Compania Națională de Căi Ferate SA a prelungit, din nou, termenul pentru depunerea ofertelor aferente lucrărilor de construcții pentru reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia. Anunțul licitației a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice pe 19 aprilie 2024, termenul inițial pentru depunerea ofertelor fiind 17 iunie 2024. Acesta a fost prelungit cu o lună, până la 17 iulie 2024. Iată că, din nou, termenul-limită pentru depunerea ofertelor pentru contractul de aproximativ 300 de milioane de euro a fost mutat, pe 29 iulie 2024.
Compania Națională de Căi Ferate SA a lansat, în cursul zilei de vineri, 19 aprilie 2024, licitația pentru electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia. Valoarea estimată a contractului este în valoare de 1.557.357 212,75 lei, fără TVA. Inițial, termenul-limită pentru depunerea ofertelor a fost 17 iunie 2024. Pe 10 iunie a.c., CFR l-a prelungit cu o lună, până pe 17 iulie, printr-o clarificare publicată la finalul lunii mai.
În cursul zilei de vineri, 12 iulie a.c., a survenit o nouă modificare, iar noul termen a fost stabilit ca fiind 29 iulie 2024.
Proiectul ,,Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia“ face parte din Master Planul General de Transport al României și este propus pentru finanțare în perioada 2021 – 20230. Linia de cale ferată Constanța – Mangalia este o linie importantă a rețelei de cale ferată din România, pentru traficul de călători și marfa, deoarece deservește, din punct de vedere feroviar, zona turistică de sud a litoralului Mării Negre și agenții economici amplasați pe platforma Porturilor Constanța și Mangalia.
Electrificarea, dublarea și reabilitarea liniei va asigura accesul trenurilor de lung parcurs în stațiunile aferente litoralului românesc fără transbordarea călătorilor sau schimbarea mijlocului de remorcare, ceea ce va permite preluarea traficului de călători din sectorul rutier, atât pentru descongestionarea zonei, cât şi pentru reducerea numărului de accidente. Obiectivul principal al lucrărilor este creșterea atractivității / competitivității transportului feroviar, prin îmbunătățirea calității serviciilor, concomitent cu îmbunătățirea siguranței în exploatare.
Linia de căi ferate Constanța – Mangalia face parte din Magistrala 800 București – Constanța – Mangalia, are o lungime de 42,9 km ( măsurați între ax stație Constanța – ax stație Mangalia) și deservește stațiunile turistice din zona de sud a litoralului românesc, cât și Portul Constanța și Portul Mangalia. Proiectul are ca scop „Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia“, în vederea asigurării unui grad ridicat de siguranță a traficului feroviar, cu următoarele rezultate și efecte așteptate cu impact în creșterea atractivității modului de transport feroviar de călători: reducerea timpului de călătorie, prin creșterea vitezei de circulație pe întregul tronsonul și eliminarea necesității schimbării locomotivei în stația Constanța; reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și a impactului negativ asupra mediului; creșterea gradului de siguranță și reducerea numărului de accidente; creșterea numărului de trenuri de călători care pot fi înscrise în graficul de circulație (prin creșterea capacității de circulație) și a numărului de călători între orașele Constanța și Mangalia; creșterea traficului de marfa de tranzit, prin introducerea tracțiunii electrice; reducerea consumului de energie; creșterea gradului de confort în transportul de călători și sporirea calității serviciilor de transport; modernizarea facilităților oferite în stațiile principale; grafic de mers cadențat, operat prin material rulant performant.
Andreea CONDURACHE