Constanța are oameni valoroși! Georgiana Ungureanu, logoped, fondator al primei clinici specializată în terapia limbajului din România şi autor, un exemplu de urmat

0
937

După 17 ani dedicați recuperării copiilor, Georgiana Ungureanu și-a transformat visele în realitate și pasiunea în responsabilitate. A avut curajul să renunțe la sistemul de stat, respectiv Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului din Constanța, pentru a activa în sectorul ONG din București, iar mai apoi a pus bazele primei clinici specializată în terapia limbajului din România. Pentru Georgiana Ungureanu, absolventă a Facultății de Psihologie și Științele Educației “Ovidius” din Constanța, Secția Psihopedagogie Specială (2006), logopedia este modul prin care reușește să facă viața celor din jurul său mai bună, dar și cel mai bun instrument de autocunoaștere pe care l-a experimentat până acum.

Georgiana a urmat cursuri de formare în domeniul terapiei limbajului- metoda Meixner pentru copii dislexici, cursuri pentru copii cu implant cohlear, Tsa, dislalie, fiind formator acreditat, trainner în domeniul logopediei și practician NLP, un logoped apreciat care lucrează cu oameni din diferite țări, cum ar fi Germania, Austria, Dubai, Canada, și militează pentru externalizarea serviciilor de terapie din cadrul DGASPC și implicit formarea oamenilor pe obiective și pe metode de lucru mai adaptate procesului de terapie a copiilor.

Lucrează cu copii tipici și copii cu nevoi speciale din 2004, fiind un om valoros prin prisma activității sale și a exemplului pe care îl dă comunității. A cunoscut eșecul, a falimentat, dar a renăscut din cenușă precum pasărea Phoenix. Totul a început încă din facultate, în cadrul Centrului de Recuperare Neuropsihiatrică din Năvodari. Traseul său profesional înseamnă numeroși ani petrecuți în sistemul de protecția copilului, ONG și propria clinică specializată în terapia limbajului. Dezvoltarea sa profesională însumează multe ore de studiu, sute de cărți citite, cursuri și peste 10.000 de ore de practică.

Pentru că îi plac visurile mari, Georgiana, împreună cu două prietene, a pus bazele unui centru pentru copii cu nevoi speciale, o experiență de unde a învățat și partea de antreprenoriat social. Acolo a avut parte de primele eșecuri. Acolo a falimentat. Însă, nu s-a oprit și a mers mai departe. Așa a luat ființă prima clinică de terapia limbajului. Priority Clinic, cu două locații în București, unde întreaga echipă este formată din logopezi și fiecare copil și fiecare familie primește sprijin, intervenție personalizată, aparține constănţencei Georgiana Ungureanu.

Logopedul Georgiana Ungureanu împreună cu echipa primei clinici specializată în terapia limbajului din România. FOTO Priority Clinic

Meseria de logoped înseamnă multe ore de studiu, pregătire de activități și materiale, zâmbetele sincere ale copiilor și privirile pline de speranță ale părinților, dar și să ai șansa să schimbi lucrurile, să fii mai bun, mai empatic. Georgiana crede cu tărie că meseria de logoped este una de vocație, una în care este nevoie de formare, dezvoltare permanentă, pentru a rezolva provocările de zi cu zi.

Se spune că viața fiecăruia dintre noi e rezultatul întâlnirilor noastre. Georgiana Ungureanu a avut șansa unor întâlniri minunate la Centrului de Recuperare Neuropsihiatrică din Năvodari, întâlniri definitorii pentru cine este acum. A lucrat enorm, într-un ritm alert, și a trecut peste nopțile nedormite zâmbind și a învățat că visurile nu se ating niciodată atunci când ești singur și că puterea lui „împreună” e cea mai mare magie. Orice proces terapeutic începe cu o evaluare, iar Georgiana oferă și cursuri online de evaluare logopedică. Dacă ești logoped și vrei să îți îmbunătățești tehnicile, Georgiana te aşteaptă să te alături programului de mentorat şi dezvoltare în logopedie. A format oameni din toată ţara şi din străinătate, pentru a putea aplica principiile de intervenţie logopedică în cadrul şedinţelor pe care le organizează.

Georgiana Ungureanu ne-a împărtășit în cadrul unui interviu Focus Press că este pasionată de logopedie, identitate cu care se definește și se recomandă. Este mama unui băiețel de 5 ani, dar și autoarea unei cărți pentru părinți care au copii în prag de școală. Dedicarea, apropierea, timpul și afecțiunea necondiționată sunt ingrediente indispensabile în terapia limbajului.  Vă invităm în rândurile cele ce urmează să o cunoașteți și să găsiți în ea partenerul de care aveți nevoie pentru recuperarea copiilor voștri – un interviu despre viziune, curaj, responsabilitate, asumare, echilibru și investiție, cu un om de la care aveți multe lucruri frumoase de învățat.

“În terapia logopedică secretul este de exercițiu constant, zi de zi, puțin câte puțin, pentru a schimba cu adevărat lucrurile și a avea rezultate optime cu fiecare copil”

Red.: Care sunt provocările în acest domeniu ținând cont că ne aflăm în acest context pandemic și cum ați reușit să treceți peste această situație dificilă?

Georgiana Ungureanu: Și pe noi, ca pe toată lumea, toată situația aceasta, cel puțin din martie anul trecut, pandemia ne-a lovit din plin. Cel puțin percepția mea atunci când autoritățile au recomandat și ne-au obligat să închidem activitatea de azi pe mâine a fost că va fi o perioadă în care intrăm într-o vacanță binemeritată. Adică stăm cu toții acasă, va fi bine și peste două săptămâni ne întoarcem. Au trecut cele două săptămâni și perspectiva părea din ce în ce mai îndelungată. Din secunda aceea, undeva la finele lunii martie, țin minte că am avut o ședință cu colegele mele și am stabilit că este cazul să ne regrupăm și să vedem oportunitățile în această situație, oportunități pentru noi ca părinți, profesioniști și ca și instituție. Dar mai ales de a găsi o variantă care să nu se ducă pe apa sâmbetei munca pe care o făcusem ani de zile cu unii dintre copii. Din păcate, pandemia a adus acest risc în discuție, copiii nu au mai lucrat la fel de intens. Părinții nu au fost pregătiți de azi pe mâine să preia din responsabilitățile logopezilor sau terapeuților lor și practic să existe multe situații regres. Am început în primul rând cu părinții, în sesiuni de 1 la 1, în cursurile pe care le-am susținut pentru ei, cu ajutorul tehnologiei și diverselor platforme, să-i învățăm, să le trimitem materiale, să-i monitorizăm, să le dăm feedback pe ceea ce făceau. Astfel încât, cel puțin până când am putut să reîncepem activitatea fizică, să ținem lucrurile pe linia de plutire și cu ei. Și ei erau speriați de perspectivă, dar și copiii aveau nevoie de exercițiu constant. De fapt, în terapia logopedică secretul este de exercițiu constant, zi de zi, puțin câte puțin, pentru a schimba cu adevărat lucrurile și a avea rezultate optime cu fiecare copil. Ne-a lovit pandemia, ne-am restructurat și eu am încercat ceva ce respingeam cu desăvârșire, respectiv abordarea online. În momentul de față, majoritatea ședințelor mele se întâmplă online și sunt absolut din toată lumea, cu români stabiliți în diverse țări din Europa sau alte continente și se pare că există rezultate. Este adevărat că nu se potrivește chiar tuturor copiilor, însă se potrivește cu siguranță tuturor părinților și asta este frumos. Modelul în clinică și modelul meu de lucru este să lucrez împreună cu părinții. Mie îmi place ca părintele să stea împreună cu mine în cameră, când lucrez cu copilul, să vadă, să învețe, să aplice și el.

“Încercăm să facem față provocărilor”

Red.: Care sunt dezavantajele ședințelor online de terapie?

Georgiana Ungureanu:  Dezavantajul este lipsa interacțiunii fizice, îmbrățișările și în primul rând faptul că nu putem să jucăm jocuri de interacțiune, jocuri cu reguli. Am găsit soluții. Din fericire, platformele pe care le folosesc au tot felul de funcționalități care mă ajută să le arăt diverse filmulețe copiilor. Însă, nu este același lucru ca atunci când ești fizic cu el, când îl privești în ochi. Mai ales când vorbim de copii care nu au exercițiul de a sta mult timp într-o sarcină. Aici este mai dificil. Însă, încercăm să facem față provocărilor. De asta și spunem că nu se potrivește chiar oricui. Sunt situații în care pur și simplu nu merge, indiferent cât ai face și cât de pregătit ai fi. Dar în cele care merge este o alternativă pe care părinții au început să o ia și mai mult în serios și de care să se folosească.

“Pandemia mi-a arătat că am fost un pic în fața trendului și lucrul acesta m-a ajutat foarte mult ulterior”

Red.: Avantajele ar fi că ați reușit să intrați în dialog cu persoane și din alte țări?

Georgiana Ungureanu: A avut și avantaje situația aceasta așa cum evident sunt și dezavantaje. A crescut posibilitatea de a oferi cursuri. Eu am avut o viziune, pentru că la sfârșitul anului 2019 am lansat o platformă de cursuri pentru logopezi și părinți exclusiv online. Asta era viziunea mea, că acesta va fi viitorul, înainte să se întâmple pandemia, că ne vom duce foarte mult în online. Este un model care l-am preluat din afară, eu făcând o serie de cursuri cel puțin pe parte de Canada, America, unde învățarea se întâmplă foarte mult online. Văzând cât de bine funcționează acolo, am zis că acesta este viitorul. Am stopat pentru 6 luni cursurile mele fizice. Efectiv nu am mai vrut să fac niciun curs fizic. Am mers pe partea de filmat, înregistrat, editat, platforme, site-uri și în decembrie 2019 chiar lansasem un proiect pe tema asta. Pandemia mi-a arătat că am fost un pic în fața trendului și lucrul acesta m-a ajutat foarte mult ulterior și în momentul de față avem diversificat și planul este să creștem în sfera asta. Am creat un curs numai pentru părinți, legat de stimularea limbajului, accesibil online oricând și de oriunde, un curs de dicție pentru copii, dacă tot stau la tabletă este bine să vadă ceva constructiv și să învețe ceva, dar și cursurile pentru specialiști tot în varianta online. Și pentru mine și pentru clinică a fost o super oportunitate trecerea aceasta. Ceea ce părea o ciudățenie în decembrie, în aprilie era deja o realitate și asta mi-a întărit convingerea că am avut o viziune bună legată de perspectiva și folosirea tehnologiei în viața noastră. Trebuie să recunoaștem că tehnologia face și rău, dar face și foarte mult bine. Important este cum o folosim.

“Sistemul de stat este o lecție în sine, cu bune și cu rele, cu limite, cu avantaje și dezavantaje”

Red.: Este necesar să accentuăm faptul că aveți o experiență de peste 15 ani în domeniu și merită să adăugăm faptul că aveți o vastă experiență și în ceea ce privește sistemul de stat, pentru că v-ați desfășurat activitatea și în cadrul Direcției pentru Protecția Copilului din Constanța. Vreau să ne spuneți cum a fost trecerea de la a fi angajat al DGASPC la fondatorul primei clinici de terapie a limbajului din România. Ce v-a determinat să faceți această schimbare și cum a început totul, care este povestea?

Georgiana Ungureanu: Povestea este una frumoasă din perspectiva mea. Atunci când se întâmpla mi se părea că este grea. Sar toate lucrurile care mi s-au întâmplat au fost spre binele meu și spre formarea mea. Într-adevăr, primul meu job l-am avut în cadrul DGASPC Constanța. Mai exact la Năvodari. În momentul în care eu m-am angajat era februarie 2004 și era un centru de plasament pentru copii mici. În iulie s-a transformat în CRNP, într-un centru pentru adulți. Şi am stat acolo până în 2009, când am plecat la București. Au fost pentru mine niște ani pe care îi prețuiesc și le sunt recunoscătoare tuturor persoanelor cu care eu am lucrat în perioada respectivă, pentru că acolo m-am maturizat eu ca om în primul rând. Am învățat eu ca profesionist o mulțime de lucruri și am început cu ce a fost mai greu, cazuri foarte grele, persoane cu handicap imobilizate, cu diverse tulburări și cu diverse probleme, un cumul de diagnostic, cu tratamente medicamentoase. Am o mulțime de amintiri frumoase cu copiii mei, cu toate că erau mai mari ca mine ca vârstă, dar cu care am dezvoltat niște relații care pe mine m-au făcut să apreciez ceea ce am și m-au și motivat în același timp să fac mai mult. Nu am fost genul de om care a avut doar serviciu și aia a fost. M-am implicat în toate proiectele care erau disponibile. Sunt de felul meu o persoană foarte curioasă și băgăcioasă, de-a dreptul uneori enervantă și am învățat foarte multe lucruri. Însă, sistemul de stat este o lecție în sine, cu bune și cu rele, cu limite, cu avantaje și dezavantaje. Însă, pentru mine lucrurile începuseră să ajungă la maximum de ce aș fi putut face în momentul respectiv, la momentul respectiv, cu studiile mele, în sistem. A fost unul dintre argumentele pentru care am decis să plec. Evident că argumentul numărul 1 a fost soțul, el fiind din București. Eu am venit în București pentru el. În București am decis că nu mai vreau să mai continui la stat și am evitat orice posibilitate de a merge la interviuri, la diverse instituții. Am ales să activez pentru 2 ani într-un ONG, un ONG care a fost o super lecție pentru mine din foarte multe puncte de vedere. Oamenii și tot ceea ce am făcut m-au ajutat să cresc. A venit un moment în care am crescut și mi-am planificat dezvoltarea pas cu pas. Nu am făcut lucrurile la întâmplare. Însă, cel puțin până la momentul acesta a fost soarta, universul. Şi s-au așezat lucrurile astfel încât să ajung să cunosc anumiți oameni, să lucrez cu numite diagnostice. Să intru în lumea instituțiilor de stat cu rigorile, regulile, regulamentele, declarații și tot felul de note explicative și să mă duc în partea ONG-istă unde totul se desfășura după alte reguli, norme, criterii, alte moduri de raportare. În 2012, împreună cu două prietene pe care mi le-am format în aceeași zi, asta a fost miraculos, am pus bazele unui centru pentru copii cu nevoi speciale, o experiență de unde am învățat și partea de antreprenoriat social. De fapt, acolo am început să învăț despre bussines, dar la modul social. Acolo am avut primele eșecuri. Acolo am falimentat. Acolo am luat-o rău în barbă. Acolo am învățat să gestionez relația cu părinții, pentru că în instituția de stat nu avusesem posibilitatea asta. Lucram direct cu beneficiarii și nu dădeam feedback părinților și am învățat iarăși o mulțime de lucruri. În perioada respectivă mi-am planificat foarte bine dezvoltarea mea profesională. Am urmat cursuri în afară. Am învățat despre anumite diagnostice de la cei mai buni oameni din domeniu din țară, cât și din afară. În 2018 am avut curajul și conjunctura să pornesc acest proiect Priority Clinic, o clinică unde facem doar terapia limbajului. După ce am avut un centru cu mulți specialiști, cu multe specialități și multe abordări, am hotărât că eu asta mă pricep să fac, asta îmi place să fac. Viziunea mea este să fie un loc în care să vină copiii, dar care să fac doar partea asta. Toate celelalte terapii de care copiii au nevoie sunt foarte bune, sunt utile, dar fiecare să le facă unde consideră sau unde găsește specialistul potrivit. Noi ne ocupăm doar de partea de terapie de limbaj. Suntem în prezent 7 logopezi, care asta fac de dimineața și până seara, de luni până vineri, doar logopedie cu copii cu diagnostice variate și extrem de diverse.

“Vreau să fac ceva ce eu știu foarte bine, ce pot mentora, ce pot învăța pe ceilalți, ce pot superviza și unde să fie amprenta mea personală”

Red.: O clinică unică în România.

Georgiana Ungureanu: Da! Eu nu știu să mai existe în România așa ceva. De cele mai multe ori au mai început în diverse zone, însă, din motive de genul “Puțini clienți” sau nu știu ce s-a întâmplat, au adus și alte specialități. Scopul meu nu este să fac ceva mixt sau să fac ceva ce eu nu știu. Vreau să fac ceva ce eu știu foarte bine, ce pot mentora, ce pot învăța pe ceilalți, ce pot superviza și unde să fie amprenta mea personală. Cel puțin în perioada asta și în perioada următoare eu sunt motorul. Şi îmi asum anumite responsabilități în direcția asta legat de intervenție, dar împreună cu o echipă și doar asta facem. Este o chestie pentru care eu sunt foarte mândră și recunoscătoare că pot să o fac.

“Am fost și în “groapă” de câteva ori”

Red.: Ați avut o evoluție foarte frumoasă și ați reușit să învățați din orice experiență un lucru bun și să mergeți mai departe, chiar dacă ați avut parte și de pași mai puțini plăcuți. Spuneați că ați falimentat.

Georgiana Ungureanu: Am fost și în “groapă” de câteva ori. Dar important este că am învățat.

“Fii curios și învață!

Red.: Care este deviza după care vă ghidați în fiecare zi, pentru a putea să ajungeți la rezultate maxime?

Georgiana Ungureanu: M-am gândit foarte mult la lucrul acesta și este “Fii curios și învață!” Eu sunt foarte curioasă. Am fost curioasă să văd cum funcționează diversele platforme de învățare. Mi-am făcut abonamente. Am învățat să trimit e-mail-uri la mii de oameni. Am fost curioasă să învăț cum funcționează marketing-ul și m-am dus și am făcut cursuri de marketing. Am fost curioasă să văd ce înseamnă copywriting și am făcut curs de copywriting. Ultima mea curiozitate a fost să văd care este treaba cu Instagram-ul. Am cumpărata o carte, am citit-o și am realizat că nu sunt capabilă și că sunt oameni super profi pe domeniul acesta. Am ales să colaborez și să deleg această activitate de promovare pe Instagram unor oameni care știu să facă, dar am fost curioasă și dacă este ceva ce mi se potrivește. Apoi am delegat știind foarte clar și ce vreau și ce obiective să setez din calitatea de antreprenor. Trebuie să fii curios. Dacă ești curios îți menții focusul și interesul pentru noutate, pentru tot ce apare și să înveți. Ce îmi place și întâlnesc în jurul meu și apreciez oamenii care deși lucrează de 20-30 de ani nu sunt plafonați. Lucrul acesta pe mine mă fascinează și cred că asta ne menține și energici și motivați și prezenți, dacă suntem curioși și învățăm în permanență. Să învățăm de la toată lumea. Nu trebuie să învățăm numai de la oamenii mai în vârstă sau cu nu știu câți ani experiență. Eu învăț de exemplu de la fiul meu, care are 5 ani. Învăț de la el lucruri pe care eu nu știu să le fac și mai ales învăț ușurința cu care el trece peste diverse momente. Asta este deviza mea “Fii curios și învață!”

Omul sfințește locul”

Red.: Ați lucrat în cadrul DGASPC. Ce ar trebui schimbat și îmbunătățit în sistemul de stat ca lucrurile să funcționeze foarte bine?

Georgiana Ungureanu: Aici lucrurile sunt destul de complicate. Eu am ieșit din sistem de câțiva ani. Însă, ceea ce văd eu ca o necesitate sau ca un pas înainte legat de recuperarea copiilor, de procesul acesta de terapie a copiilor și o soluție pe care eu o văd implementată, ar fi externalizarea serviciilor către ONG-uri în mod deosebit. Și în Constanța, dar în absolut toată România sunt o mulțime de ONG-uri cu oameni super calificați, oameni bine pregătiți care știu să-și facă treaba și care ar fi foarte utili în astfel de sisteme. Asta este perspectiva mea ca și terapeut – externalizarea serviciilor de terapie și evident formarea oamenilor pe obiective și pe metode de lucru mai adaptate, pentru că inclusiv Facultatea de Psihologie, de Psihopedagogie Specială unde am studiat Logopedia este un pic în urmă față de tot ce se întâmplă și în practică, dar mai ales în lumea asta mare. Asta ar fi singura chestie pe care eu o văd acum. Fiecare DGASPC din orice județ și chiar și București întotdeauna are nevoie de restructurări și în general omul sfințește locul. Oamenii să fie cu un pic mai multă deschidere către comunitate. În Constanța am văzut că se întâmplă în ultimii ani lucrul acesta. Au tot felul de evenimente pentru copii, dar externalizarea și găsirea de alternative mult mai eficiente în terapie să fie focusul.

“Am clienți din Germania, Austria, Dubai, Canada”

Red.: Priority Clinic este prima clinică dedicată terapiei limbajului. Din ce zone ale țării ajung copiii în atenția dvs.?

Georgiana Ungureanu: Am lucrat cu copii care veneau din Buzău săptămânal, dar și copii din Teleorman veneau săptămânal la terapie. Am un copil care vine din Timișoara o singură dată pe lună și stă câteva zile și lucrăm, dar lucrăm la modul în care eu interacționez și fac activități cu copilul pentru a gândi activități pentru terapeuții de acasă și pentru părinți. În varianta online am clienți din Germania, Austria, Dubai, Canada, absolut de peste tot. Lucrez cu foarte multă lume pe partea asta de online. Pe partea de supervizare, ceea ce mai fac eu în plus față de intervenția efectiv de activitatea cu copilul, în sensul în care realizez evaluările, gândesc planurile de intervenții, stabilesc obiectivele de lucru și îi formez pe părinți și pe ceilalți terapeuți ai copilului, din absolut toate zonele vin către mine să facem lucrul acesta. Deja o parte din activitatea mea se rezumă la creare de planuri, de activitate, supervizare și mai ales formare. Dacă nu învață părinții, lucrurile nu se schimbă cu adevărat.

Ce este logopedia şi care sunt problemele pe care le tratează? Cum ne alegem logopedul ca părinte? Care este rolul logopedului și cum îl ajută pe copil în evoluția limbajului? Care sunt cauzele care duc la întârzierea vorbirii? Ce poate face un părinte atunci când copilul prezintă tulburări de pronunție? Cine poate participa la programul Georgianei Ungureanu de mentorat? Ce putem învăța din programul de mentorat și cum funcționează?

Detalii în VIDEO INTERVIUL Focus Press!

Alexandra VASILE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.