Primăria Constanța nu vrea să plătească vreun leu firmei Synergetics Corporation decât după ce aceasta a finalizat prima etapă a actualizării Planului Urbanistic General. Firma din Capitală susține, însă, că trebuie să îi fie achitate facturile după fiecare fază a etapelor și recepția livrabilelor aferente acesteia.
Synergetics Corporation a finalizat prima fază a primei etape a actualizării Planului Urbanistic General al Constanței și a înaintat două facturi pentru plată. Primăria le-a refuzat, însă, și le-a returnat firmei bucureștene, susținând că, potrivit prevederilor contractuale, plățile se fac la finalul fiecărei etape, nu a fiecărei faze, pe baza proceselor-verbale de recepție a calității și a facturilor emise de prestator. Și doar în limitele procentelor stabilite prin contract, adică 20% din cele 5 milioane de lei, fără TVA, pentru prima etapă.
Din acest motiv, Synergetics Corporation a dat în judecată Primăria Constanța, pentru a o obliga la plata facturilor, primul termen la Tribunalul București având loc marți, 5 aprilie a.c. Magistrații au amânat judeca pentru două săptămâni, pentru verificarea competenței materiale procesuale a Secției a II-a Contencios Administrativ şi Fiscal. Dosarul a ajuns pe rolul acesteia după ce Secţia a-VI-a Civilă și-a declinat competența, în octombrie 2021.
Fostul director Marcela Frigioiu a refuzat să plătească facturile
În baza notei de comandă din octombrie 2020, Synergetics Corporation a finalizat Faza 1.1. a actualizării Planului Urbanistic General al municipiului Constanța, respectiv Elaborarea formei sintetizate a PUG-ului în vigoare, în data de 7 aprilie 2021. Cu toate acestea, Primăria a recepționat livrabilul abia în 2 iulie 2021, printr-un proces-verbal de recepție calitativă, deși avea obligația, conform contractului, de a face acest lucru în maximum 15 zile de la primirea lui: o întârziere de peste 71 de zile! În aceste condiții, ne miră cum primarul Vergil Chițac a declarat, într-o conferință de presă ad-hoc, că va face tot posibilul ca PUG-ul Constanței să fie finalizat în acest mandat, mai ales că durata contractului este de 49 de luni de lucru efectiv, fără a lua în considerare perioadele dintre etape!
În urma recepției formei sintetizate a PUG-ului în vigoare, Synergetics a emis două facturi, în valoare totală de 119.000 de lei, pe care, însă, fostul director executiv al Direcției Financiare a Primăriei Constanța, Marcela Frigioiu, le-a refuzat la plată și le-a înapoiat arhitectului-șef Dan Petre Leu, pentru a fi returnate firmei din Capitală. Potrivit acesteia, contractul (capitolul V) prevede că plățile se fac la sfârșitul fiecare etape, nu al fiecărei faze a etapei, și doar în limitele procentelor stabilite pentru fiecare etapă. Iar termenul de execuție al primei etape este de doi ani și două luni de lucru efectiv, fără perioadele dintre faze.
Dar deși nu a plătit facturile, Primăria a emis, în 12 iulie 2021, nota de comandă pentru următoarea fază a primei etape de actualizare a PUG-ului Constanței: elaborarea studiilor de fundamentare analitice, consultative și prospective. Fără a efectua plata livrabilelor anterioare! Însă, art. 6.5 din contract arată că „notele de comandă sunt condiționate de punerea la dispoziție de către beneficiar (Primăria Constanța – n.r.) a informațiilor și datelor necesare derulării contractului, și de recepția și plata livrabilelor anterioare“.
„Primăria Municipiului Constanța nu a achitat facturile și nici nu există intenția de a se onora această obligație de plată, existând o opinie a unor foști funcționari din aparatul primarului municipiului Constanța (care însă refuză să ne comunice pe cale oficială, în scris, această decizie de a nu da curs plății) potrivit căreia plata aferentă Fazei 1.1. ar trebui efectuată la finalizarea întregii Etape I. În vederea blocării plății către Synergetics Corporation SRL, se invocă art. 5.1. al contractului. Această interpretare abuzivă a unor funcționari încalcă, însă, atât prevederile contractuale, cât și prevederile legale.
În realitate, art. 5.1. al contractului a fost precompletat în propunerea de contract din documentația de licitație, întrucât Primăria a stabilit arbitrar plafoane maxime, de altfel fără vreo logică sau legătură cu valoarea costurilor reale pentru executarea fiecărei etape contractuale. Deși chiar Primăria Municipiului Constanța a solicitat prin documentația de atribuire, în Caietul de sarcini, ca Propunerea financiară să fie însoțită de o anexă în care va fi defalcat prețul fără TVA, pe fiecare etapă în parte.
În mod evident, în conformitate cu toate argumentele expuse mai sus, Faza 1.1. – Elaborarea formei sintetizate a Planului Urbanistic General în vigoare reprezintă o etapă de elaborare a contractului, cu o notă de comandă distinctă, un termen propriu de execuție, recepție proprie a livrabilelor și, corelativ, cu plată proprie, necesară în vederea emiterii notei de comandă pentru următoarea etapă de elaborare“, ne-a declarat Adrian Ilie, unul dintre asociații firmei ce actualizează PUG-ul Constanței și administrator al acesteia.
Contractul ar avea prevederi abuzive, ce încalcă legea
Reprezentanții Synergetics Corporation SRL susțin că, pentru plata serviciilor prestate, se aplică prevederile Legii 72/2013, ce stabilește măsuri pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plată rezultând din contracte încheiate între profesioniști și între aceștia și autorități contractante.
Astfel, termenele contractuale de plată stabilite în contract pentru executarea obligațiilor autorităților contractante nu ar putea fi mai mari de 30 de zile calendaristice de la recepție sau verificare, „dacă prin lege sau prin contract se stabilește o procedură de recepție ori de verificare pentru certificarea conformității mărfurilor sau serviciilor, iar autoritatea contractantă a primit factura ori cererea echivalentă de plată la data recepției sau verificării ori anterior acestei date“.
„Argumentul invocat de funcționarii din aparatul primarului municipiului Constanța, pe lângă faptul că este contrazis de prevederile contractului, conduce, de asemenea, la încălcarea legislației specifice. Potrivit Legii nr. 72/2013, incidente în cauză, autoritățile trebuie să plătească cel târziu la 30 de zile calendaristice de la recepție sau verificare. Iar practica sau clauza contractuală prin care se stabilește în mod vădit inechitabil, în raport cu creditorul, termenul de plată, nivelul dobânzii pentru plata întârziată sau al daunelor-interese suplimentare este considerată abuzivă. În plus, sunt calificate ca abuzive clauzele contractuale care fixează, în contractele dintre profesioniști și autorități contractante, un termen de plată mai mare decât cel de 30 de zile calendaristice. Iar clauzele abuzive sunt lovite de nulitate absolută“, ne-a declarat Claudiu Nicolae Băjenaru, cel de-a doilea asociat și administrator al Synergetics Corporation.
Dacă vor avea câștig de cauză în instanță, lucru de care cei reprezentanți ai firmei din Capitală sunt siguri, vor înainta o plângere penală, pentru abuz în serviciu, pe numele fostului director executiv al Direcției Financiare a Primăriei, Marcela Frigioiu. Mai ales că facturile ce le-au fost refuzate de aceasta și returnate, aveau bun de plată din partea arhitectului-șef al Constanței. Iar apoi vor solicita instanțelor penalități pentru neplata la termen a facturilor pentru faza 1. Care, dacă vor fi obținute, vor fi plătite din bugetul local al municipiului.
Singurul răspuns al Primăriei Constanța, pentru Focus Press, cu privire la litigiile cu Synergetics Corporation a fost: „tranșele de bani se achită conform contractului“! Deși între timp, actualizarea Planului Urbanistic General al orașului bate pasul pe loc.
Menționăm că firma a depus pe rolul Tribunalului București și un dosar ce a avut ca obiect „ordonanță de plată“, în septembrie 2021, dar două luni mai târziu magistrații au respins cererea de emitere a ordonanţei ca neîntemeiată. Decizia nu este definitivă.
Valentin ISPAS
Citește și: