Starea de urgență instituită în România din cauza pandemiei de COVID-19 a grăbit digitalizarea proceselor de învățământ și folosirea tehnologiilor moderne în scopul creșterii gradului de conectivitate în relațiile interinstituționale oficiale. Universitățile sunt astăzi obligate să țină pasul cu progresul tehnologic și să asigure procese didactice în deplin acord cu standardele de calitate impuse la nivel național și internațional. Mai multe universități din România au anunțat deja că iau în calcul o reglementare a procedurilor de admitere, printre care Universitatea din Cluj, Universitatea din Bucureşti și Universitatea de Vest din Timișoara.
Potrivit Președintelui Consiliului Naţional al Rectorilor, Sorin Câmpeanu, Guvernul va adopta o OUG care să permită organizarea admiterii online la facultate, iar tipul de test va fi ales de fiecare universitate. Această metodologie este de mult implementată în mari universități din alte țări. În România există un sistem informatic integrat la care momentan are acces doar Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Fiecare universitate urmează să decidă dacă admiterea va fi cu teste grilă sau nu. Există şi alte forme, precum eseu online, interviu de la distanţă, nu doar teste grilă, susţine Câmpeanu. „În situaţia în care se instituie starea de urgenţă sau starea de asediu, potrivit prevederilor constituţionale, activităţile desfăşurate în învăţământul preşcolar şi şcolar se pot desfăşura şi online, pentru asigurarea exercitării dreptului fundamental la învăţătură. Pentru învăţământul preuniversitar, Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează metodologia derulării activităţilor în unităţile de învăţământ în sistem online, care cuprinde precizările necesare astfel încât să se asigure desfăşurarea activităţilor în cele mai bune condiţii”, se arată într-un nou articol introdus în Legea educaţiei naţionale. Numai că suntem aproape de finele lunii aprilie şi OUG întârzie să apară. Universităţile din Constanţa aşteaptă din clipă în clipă decizia Ministerului Educaţiei. Până atunci, Universitatea Maritimă din Constanța (UMC) a participat marți, 21 aprilie a.c., la adunarea generală a Asociației Instituțiilor de Marină de la Marea Neagră (BSAMI), asociaţie care reunește 10 universități maritime din România, Bulgaria, Georgia, Rusia, Turcia și Ucraina. În contextul restricțiilor impuse la nivel global de declararea pandemiei, întâlnirea reprezentanților instituțiilor membre s-a desfășurat în sistem online, prin utilizarea mijloacelor de comunicare digitale. Pe ordinea de zi s-a aflat schimbul de bune practici în ceea ce privește organizarea cursurilor și examinărilor în regim online.
“Ministerul nu a venit cu o metodologie clară şi nici nu a spus universităţilor să-şi organizeze acest lucru pe baza autonomiei universitare”
Senatul UMC s-a reunit miercuri în şedinţă. “Astăzi (miercuri, 22 aprilie –n.r.), la noi, în Universitate, am avut o şedinţă de Senat în care am stabilit modalitatea de desfăşurare a activităţii didactice, respectând ordonanţa de urgenţă în care este inclus Ordinul ministrului Educaţiei privind activităţile de laborator. Acestea se vor susţine faţă în faţă în momentul în care se va permite acest lucru şi referitor la examenele celelalte de evaluare, respectiv licenţe, dizertaţie, teze de doctorat, teze de abilitare. Din punctul nostru de vedere, vă transmit un punct comun al Comunităţii Academice din UMC, atât timp cât Ministerul nu a venit cu o metodologie clară şi nici nu a spus universităţilor să-şi organizeze acest lucru pe baza autonomiei universitare, noi încă nu am hotărât cum se va desfăşura admiterea”, a declarat, pentru Focus Press, rectorul UMC, prof.univ.dr.ing. Violeta Vali Ciucur.
UMC are o platformă performantă care ar putea să susţină organizarea online a admiterii de anul acesta
Senatul UMC a hotărât cum se va face promovarea universităţii pentru atragerea studenţilor. “Am hotărât doar cum să facem promovarea universităţii. O vom face tot online: Facebook, site-ul instituţiei, Instagram. Noi avem implementată de trei ani metoda de înscriere online. Înscrierea la examenul de admitere cred se va face online, pentru că este implimentată, este utilizată din anii anteriori şi sigur aşa vom organiza. Nu este o noutate. Noi organizam acest tip de înscriere în mediu online, pentru că ne-am convins că sunt studenţi din diferite zone ale ţării care îşi doresc să se înscrie la mai multe universităţi şi nu vor să se deplaseze fizic la fiecare universitate sau în fiecare oraş şi din acest motiv am dezvoltat platforma noastră cu acestă modalitate de înscriere online. Aşteptăm să vedem dacă ministerul se pronunţă privind organizarea acestei activităţi de admitere. În acelaşi timp, UMC are o platformă performantă E-lerning care ar putea să susţină organizarea online a admiterii de anul acesta. Vă pot transmite doar aceste lucruri, pentru că toate vor fi luate în urma unei hotărâri de Senat, hotărâre care la rândul ei va fi în urma unei metodologii sau norme de aplicare ale metodologiei de admitere pe care o aşteptăm de la Ministerul Educaţiei”, susţine rectorul UMC.
Rectorul Ciucur: “Este clar că ne dorim cât mai mulţi studenţi”
Normele metodologice întârzie să apară. “Nu s-a stabilit nici cum se va desfăşura examenul de Bacalaureat. Numai după finalizarea unui examen de bacalaureat putem să sperăm la un examen de admitere. Cea mai mare parte din studenţi vor veni din promoţia acestui an, 2019-2020, prea puţini înscrişi sunt din promoţiile anterioare care vor decide să se orienteze la admitere. Mai sigur este să asigurăm toate tipurile de evaluare în mediul online. În primul rând punem accent pe sănătatea oamenilor şi a profesorilor, a personalului administrativ, elevii care vor veni să susţină examenele, dar fără norme de aplicare de la minister cred că este prea devreme să ne pronunţă. Este clar că vom face examen de admitere. Este clar că ne aşteptăm candidaţii. Este clar că ne dorim să avem cât mai mulţi studenţi. Suntem pregătiţi. Acum desfăşurăm foarte bine activitatea în mediul online pe platformă, iar studenţii sunt foarte mulţumiţi”, a declarat rectorul UMC.
Rectorul Rugină: “Deocamdată să vedem cum ne organizăm cu deschiderea. Noi ne pregătim. Toată universitatea lucrează la acest proces fundamental”
Universitatea “Ovidius” din Constanţa este la stadiul de organizare. “Nu s-a stabilit nimic cu admiterea. După cum observaţi, suntem într-o situaţie specială şi toată lumea discută cum ne organizăm. Admiterea va fi oricum mai încolo. Deocamdată să vedem cum ne organizăm cu deschiderea. Noi ne pregătim. Toată universitatea lucrează la acest proces fundamental, dar nu putem să zicem ce am făcut şi ce nu am făcut, pentru că suntem în situaţie de urgenţă, avem un Comitet, o Direcţie pentru Situaţii de Urgenţă şi oameni care dau recomandări. Aşteptăm şi noi, în următoarea perioadă, după ce trece starea de urgenţă. Acum sub nicio formă nu se dă nicio admitere în lume”, a declarat rectorul Universităţii Ovidius, prof.univ.dr. Sorin Rugină. Legea Educaţiei a fost modificată astfel încât admiterea pentru anul universitar 2020-2021 să poată fi organizată online. “Este în curs de adoptare. A trecut numai de Camera Deputaţilor în care să fie prevăzută şi această variantă online care nu era prevăzută legal pentru a termina cu bine anul şcolar. Sunt şi multe discuţii în acest sens. Nu este o acoperire legală şi atunci apare legea care permite în anii următori, să fim pregătiţi să facem şi învăţământ online şi admitere şi licenţă. Legea nu a apărut încă. O să apară. Trebuie să treacă şi de Senat. O lege presupune nişte norme de aplicare. Avantaje şi dezavantaje sigur că există. Depinde de specializări. Nu am trecut prin chestia aceasta să vă spun, dar le intuim. Sunt şi avantaje şi dezavantaje însă le vom ştii după ce apare legea şi după ce ne finalizăm şi noi planul de perspectivă”, a explicat rectorul Rugină.
Prorectorul Seceleanu: “Se vor desfăşura ambele tipuri de admitere în acelaşi timp”
Universitatea Andrei Şaguna va da startul preadmiterii, în mod online, la 1 mai. “Noi o să dăm drumul la înscriere începând cu 1 mai, aşa cum făceam în mod tradiţional. Era preadmiterea şi o făceam în mediul online. De data aceasta o să dăm drumul la admitere doar în mediul online şi sperăm că vom reuşi în iulie să avem şi admitere clasică. Se vor desfăşura ambele tipuri de admitere în acelaşi timp”, a declarat prorectorul Universităţii Andrei Şaguna, prof.univ.dr. Andra Seceleanu. Universitatea Andrei Şaguna va anunţa din timp modalitatea de înscriere şi noul regulament pentru admiterea online. Absolvenţii de liceu trebuie să ştie faptul că se pot înscrie la Universitate Andrei Şaguna, în siguranță, din propriul confort, de acasă. “Vom avea exact aceleaşi proceduri. Le vom oferi suportul tehnic necesar ca să nu se deplaseze la Universitate. Se putea face admitere online şi înainte, dar nu a avut atât de mare impact la nivel naţional. Digitalizarea în România a venit mai greu peste noi, dar ne-a forţat această pandemie să fim în rând cu lumea. Se făcea şi înainte. Nu este ceva nou. Diferit este că, pentru o perioadă, admiterea va fi în exclusivitate online. Mai mult ca sigur că până în iulie nu vom avea decât admitere online”, a conchis prorectorul prof.univ.dr. Seceleanu.
Alexandra VASILE