Directorul CERONAV, Ovidiu Cupșa, susține că dascălii trebuie apărați și copiii educați. Cazurile șocante din ultima vreme din școli, cu agresarea unor profesori, ar trebui să ne dea de gândit, mai susține Cupșa.
În ultmele trei decenii dascălii au pierdut tot mai mult din autoritate.
Cauzele sunt multiple, printre ele:
- Restrângerea prin legislație a unor drepturi ale profesorilor la clasă,
2.Scăderea încrederii în școală ca formă de realizare socială, - Presiunea unor părinți pentru protejatarea excesivă a copiilor,
- Atitudinea relaxată a unor elevi, care nu sunt pasibili de consecințe ulterioare,
- Chiar capitularea unor cadre didactice de la rolul real de dascăl.
„Să ne înțelegem: și eu sunt dacăl și părinte și nu nu cred în teoria de generalizare și ostracizare a unei întregi generații, gen: „Tinerii din ziua de azi sunt iresponsabili, neadaptați social și nu vor fi înstare nici să ne plătească pensiile!”
Astfel de enunțuri nu exprimă decât frustrarea unora care au senzația că lumea se va termina odată cu ei. Și nu aduc soluții de rezolvare a problemei.
Tinerii din ziua de azi sunt indivizi, așa cum i-am educat fiecare în familie, școală, societate și trebuie judecați individual.
Nu ei sunt astăzi la butoanele societății și – ca orice generație, de când lumea – se mobilizeazază atunci când le vine rândul să se auto întrețină, să se dezvolte, să ducă responsabilitatea unei cariere, a unei familii etc.
Sunt informați, voluntari, au aptitudini, dar au altă abordare față de noi când e vorba de: aspirații, apetit pentru libertate, personalitate etc. Dar nici pentru ei lumea nu e roz!
Iar dacă sunt mai buni sau mai răi, este realizarea sau eșecul nostru. Inclusiv interferenta exagerată a unor părinți prea protectivi în actul didactic, interpretarea tendențioasă a unor drepturi ale elevilor, restrângerea unor drepturi ale dascălilor sau delăsarea și lipsa de vocație a altora au îngreutnat procesul de disciplinare a elevilor.
S-a ajuns, astfel, la situații grave de dascăli atacați în clasă cu arme, agresați sexual, batjocoriți etc. Dar și la fenomene de bullying între copii.
Situațiile astea se previn punctual dar și sistemic. Pentru că prevenția e mai importantă decât mediatizarea și generalizarea ulterioară și, bineînțeles, pedepsirea celor vinovați”, susține Ovidiu Cupșa.
România are nevoie de o reformă serioasă a sistemului de învățământ, cu regulamente clare care să apere și dascălul și elevul, mai accentuează Cupșa:
- Un statut al cadrului didactic, care să stabilească clar autoritatea și drepturile cadrelor didactice, inclusiv dreptul de a aplica sancțiuni elevilor în funcție de gravitatea faptelor lor
- Un statut al elevului, care să îi stabilească drepturile și limitările, inclusiv sancțiunile disciplinare de care este pasibil.
- Introducerea de psihologi specializați în toate școlile, care să poată face periodic evaluări ale elevilor și dascălilor, pentru a crește capacitatea de previzionare a posibilelor incidente.
- Introducerea de supraveghere și pază specializată a școlilor, cu capacităț de supraveghere video și intervenție rapidă, pentru prevenirea bullying-ului, a atacurilor asupra profesorilor, a incidentelor de securitate.
- O salarizare echitabilă a personalului didactic – care are printre cele mai mici salarii – pentru a atrage mai mulți oameni de calitate în sistem.
„Așa cum ne păzim bunurile, ne plătim bine specialiștii în diverse domenii, avem regulamente și scenarii de prevenție în orice domeniu, tot așa trebuie să abordăm lucrurile și când vine vorba de educația copiilor noștri.
Altminteri securitatea dascălilor și a copiilor noștri va fi pusă mereu în pericol. Disciplina va fi o problemă din ce în ce mai mare, iar consecințele tot mai grave.
Și dascălul și elevul trebuie să își știe clar locul și atribuțiunile. Părintele trebuie să poată aibă încredere în școală, dar și instrumente de evaluare clare a actului didactic plenar, nu doar nota de la clasă. Să poată să intervină când e nevoie, dar să i se și limiteze excesul în a interfera în educația școlară.
Pentru că educația noilor generații este investiția cea mai importantă a unei societăți. Iar succesul și eșecul statistic în educație al copiilor, trebuie să și-l asume adulții care creează regulile și conduc societatea.
Englezii au o vorbă: „Cine nu plătește azi un dascăl, va plăti mâine doi polițiști!” Mult adevăr! Dumnezeu să apere România!„, a conchis Cupșa.
A.V.