În urma auditului efectuat de Curtea de Conturi a României, au fost identificate multiple abateri de la legislația în vigoare în gestionarea contractelor de investiții de către CERONAV. Printre aceste abateri se numără și nerespectarea transparenței în achiziții, lipsa estimării valorii de achiziție, contractarea cu firme neautorizate și nejustificarea cheltuielilor efectuate.
Începând cu 4 martie 2024, Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța a desfășurat o misiune de audit de conformitate privind ,,Regularitatea și corectitudinea atribuirii, urmăririi și executării contractelor de finanțare pentru cheltuieli de capital” pentru perioada 2022 – 2023 la Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale Constanța. La finalizarea etapei de planificare, inspectorii Curții de Conturi Constanța au transmis către CERONAV o scrisoare în care au fost comunicate riscurile identificare în activitatea instituției, fiind incluse și câteva sugestii pentru reducerea riscurilor identificare și îmbunătățirea sistemului de control intern. Recomandările auditorilor sunt legate de recalcularea penalităților de întârziere pentru perioada de întârziere, având în vedere ajustările de preț aplicate contractului, precum și revizuirea clauzelor contractuale cu privire la penalitățile de întârziere în concordanță cu reglementările legale aplicabile, având ca termen de implementare 31 decembrie 2024.
Constatări care au stat la baza concluziei auditului
Una dintre neregulile constatate a fost legată de nerespectarea prevederilor legale la atribuirea contractului de lucrări pentru un obiectiv de investiții, având drept consecință rezilierea contractului. Pentru acest obiectiv de investiții, același birou de proiectare a întocmit atât studiul de fezabilitate, cât și proiectul tehnic, fără a lua în considerare toate riscurile care implică scăderea nivelului Dunării. În acest caz, lucrarea nu a fost executată, contractul fiind reziliat, deși CERONAV Constanța a efectuat cheltuieli pentru proiectele tehnice, studiul geo și avizele necesare. De asemenea, contractul a fost încheiat cu o firmă care nu îndeplinea criteriile profesionale de calificare, nefiind autorizată pentru lucrări hidrotehnice. Valoarea abaterii este de 150.968,21 lei, reprezentând cheltuielile efectuate pentru obiectivul de investiții Amenajare Cheu Galați, respectiv cheltuieli cu proiectele tehnice, studiul geo și avizele necesare, fără ca lucrarea să fie executată de constructor. Ca recomandare, CERONAV va trebui să analizeze și să efectueze o cercetare administrativă pentru a stabili cauzele care au determinat efectuarea de cheltuieli pentru începerea lucrării de investiții și neexecutarea acesteia, și să ia măsurile în consecință, termenul de implementare fiind de 31 decembrie 2024.
O altă abatere constatată a fost legată de nerespectarea principiului transparenței în cazul unei achiziții directe. Achiziția directă de servicii de supervizare și dirigenție de șantier pentru obiectivul de investiții s-a realizat prin inițierea unui singur ofertant, fără respectarea criteriului menționat la atribuire și fără a fi determinată o valoare estimată a achiziției directe înainte de efectuarea acesteia, deși valoarea acesteia depășește suma de 200.000 lei fără TVA, conform art. 7(7), lit. a) coroborat cu lit. b). Astfel, s-a încălcat principiul transparenței în achizițiile publice, principiu care are rolul de a garanta supravegherea activității autorităților contractante, cu scopul de a limita favoritismul și de a asigura un anumit grad de transparență al informațiilor oferite. Recomandarea auditorilor a fost inițierea unei proceduri pentru achizițiile directe, cu specificarea tuturor reglementărilor aplicabile acestui tip de achiziții, prevăzute atât în legile specifice, cât și în normele de aplicare ale acestora, până pe 31 decembrie 2024.
Și contractarea serviciilor de supervizare a lucrărilor, în baza prevederilor HG nr. 1/2018, precum și a serviciilor de securitate și sănătate pe șantiere, în baza HG nr. 300/2006, în lipsa estimării valorii de achiziție, a fost constatată de auditori. Mai exact, CERONAV nu a procedat la estimarea valorii de achiziție pentru serviciile de supervizare la un obiectiv de investiții (cinci obiective) și pentru serviciile de securitate și sănătate pe șantiere la patru obiective de investiții, nefiind întocmită o Notă de determinare a valorii estimate a achiziției directe înainte de efectuarea acesteia, care să includă informațiile rezultate din cercetarea ofertelor din piață (oferte de preț solicitate, cataloage de produse etc.), în conformitate cu prevederile din Capitolul 4 – achiziția directă din Normele metodologice la Legea 98/2016. Recomandarea este legată de inițierea unei proceduri pentru achizițiile directe, care să cuprindă cerințele prevăzute la capitolul 4 din Normele metodologice la Legea nr. 98/2016, cu privire la estimarea valorii, termenul de implementare fiind 31 decembrie 2024.
O altă problemă a fost descoperită la aprobarea majorării duratei de execuție cu 4 luni, pentru un obiectiv de investiții, cu nerespectarea clauzelor contractuale, având drept consecință, majorarea valorii de contract prin ajustările de preț. Durata de execuție dintr-un contract încheiat pentru un obiectiv de investiții, atât pentru proiectare și cât și pentru execuție lucrări, s-a majorat prin încheierea de acte adiționale la solicitarea constructorului, peste termenul contractual prevăzut la pct.4.3, de 3 luni, în condițiile în care executantul nu s-a putut încadra în termenul încheiat și în lipsa justificării circumstanțelor imprevizibile datorate unor fenomene neobișnuite apărute pe timpul derulării contractului de achiziție publică care nu se puteau anticipa a se produce după data de depunere a ofertelor, conform clauzei contractuale de la pct.4.3. Valoarea abaterii este de 3.022 lei, reprezentând penalitate de întârziere calculată majorare a valorii de contract din ajustare preț, ca urmare a prelungirii duratei de execuție din culpa constructorului, însă, prin aprobarea și semnarea de acte adiționale de prelungire. Recomandările formulate au fost: calcularea de penalități de întârziere pentru perioadele de prelungire nejustificate și peste cele trei luni prevăzute în contract și verificarea legalității modificărilor aduse clauzelor contractuale de prelungire a duratelor de execuție, pentru toate contractele aflate în derulare la nivelul entității și luarea măsurilor în consecință.
Și nerespectarea prevederile PO 73 – art.10 de întocmire a contractelor de achiziție publică, cu privire la clauza privind utilitățile pentru organizarea de șantier, respectiv necalcularea și refacturarea consumului de energie electrică către constructor, într-un contract de lucrări, o altă abatere constatată. Din cele patru contracte ce privesc obiective de investiții, numai în trei cazuri există clauze contractuale cu privire la obligațiile constructorului referitoare la utilitățile consumate de la beneficiar, însă, acestea nu sunt în concordanță cu clauzele din modelele de contract de lucrări din PO 73, iar într-un caz în care există clauză contractuală, constructorul nu a decontat consumul de energie electrică de la entitatea verificată, nefiind stabilită modalitatea de calcul și decontare de către executant a consumurilor de energie electrică. Recomandările făcute vizează calcularea, facturarea și recuperarea de la constructor a c/val energiei electrice consumate pentru organizare de șantier la obiectivul de investiții pentru care CERONAV Constanța nu a facturat costul energiei electrice; dar și revizuirea tuturor contractelor de achiziție publică de lucrări în ce privește obligația constructorului de decontare a consumului de utilități, conform clauzelor din PO 73, inclusiv, implementarea acesteia.
Se pare că s-au calculat eronat penalitățile de întârziere pentru depășirea duratei contractuale din ctr. nr. 184/28.09.2020 ”Extindere și modernizare clădire Pescarilor”. În cazul unui contract de investiții, pentru nerespectarea clauzei contractuale privind durata contractului, la calcularea penalităților de întârziere nu au fost luate în calcul ajustările de preț aferente, care intră în noua bază de calcul. De asemenea, în contractele de lucrări încheiate de entitatea verificată, este prevăzută clauză de penalități în cotă fixă de 0,03%/zi de întârziere din valoarea obligației neexecutate, în condițiile în care, rata dobânzii de referință nu este constantă iar OG nr. 13/2011, art.3(2^1) prevede că: ”în raporturile dintre profesionişti şi între aceştia şi autorităţile contractante, dobânda legală penalizatoare se stabileşte la nivelul ratei dobânzii de referinţă plus 8 puncte procentuale”. Valoarea abaterii este de 1.805 lei, și reprezintă c/val penalități de întîrziere necalculate asupra ajustărilor de preț. Recomandările făcute sunt legate de recuperarea penalităților de întârziere calculate sub valoarea datorată de la constructor, baza de calcul necuprinzând și ajustările de preț, actualizarea PO 73/2018 referitor la clauza contractuală de calcul penalități de întârziere, în concordanță cu prevederile OG nr.13/2011, astfel încât toate contractele se vor pune de acord cu PO, dar și revizuirea modului de calcul al penalităților la toate contractele aflate în derulare la nivelul enității.
Ce alte probleme au identificat auditorii?
Alte aspecte identificate în timpul auditului care nu au influențat concluzia de audit, dar care au fost comunicate conducerii pentru a fi remediate sunt legate de vulnerabilitățile sistemului de control intern manageriale cu privire la condițiile de delegare ale personalului CERONAV Constanța.
Din verificările documentelor justificative aferente ordinelor de deplasare aprobate și decontate personalului entității în anul 2023, au fost identificate următoarele aspecte: – aprobarea ordinelor de deplasare s-a făcut în proporție de 80%, de către alte persoane decât directorul general sau înlocuitorul acestuia, respectiv, directorul economic, șeful biroului contabilitate bugete și directorul comercial; – aprobarea unor deplasări dese sau de lungă durată între 2-6 zile în proporție de 90%, fără justificarea deplasărilor, în lipsa unui Raport de activitate; – aprobarea deplasărilor decontate cu auto personal pentru personalul de conducere la Subunitatea Galați și la MTI, deși acesta deține mașini de serviciu cu cotă de carburant alocată lunar; – decontarea de cheltuieli de deplasare în zilele de sâmbătă și duminica, lipsa de documente justificative pentru deplasarea unui salariat în calitate de șofer cu autoturism propietate personală, pentru un număr mare de zile; – lipsa tuturor documentelor justificative pentru deplasările la Subunitatea Galați, care să justifice ceritudinea efectuării acestora, respectiv, taxă pod Giurgeni sau taxă trecere Bac Galați/Brăila.
Totodată, au fost descoperite și vulerabilități ale sistemului de control intern managerial cu privire la carburanții folosiți în activitatea didactică. Comisia numită de directorul general a efectuat un control la Baza Nautică CERONAV Constanța în scopul stabilirii condițiilor de derulare a cursurilor în care sunt implicate ambarcațiunile de salvare, iar în urma concluziilor emise s-a propus modificarea prevederilor PO66 – Utilizarea combustibililor in procesul de instruire. Echipa de audit a constatat ca PO66 nu acoperă toate disfuncționalitățile, ca de exemplu: la ambarcațiuni, cantitățile de combustibil din procedură sunt trecute din cărțile tehnice, astfel că la ambarcațiunile unde nu se precizează consumul în documentația tehnică, acesta se determină în baza datelor înregistrate pe parcursul exercițiilor financiare.
Recomandările auditorilor sunt legate de recalcularea penalităților de întârziere pentru perioada de întârziere, având în vedere ajustările de preț aplicate contractului, precum și revizuirea clauzelor contractuale cu privire la penalitățile de întârziere în concordanță cu reglementările legale aplicabile, având ca termen de implementare 31 decembrie 2024.
Andreea CONDURACHE
Audit ar trebui și la primaria Costinești. Primarul aproba achiziții directe pentru a-și asigura paraindaratul prin contractele încheiate cu anumite firme acceptate prin diferiți prieteni.Banii publici sunt matrasiti de primar ,de finul acestuia care este președintele partidului PSD Costinești și consilierul personal al nasului sau adică al primarului.Primaria comunei Costinești este condusa de nasul și finul după bunul plac.Legile nu sunt și pentru ei.