Care sunt beneficiile activității fizice şi cât de multă activitate fizică este recomandat să facem?

0
158

Mişcarea produce o serie de beneficii pentru sănătate, fizic şi mental. Printre altele, activează muşchii, determină organismul să ardă calorii şi îmbunătăţeşte calitatea vieţii. Există multe tipuri de activităţi fizice, printre care înotul, alergarea, joggingul, mersul pe jos sau dansul.

În plus, persoanele care fac efort fizic spun că resimt o stare de bine, întrucât exerciţiile fizice cresc producţia de endorfine, care conduc la sentimente pozitive şi reduc percepţia durerii. Sportul diminuează simptomele în cazul persoanelor care suferă de anxietate.

Medicul Loti Popescu, coordonatorul judeţean al Biroului de Programe şi Promovare a Sănătăţii şi Educaţiei pentru Sănătate din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Constanţa, Master European în Promovarea Sănătăţii şi Educaţie pentru Sănătate, ne dezvăluie care sunt beneficiile activităţii fizice şi cât de multă activitate fizică este recomandat să facem.

Care sunt beneficiile activității fizice regulate?

  1. Îmbunătățește activitatea respiratorie
  2. Îmbunătățește activitatea cardiacă
  3. Îmbunătățește sănătatea oaselor
  4. Îmbunătățește sănătatea mintală
  5. Contribuie la prevenirea unor boli cronice
  6. Ameliorează starea de sănătate a organismului

Cât de multă activitate fizică este recomandat să facem?

     Iată recomandările Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii:

            Copiii sub 5 ani

            Peste 180 de minute/ zi de activitate fizică de orice intensitate, dintre care cel puțin 60 de minute să fie activități fizice de intensitate moderată până la viguroasă.

            Copiii între 5 – 17 ani

            Peste 60 de minute/ zi de activitate fizică de intensitate moderată până la viguroasă . Cel puțin de 3 ori pe săptămână – activitate fizică viguroasă.

            Adulții între 18-64 ani

            Peste 20-40 de minute/ zi de activitate fizica de intensitate moderată sau 75-150 de minute de activitate fizică de intensitate viguroasă pe săptămână sau  o combinație între cele două.

            Adulții peste 65 ani

            20-40 de minute/ zi de activitate fizică de intensitate moderată sau 75-150 de minute de activitate fizică de intensitate viguroasă pe săptămână sau  o combinație între cele două.

            Femeile însărcinate și postpartum, fără contraindicații

            Peste 20 de minute/ zi de activitate fizică de intensitate moderată.

            Persoanele cu afecțiuni cronice

            Peste 20-40 de minute/ zi de activitate fizica de intensitate moderată sau 75-150 de minute de activitate fizică de intensitate viguroasă pe săptămână sau o combinație între cele două.

            Copiii și adolescenții cu dizabilități

            Peste 60 de minute/ zi de activitate fizică de intensitate moderată până la viguroasă. Cel puțin de 3 ori pe săptămână – activitate fizică viguroasă.

            Adulții cu dizabilități

            Peste 20-40 de minute/ zi de activitate fizica de intensitate moderată sau 75-150 de minute de activitate fizică de intensitate viguroasă pe săptămână sau  o combinație între cele două.

Beneficiile mersului pe jos sunt:

  • Menține o greutate sănătoasă și scade grăsimea corporală
  • Previne sau ameliorează diferite afecțiuni, inclusiv boli de inimă, accident vascular cerebral, hipertensiune arterială, cancer și diabet zaharat de tip 2
  • Îmbunătățește starea sistemului cardiovascular
  • Îmbunătățește sănătatea oaselor
  • Îmbunătățește rezistența musculară
  • Organismul devine plin de energie
  • Îmbunătățește starea de spirit, funcțiile cognitive, memoria și somnul
  • Îmbunătățește echilibrul și coordonarea
  • Întărește sistemul imunitar
  • Reduce stresul psihic

Vreți să vă simțiți mai bine?

  • Adresați-vă cu încredere medicului de familie și asistenților comunitari înainte de a începe practicarea regulată a activității fizice, mai ales dacă aveți boli cronice. Stabiliți împreună obiective realiste, în funcție de starea de sănătate.
  • Alcătuiți un program, astfel încât să practicați cât mai des o formă de activitate fizică ce vă face plăcere.
  • Evitați practicarea sportului în mediul exterior dacă aerul este foarte poluat.
  • Informaţi-vă prietenii despre activitățile organizate în luna iulie în localitatea dvs. cu ocazia desfășurării campaniei naționale a informării despre efectele activității fizice.

Alexandra VASILE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.