Constănțeni infectați cu SARS-CoV-2 reclamă că medicii de familie nu le monitorizează starea de sănătate

6
6368
Sursa Foto: Asociația Dăruiește Aripi

Pacienții asimptomatici sau cei care prezintă o formă ușoară de COVID-19 nu sunt spitalizați, rămân acasă și sunt monitorizați de către medicii de familie. Mai mulți constănțeni reclamă, însă, că acest lucru nu se întâmplă, medicii uitând de ei cu zilele sau chiar de tot.

De ceva vreme, deja, bolnavii de COVID-19 care nu au simptome grave se izolează acasă și sunt monitorizați și asistați medical de către medicii de familie. Chiar și bolnavii care consideră la un moment dat că nu mai au de ce să rămână în spital până la vindecare, sunt monitorizați de către aceștia. Acesta este o modalitate de a se reduce presiunea pe sistemul sanitar de urgenţă.

Pentru aceste servicii, medicii de familie primesc 105 lei pentru fiecare pacient. De asemenea, ei eliberează biletele necesare pentru concediile medicale.

Astfel, pacienţii nu mai sunt nevoiţi să meargă la spitale pentru a face radiografii şi pentru a primi certificatele medicale care să ateste infectarea lor cu coronavirus şi perioada de izolare care le-a fost indicată.

Persoanele care prezintă simptomatologie specifică COVID-19 au obligația informării medicului de familie în vederea monitorizării stării de sănătate, în situația în care acceptă măsura izolării la domiciliu sau la locaţia declarată.

Medicii de familie asigură monitorizarea stării de sănătate a pacienților până la confirmarea infecției cu o boală infectocontagioasă, precum și după confirmarea diagnosticului de boală infecto-contagioasă, prin investigații paraclinice specifice, în cazul în care persoanele nu prezintă semne şi simptome sugestive definiției de caz de COVID-19.

Însă, mai mulți constănțeni infectați cu SARS-CoV-2 reclamă că medicii de familie nu le monitorizează starea de sănătate, nu îi sună cu zilele sau, uneori, niciodată. O constănțeancă ne-a declarat că medicul său de familie nu a sunat-o decât după perioada de izolare de 14 zile, pentru a o întreba ce simptome a avut, deoarece trebuia să îi completeze fișa medicală.

Unii dintre cei care s-au aflat în această situația au reclamat lipsa de sprijin din partea medicilor de familie și la Direcția de Sănătate Publică a Județului Constanța. Directorul executiv al instituției, ec. Cristina Schipor, a confirmat pentru Focus Press acest lucru. În plus, D.S.P. ne-a precizat că, de la jumătatea acestei luni, odată cu verificarea secțiilor ATI în spitalele suport COVID-19, Serviciul de Control în Sănătate Publică din cadrul instituției a efectuat și acțiuni de control ca urmare a unor reclamaţii/sesizări primite din partea cetățenilor.

„La nivelul instituției s-au efectuat verificări cu privire la sesizările cetățenilor privind întârzierile în eliberarea deciziilor de izolare/carantinare, efectuarea anchetelor epidemiologice, efectuarea monitorizării stării de sănătate de către medicii de familie. În ceea ce privește întârzierile în eliberarea deciziilor de izolare/carantină, a existat o perioadă în care timpul de eliberare a fost mai mare, generată atât de deficitul de personal, cât și de situația epidemiologică, mai exact a numărului de cazuri pe 24 de ore“, ne-a declarat ec. Cristina Schipor.

Având în vedere dinamica acestor activități (anchete epidemiologice pentru cazurile confirmate pozitiv cu SARS-CoV-2, contacți direcți, necesitatea eliberării de decizii de izolare/carantină), persoanele cu responsabilități pe acest domeniu urmăresc permanent modul de derulare al acestora și acolo unde se impune se iau măsuri de corecție, susține directorul executiv al D.S.P. Constanța.

În plus, „până la această dată, nu au fost cazuri de depășire a perioadei de 30 de zile după ultima zi a încetării perioadei de izolare până la eliberarea concediului medical“, a mai spus acesta.

Însă, niciun cuvințel despre concluziile controalelor în cazul reclamațiilor ce au vizat medicii de familie, care au fost măsurile de remediere impuse și dacă acestea au fost puse în aplicare. Nimic, absolut nimic, deși D.S.P. confirmase deja că a primit sesizări de la constănțeni în acest sens. Încă mai așteptăm răspunsul!

Valentin ISPAS

6 COMENTARII

  1. Articolul este clar și necesită un drept la replică – ar trebui să se comunice că, deși există ordine și hotărâri în sensul monitorizării, acestea sunt judicioase deoarece medicii de familie sunt o categorie profesionala independentă, nu sunt angajații ministerului, iar ministerul nu poate să le “comande” efectiv.
    Contractul de monitorizare pe care l-au impus, deși este un contract civil (! adică nu te poate obliga nimeni să-l semnezi), este atât de abuziv încât foarte mulți medici de familie nu l-au semnat. Iar CAS știe asta și nu are ce verifica la monitorizare, de aceea nici nu a avut ce să spună despre controalele la MF.

  2. Care 105 ron / pacient voi sunteti intregi la cap?
    Daca monitorizezi pe fiecare zilnic 14 zile, primesti 3 lei/ zi / pacient in mana dupa ce platesti taxele la stat. Daca ai 10 este usor de monitorizat, dar daca ai 100 ( cam 20 min / apel ) cine mama dracu sa monitorizeze ?
    Trebuie sa se inteleaga ca mizeria aia de 3 lei/ zi o primeste doar cei ce au semnat acel contract realizat unilateral si abuziv prin care medicul de familie este rugat sa se arunce in prapastie. Ordonanta mai proasta ca asta nu exista. Daca nu ai simptome sau esti putin racit, bea ceaiuri si ia vitamine. Daca esti rau suna la 112 sa te interneze, ce atata circ cu monitorizarea? Retelele de socializare au explodat cu tratamente gen: azitromicina si dexametazona. Multi pacienti nu au nici macar bunul simt sa nu mai sune in weekend sau la miezl noptii.
    Ce medic din tara asta este mai umilit decat medicul de familie, in ce tara din lume medicul de familie isi transforma telefonul in centru de urgenta pentu sutele de pacienti.
    Eu vreu sa practic medicina, nu sa dau sfaturi prin telefon de dimineata pana seara..

  3. Cu câți medici de familie ați vorbit ca să vedeți că nu au semnat niciun contract de monitorizare cu CJAS și, prin urmare, nu vor primi niciun leu pentru monitorizare? Care medic responsabil ar semna un contract civil de monitorizare pentru o boală care are, încă, multe necunoscute, multe riscuri, agravări in decurs de ore care pot duce la decesul pacientului, deci la malpraxis, care implică tratarea in orb a pacientului, fără nicio investigație paraclinică? In plus, mulți medici de familie au 30-70 pacienti pozitivi simultan. Cum ar putea sta ei zilnic la telefon cu aceștia? Cu toate acestea, îi monitorizează atât cât este cu putință. Alți pacienți nu mai există, doar cei cu COVID 19? Știați că pentru pacienți cu alte boli grave (alte tipuri de pneumonii, pielonefrite grave, alte boli infecțioase etc. ) care necesitau internare în mod normal si au fost refuzați de spitale , medicii de familie au trebuit să găsească soluții? In plus, medicii de familie nu au contract cu CJAS pentru consultații in weekend-uri și sărbători legale. Personalul medical din spitale sau de pe ambulanță lucrează sub formă de gărzi și au zile libere conform contractelor de muncă. De ce medicii de familie ar lucra 365 zile/ an? Credeți că ei nu sunt oameni? Știați că DSP-urile au distribuit extrem de puține vaccinuri antigripale la sfârșitul lui octombrie, iar majoritatea au venit abia în a2-a jumătate a lunii noiembrie? De vaccinări cine se ocupă? Știați că medicii de familie nu au primit niciun spor de risc deși, mai ales din vară încoace , au avut consultații care, ulterior s-au dovedit a fi COVID și că destui s-au îmbolnăvit din această cauză, cu toate măsurile de igienă luate, întrucât ei nu lucrează îmbrăcați în combinezoane speciale, ci cu echipamente de protecție pe care și le achiziționează singuri? Știați că, atunci când un medic de familie se îmbolnăvește se dă de ceasul morții să găsească un înlocuitor întrucât casa de asigurări nu se agită pentru acest lucru, iar un singur coleg nu ii poate tine locul timp îndelungat întrucât este depășit de situație? De ce nu se pot prezenta pacienții unui medic bolnav la oricare alt coleg fără a fi nevoie de convenție de înlocuire?
    Ați scris un articol anapoda, bazat pe 2 opinii și pe generalizări. Ar trebui să vă cereți scuze public.
    dr. Andra-Luiza Manoliu, un medic de familie oarecare.

    • Doamna draga, sunt mai multe opinii. Iar colegi de-ai dvs, cu tot respectul, nu se intereseaza de pacientii lor. Nu ii intereseaza. Sa le pese de pacienti cred ca este o chestiune care excede orice contract cu casa.

      • Pacienții mei mă contactează prin diverse mijloace de comunicare, iar discuții mai detaliate purtăm arunci când este necesar, adică în caz de agravare, nu ca să ne aflăm în treabă, cum doresc băgătorii de seamă care dau n-șpe ordine pe zi. De ce să suni zilnic un om care nu are NICIUN simptom, că asta înseamnă asimptomatic? Le explic la început ce au de făcut, dacă au posibilitatea să își achiziționeze un pulsoximertru și, conform protocoalelor naționale, în caz de desaturare sub 93% să sune la 112. Toți pacienții mei care au desaturat au fost internați de urgență, fie că am apucat să vorbesc cu ei, fie că au sunat direct, știind că este riscant să rămână la domiciliu cu saturație scăzută în oxigen. Celor simptomatici le trimit rețete, in funcție de simptome, celor demoralizați încerc să le ridic moralul dar, repet, ce să fac cu asimptomaticii, în afară de a avea dvs material pentru a ne discredita pe noi? In plus, cei care se plâng, de ce nu își asumă răspunderea, comunicându-si identitatea?

  4. Informatia este incompleta asadar nici concluzia nu este una corecta! Faceti referire la “întârzierile în eliberarea deciziilor de izolare/carantinare,” dar nu continuati ideea: daca medicul de familie primeste decizia de izolare cu intarziere, practic nu este informat la timp de existenta nevoii de monitorizare. Sunt situatii, nu putine, in care medicul de familie a fost informat dupa incheierea perioadei de izolare. Acesta e sistemul medical pe care-l avem, construit si administrat de alesii nostri!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.