Cum să ne gestionăm emoțiile? În dialog cu psihologul Alexandra Alexandrescu

0
361

Nimeni nu scapă în viață de stres: fie că este stresul asociat muncii de zi cu zi, fie faptului că urmează să treceţi prin anumite examene. Cu siguranță fiecare dintre noi ne simțim stresați din când în când. Stresul reprezintă starea de a fi sub presiune, iar această presiune poate proveni din diferite aspecte ale vieții noastre de zi cu zi, de exemplu: un volum mare de lucru la locul de muncă, o perioadă de tranziție sau o schimbare, un conflict cu o persoană apropiată, dificultăți financiare, probleme de sănătate.

Fiecare dintre noi reacționează diferit la aceste presiuni. Uneori ni se poate părea că suntem blocați în fața stresului și că nu putem face nimic. Nu vor exista niciodată mai multe ore într-o zi, iar responsabilitățile legate de muncă și de familie pot să fie foarte solicitante. Managementul stresului presupune să ne asumăm responsabilitatea pentru ceea ce se întâmplă în viața noastră: gânduri, emoții și modul în care gestionăm problemele. Oricât de stresante pot părea anumite evenimente, există tot timpul modalități prin care să ne simțim mai puțin stresași și să ne adaptăm mai bine la ceea ce ni se întâmplă.

Cum ne gestionăm emoțiile, inclusiv pe cele negative? Specialistul Alexandra Alexandrescu, partenerul nostru în acest demers educativ, psiholog și consilier școlar al Centrului Județean de Resurse și de Asistență Educațională Constanța (CJRAE), susține că: “Emoțiile sunt motorul vieții noastre. Fără ele nu ne-am comporta așa cum ne comportăm, nu am avea relațiile pe care le avem. De aceea, este foarte important să înțelegem lucrul acesta și să facem tot ceea ce ne stă în putință în a nu ne nega emoțiile. Atunci când încerci să negi un lucru, nu înseamnă că el dispare. Pentru a le putea înțelege cumva mai bine, emoțiile polarizate spre pozitiv și spre negativ. Însă, noi avem în viața noastră tot felul de emoții. Același eveniment, același factor, poate să determine în fiecare dintre noi emoții diferite. Asta este o chestiune care ține și de temperament, de felul în care noi ne-am născut. Temperamentul este acea parte a personalității noastre, este înnăscut și care rămâne constant pe parcursul vieții. Temperamentul nu se poate modifica, ci poate fi educat. Dacă eu sunt o persoană colerică, lucrul acesta se vede din copilărie și va continua până la finalul vieții. Însă, un adult, spre deosebire de un copil, care nu știe să-și gestioneze emoțiile, va avea reacții foarte puternice, ca un coleric, dar pe parcursul vieții va învăța că acele reacții și comportamente uneori nu sunt potrivite și le va modifica. Un coleric simte aceleași emoții, numai că alege cumva conștient să aibă alte reacții la factorii care le-ar putea declanșa aceste stări. Este bine ca atunci când avem o emoție negativă să nu avem o reacție. Reacțiile sunt niște impulsuri pe care le avem, de a reacționa într-un anumit fel, în funcție de temperamentul nostru și de experiențele de viață pe care le avem, pentru că sunt factorii declanșatori”.

Dacă în copilărie am avut anumite situații traumatizante într-o anumită zonă și ne lovim și în viața de adult de acele situații, ele vor declanșa în noi reacții pe măsura a ceea ce simțim. Aceeași situație poate să declanșeze reacții neutre sau emoții pozitive unei persoane. Același zbor cu avionul unei persoane poate să-i facă plăcere și celeilalte persoane să-i declanșeze un atac de panică. Este o chestiune de experiență pe care am avut-o, de construcția noastră personală. Specialistul Alexandra Alexandrescu ne recomandă să nu avem o reacție impulsivă, ci să încercăm să identificăm gândurile care stau în spatele emoțiilor respective. De multe ori, ceea ce declanșează emoția respectivă este un gând. Un gând disfuncțional, un gând irațional stă la baza emoțiilor negative. Gândurile puternice pot fi combătute prin emoții pozitive. Noi suntem în controlul vieții noastre și în controlul a ceea ce trăim și a comportamentului pe care îl avem. Noi avem puterea de a modifica și de a controla felul în care ne comportăm în contextul unei emoții negative.

Psihologul Alexandra Alexandrescu: “Recomand asertivitatea!”

Asertivitatea este cheia în gestionarea emoțiilor noastre. “Să practicăm ceea ce se numește asertivitate. Asertivitatea este o modalitate de a relaționa și de a comunica, care ne ajută pe noi să ținem cont de dorințele noastre, de nevoile noastre și să le exprimăm într-o modalitate care să fie auzită și bine primită de ceilalți. Înseamnă să nu fiu agresiv în ceea ce solicit și să nu fiu nici pasiv. Pasivitatea înseamnă să nu spun deloc ceea ce mă supără sau ceea ce mă neliniștește. A ignora emoțiile nu duce la dispariția lor, ci la acumularea lor și pot izbucni într-un moment care pare absolut fără nicio legătură cu situația. Nu mă ajută la nimic, dacă eu sunt acum frustrat și sunt foarte furios, să încep să sparg ceva. Recomand asertivitatea”, ne îndeamnă psihologul și consilierul școlar Alexandra Alexandrescu.

Detalii în video interviul Focus Press!

Alexandra VASILE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.