Contracte de milioane cu statul. Firmele de pilotaj maritim din Port așteaptă decizia instanței în procesul cu Ministerul Transporturilor

0
982
Portul Constanța. FOTO Cătălin SCHIPOR

O firmă de pilotaj maritim a dat Portul Constanța în judecată, după ce a rămas fără activitate, ca urmare a unei decizii luată la nivel înalt, însă cauza nu poate fi soluționată până când nu se va da o sentință într-un alt dosar similar, în care aceeași firmă, împreună cu alte societăți care desfășurau aceeași activitate, au dat Ministerul Transporturilor în judecată.

Este vorba despre o firmă cu renume la nivel local, SC Canal Ssea Services SRL, care a chemat în judecată Compania Națională Administrația Porturilor Maritime (CN APM) Constanța, după ce a rămas fără activitate.

Așa cum s-a mai scris, firmele de pilotaj care activau în Port au rămas fără activitate, după ce Ministerul Transporturilor a emis un ordin potrivit căruia CN APM și-a înființat propriul compartiment destinat pilotajului maritim.

Din acest motiv, unele dintre acestea au dat în judecată ministerul, pentru suspendarea acestui ordin. Inițial, cauza a fost înregistrată pe rolul Curții de Apel Constanța, care a judecat fondul și s-a pronunțat, în data de 21 decembrie 2020 în defavoarea Ministerului Transporturilor și a Portului Constanța. Practic, pe fond, judecătorii au admis acțiunea și au suspendat ordinul ministrului. Mai departe, dosarul a ajuns la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), în recurs, unde situația s-a schimbat. Astfel, pe 17 iunie a.c., instanța supremă a admis recursul și a casat sentința civilă a Curții de Apel Constanța, înclinând balanța în favoarea pârâților, respingând acțiunea reclamanților ca nefondată.

Una dintre aceste firme care a dat în judecată Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA este SC Canal Sea Services SRL, care s-a îndreptat împotriva fostului partener, Portul Constanța, cu mai multe dosare, care sunt tranșate în instanță și în care, potrivit unor surse, solicită unele despăgubiri în urma rezilierii contractelor.

În data de 27 mai a.c., firma a înaintat o acțiune, pe contencios administrativ, având ca obiect „obligația de a face“. Ultimul termen în acest dosar a avut loc săptămâna trecută, pe 12 noiembrie, când instanța de fond a decis suspendarea judecății până la soluționarea primului dosar, în care s-a solicitat suspendarea ordinului Ministerului Transporturilor.

În dosarul respectiv, nr. 458/36/2020, înregistrat la Curtea de Apel Constanța, în luna octombrie a.c. s-a făcut o solicitare privind obținerea unor informații de la Comisia Europeană și de la Ministerul Transporturilor, cu privire la existenţa unui ajutor de stat ilegal, însă judecătorii au respins solicitarea respectivă.

Despre SC Canal Sea Services și contractele de milioane

Despre această societate, presa locală scria, în urmă cu câțiva ani, că era o adevărată fabrică de bani, abonată la bani publici, bineînțeles. Societatea, controlată, printre alții, de un fost decan de la Universitatea Ovidius, producea milioane de euro din contracte cu Portul, în urma unor contracte, inclusiv cu ARSVOM.

De exemplu, în 2015, între Canal Sea Services și ARSVOM a fost încheiat un contract în valoare de peste 1,5 milioane de euro.

Contractantul avea sarcina de a întocmi Proiectul Tehnic, Detalii de execuţie, Studii de teren (ridicări hidrografice şi studii geotehnice), documentaţie pentru obţinere Autorizaţie de Construire, inclusiv verificarea tehnică a proiectului, întocmire Punct de vedere cu privire la execuţia lucrărilor, întocmire Proiect de urmărire a comportării în timp a construcţiei, şi de a executa şi pune în funcţiune obiectivul mai sus menţionat.

Potrivit ARSVOM, valoarea totală estimată fără TVA a contractului a fost  de 14931243.6 lei din care: C+M= 14061232 lei fără TVA; Proiectare=140000 lei fără TVA; Asistenţă tehnică=15000 lei fără TVA; Studii de teren topo, geo=4000 lei fără TVA, Cheltuieli diverse şi neprevăzute: 5% din valoarea estimată a contractului fără diverse şi neprevăzute (14220232 lei fără TVA), reprezentând 711011.6 lei fără TVA.

Câştigătoarea licitaţiei a fost Canal Sea Services SRL Constanţa, care s-a angajat să ducă prioiectul la îndeplinire contra sumei de 11.250.000 lei, fără TVA, echivalentul a 3 milioane de euro.

În aceste condiții, este de înțeles de ce societățile din această zonă economică fac demersuri pentru a se menține pe piață.

În continuare se așteaptă pronunțarea în dosarul intentat Ministerului Transporturilor, următorul termen fiind stabilit pe 15 decembrie.

D.A.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.