Dr. Loti Popescu: Pentru că nu există sărbătoare fără masă tradițională, să nu uităm că alimentația ne influențează și dispoziția, dar și sănătatea pe termen lung

0
156

Medicul Loti Popescu, Master European Promovarea Sănătăţii şi Educaţie pentru Sănătate, coordonator judeţean al Biroului de Programe şi Promovare a Sănătăţii şi Educaţiei pentru Sănătate din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Constanţa, vine în întâmpinarea noastră cu recomandări pentru a petrece sărbătorile pascale cât mai frumos. Nu există sărbătoare fără masă tradițională, dar medicul Loti Popescu ne atrage atenția să nu uităm că alimentația ne influențează și starea zilnică, dispoziția, dar și sănătatea pe termen lung.

Mai ales pentru cei care vin după o perioadă de post, e de folos să introducă alimentele progresiv și în cantități mici. De altfel, o regulă foarte importantă pentru toată lumea este să avem porții mici (excesele nu ajută, dimpotrivă). Mesele de sărbătoare sunt foarte consistente, cu alimente “ascunse” (de exemplu, zaharul este găsit în multe preparate, de asemenea ouăle, multe creme, maioneză). Nu trebuie să amestecăm multe feluri de mâncare la o masă, pentru a nu îngreuna digestia. Este important să spațiem mesele, să avem minimum 3-4 ore între mese, pentru a da timp sistemului digestiv să lucreze, mai ales că la mesele de sărbătoare alimentele sunt foarte consistente”, susține dr. Loti Popescu.

Tot medicul mau susține că tot ceea ce bem e foarte important: “apa de calitate bună și în cantitatea necesară corpului (în jur de 2 l pentru adulții sănătoși), fără excese la băuturi alcoolice, fără băuturi carbogazoase. E important să nu uităm că mesele “stropite cu alcool” ne pot trimite direct la Urgențe!”

Factorii infectioși (prezenți și în perioada pe care o traversăm) fac ravagii pe un teren cu inflamație cronică. De aceea, nu trebuie să exagerăm cu alimentele cu potențial inflamator, mai ales în această perioadă.

Ideal este să optăm pentru:

  • o alimentație antiinflamatorie (mai puține dulciuri, mai puține lactate și brânzeturi, mai puțină carne). Carnea roșie (cea de miel, care este foarte căutată în această perioadă) este lipsită de fibre și de alți nutrienți care au un rol protector asupra organismului. Carnea roșie conține proteine animale, grăsimi saturate și o serie de compuși care, la temperatură mare, sporesc riscul de cancer. Este o carne “grea”. Nu o consumați în exces. Carnea albă (de curcan, de exemplu), săracă în grăsimi și bogată în proteine poate fi o recomandare pentru această perioadă. Pentru cei care mănâncă friptură de miel, e bine să adauge zeamă de lămâie pentru a-i reduce din aciditate.
  • reducerea carbohidraților în alimentație (făinoase, pâine, paste, dulciuri). Cozonacul în sine este o “bombă” culinară. El este așteptat deopotrivă de mici și mari, adulți, vârstnici. Dar și aici contează mărimea porției.
  • uleiuri sănătoase care să aducă acizii grași esențiali Omega-3 (ulei de semințe de in, ulei de măsline de bună calitate), pește bogat în uleiuri de calitate.
  • fructe, verdețuri și legume crude cât mai multe – ele aduc necesarul de vitamine și minerale, fibre, enzime, antioxidanți. A mânca alimente vii este esențial pentru starea noastră de vitalitate și longevitate. Salatele proaspete (în cantități mai mari decât porția de friptură) trebuie să fie prezente în farfuriile noastre. Verde – crud – viu. Legumele verzi taie pofta de dulce. Este primăvară, legumele se găsesc  proaspete în piețe, așa că o salată de legume verzi va reduce semnificativ pofta de dulce. Fibrele din legume încetinesc viteza cu care zaharurile trec din stomac în sânge, așadar organismul are timp să le folosească și să le transforme în energie și nu în grăsimi.

Alexandra VASILE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.