul de localitatea Ovidiu, la nord de Bulevardul Aurel Vlaicu.
Amplasamentul este situat în zona delimitată de DN 3C, DC 89, calea ferată, drumuri de exploatare și proprietăți private – legătura între orașul Ovidiu și municipiul Constanța. După aproape un an, Studiul de Fezabilitate a fost finalizat.
Amplasamentul include terenuri agricole, precum şi zone de depozitare, activităţi logistice, producţie şi alte funcţiuni mari, consumatoare de teren şi generatoare de trafic greu pe latura vestică a DN 3C.
Conform „Studiului de fundamentare pentru spații verzi și dotări pentru agrement“ anexat Planului Urbanistic Zonal – Regenerare și Revitalizare Urbană Zona DN3C“, planificarea acestei dezvoltări reprezintă o oportunitate pentru prevederea unui parc urban de mari dimensiuni, dotare municipală a cărei suprafață și importanță să depășească strict zona imediat adiacentă.
Prezența acestui parc va oferi și ocazia de a pune problema dezvoltării unei rețele de spații verzi care să indice o strategie de dezvoltare a orașului din această perspectivă, participând în mod direct la îmbunătățirea condițiilor de mediu și, implicit, la creșterea calității vieții. Prevăzut într-o zonă în care orașul începe să se dezvolte, la limita actualulul intravilan, dar bine racordat la rețelele de transport existente, propuse pentru modernizare, viitorul parc are un dublu public-țintă. Pe de-o parte, el se adresează locuitorilor oraşului actual şi viitor, în faţa cărora caută să devină mai accesibil. Pe de altă parte, parcul se adresează locuitorilor din Zona Metropolitană, în mod special prin programele sociale, culturale şi de loisir pe care le va adăposti.
„Prezenţa acestui parc oferă şi ocazia de a pune problema dezvoltării unei reţele de spaţii verzi, care să indice o strategie de dezvoltare a oraşului din această perspectivă, participând în mod direct la îmbunătăţirea condiţiilor de mediu şi, implicit, la creşterea calităţii vieţii“, se arată în documentații.
Valoarea estimată a proiectului, conform devizului general, este de 256.082.870,11 lei, TVA inclus, adică peste 51 de milioane de euro. Durata de implementare este de 44 de luni, opt luni pentru proiectare și 36 de luni pentru lucrările propriu-zise.
Loredana MIHAI