Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanța, a publicat și raportul de audit financiar pentru misiunea efectuată la Primăria Comunei Lumina, pentru exercițiul financiar încheiat la 31 decembrie 2025. Și aici au fost găsite nereguli, dintre care amintim de supradimensionarea creanțelor fiscale, nerespectarea contractelor de concesiune, probleme la vânzare terenurilor în rate, erori în cheltuielile de persoane sau la contractele de achiziții publice și lucrări. Pentru toate problemele au fost formulate recomandări și termene fixe de implementare.
Situațiile financiare supuse auditului au fost încheiate de către UATC Lumina, fiind aprobate de primarul Dumitru Chiru și depuse la Trezoreria Constanța. Situații financiare au inclus și informații pentru Școala Gimnazială nr. 1 Lumina, Grădinița cu program prelungit Lumina, unități de învățământ preuniversitar aflate în coordonarea acestuia, Clubul sportiv Lumina și Serviciul public de salubrizare. Au fost auditate situațiile financiare consolidate care cuprind bilanțul; contul de rezultat patrimonial; situația fluxurilor de trezorerie; situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii; contul de execuție bugetară, și anexele care fac parte integrantă din situațiile financiare, inclusiv un rezumat al principalelor politici contabile.
Ca urmare a auditului efectuat au fost constatate erori cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare, denaturări generalizate care nu conduc la o imagine reală și fidelă.
O primă problemă identificată este aceea privind supradimensionarea creanțelor fiscale aflate în soldul contului 464-crențe fiscale cuvenite bugetului local, pe de o parte, prin menținerea creanțelor aferente unor societăți radiate, transferate la alte organe fiscale, dublate sau creanțe contribuabili declarați insolvabili fără bunuri.
Mai exact, au fost menținute în evidența fiscală și în contul 464, creanțe fiscale, cu încălcarea prevederilor legale: creanțe pentru contribuabili declarați insolvabili în număr de 83 din perioada 2019-2023, în valoare de 269.704 lei, fără ca, conducătorul organului de executare silită să dispună scoaterea creanței din evidența curentă și trecerea ei într-o evidență separată pe baza procesului-verbal de insolvabilitate; dar și creanțe pentru un contribuabil radiat, în valoare de 143.262 lei, nefiind atrasă răspunderea altor persoane, potrivit legii, pentru un contribuabil transferat la UATO Năvodari, în valoare de 17.131 lei, și creanțe dublate în 6 cazuri în care contribuabilii au decedat și există moștenitori, acestea nefiind anulate.
O altă problemă este legată de neînregistrarea veniturilor din fondurile externe nerambursabile (FEN), fiind încălcat principiului contabilității de angajamente, la solicitarea de sume la rambursare din FEN sau din fonduri naționale, nefiind reflectate în contabilitate la momentul solicitării de la Autoritatea de management, ci la momentul încasării lor, după cum urmează: în trei Proiecte finanțate din PNRR, cererile transmise în anul 2023 sunt rambursate în anul 2024; pentru o cerere de rambursare transmisă în data de 27.11.2022, suma nu a fost rambursată până la data auditului și nu a fost înregistrată în contabilitate; pentru toate celelalte Proiecte în curs, în număr de șapte, sumele rambursate, nu au fost înregistrate prin contul 458.03- sume de primit de la Autoritatea de management, ci direct în contul de disponibil, la data rambursării, în sumă totală de 1.359.543,29 lei.
De asemenea, nu au fost respectate prevederile contractuale cu privire la actualizarea redevenței cu indicele de inflație, la obligația obținerii autorizației de construire în termen de un an și la punerea în aplicare a pactului comisoriu de reziliere de plin drept, conform clauzelor contractuale4 , după cum urmează: pentru un număr de 411 contracte de concesiune, din perioada 2021-2023, evidențiate în două module, 375 contracte în modulul contabilitate și 36 contracte în modulul utilități, pentru care nu s-a calculat redevența actualizată cu indicele de inflație, în valoare totală de 279.316,64 lei; s-a identificat o persoană fizică, având încheiate 2 contracte de concesiune, cu o restanță totală de 87.838,11 lei, reprezentând redevență pentru perioada 2015-2023 și pentru care nu s-a solicitat eliberarea autorizației de construire în toată această perioadă, față de care nu au fost luate măsurile legale care se impun; pentru contractele de concesiune încheiate în perioada 2022-2023, au fost identificate 10 cazuri de contracte pentru care nu au fost depuse documente pentru emiterea autorizației de construire în termenul de 12 luni, situație în care, se impunea rezilierea contractelor.
La verificarea modului de urmărire a contractelor de vânzare terenuri s-a constatat faptul că la vânzarea de terenuri în rate, înregistrarea în contabilitate a veniturilor se face la momentul încasării, 93.853,29 lei pentru un număr de 6 contracte, iar ratele lunare nu se facturează conform scadențarului, fiind încălcate astfel, prevederile legale privind contabilitatea de angajamente. În fapt, în contractele de vânzare terenuri încheiate la notar, în număr de 41, se prevede că, ”în cazul neachitării consecutive a trei rate lunare, contractul de vânzare cumpărare își încetează aplicabilitatea, conform prevederilor din HCL al Comunei Lumina”. Ori, cum facturarea ratelor se face la plata acestora, nu se poate urmări dacă este respectată această obligație contractuală.
Din verificările efectuate cu privire la cheltuielile de personal, echipa de audit a constatat că entitatea a efectuat în anul 2023, plăți reprezentând majorări salariale aferente echipelor de proiecte cu finanțare rambursabilă și diferite sporuri și indemnizații comisii de concurs, în sumă totală de 249.019 lei, fără utilizarea alineatelor bugetare dedicate acestor drepturi de personal, decontarea fiind efectuată eronat de la alte alineate bugetare, respectiv, articolul bugetar 10.01.06, cu consecințe asupra raportării cheltuielilor în execuția bugetară.
Din verificările efectuate, s-a constatat că din totalul de 33 contracte de lucrări și proiectare au fost identificate vulnerabilități precum: garanția de bună execuție prevăzută în contractele de achiziție în procent de 5% și 10% din valoarea achiziției fără TVA, nu a fost înregistrată în contabilitate în conturi din afara bilanțului10 , respectiv, contul 8049-garanţie bancară pentru buna execuție și contul 8050- Disponibil din garanția constituită pentru buna execuție; nu s-a prevăzut și nu s-a constituit garanție de bună execuție în 7 contracte de proiectare, din care: pentru 3 contracte din fonduri PNRR, pentru 3 contracte din fonduri naționale Anghel Saligny și un contract cu finanțare din bugetul local, conform prevederilor legale.
Și în acest caz au fost dispuse mai multe recomandări din partea auditorilor, cu termene fixe de implementare.
Andreea CONDURACHE