De mai bine de o lună, în Constanța s-a derulat o întreagă campanie de instituire de sensuri unice pe mai multe străzi din municipiu. Municipalitatea susține că acest proiect are în vedere decongestionarea traficului rutier.
În total, peste 50 de străzi au devenit artere cu sens unic, însă acest lucru a dus la nemulțumirea șoferilor, care sunt de părere că traficul este și mai aglomarat, contrar așteptărilor municipalității care a lăudat și premărit aceste decizii de parcă la Constanța nu au fost instituite niciodată străzi cu sens unic.
Focus Press a prezentat într-o ediție anterioară, cât timp (cu aproximație) pierd șoferii în trafic pentru a ajunge de la o destinație la alta, odată cu înființarea sensurilor unice în mai multe zone din oraș. (detalii AICI)
Nervii șoferilor sunt întinși la maxim, mai ales că în mai multe zone din oraș se efectuează lucrări. Sătui de situaţie, oamenii au transmis primăriei ca aceste lucrări să fie executate noaptea (vezi detalii AICI)
Totuși, să ne aducem aminte de declarațiile actulului primar liberal, Vergil Chițac, din 2019, vis-a-vis de sensurile unice instituite de fostul primar Decebal Făgădău:
„Primarul Făgădău ia decizii greșite pentru șoferii constănțeni. Ce trebuia să facă.
Românii au o vorbă înțeleaptă: măsoară de șapte ori și taie o dată. Din păcate, primarul Constanței n-o știe. Primarul „Răzgândilă”.
De câțiva ani, nu de ieri, de azi, primarul Făgădău a început o campanie de instituire a unor sensuri unice în oraș. Așa i-ar fi spus, chipurile, niște specialiști ai unei bănci europene, specialiști pe care nimeni nu i-a văzut la față, care nu au prezentat niciodată – nici ei, nici primăria – un studiu de trafic profesionist, așa cum se face.
Zeci de străzi au devenit, peste noapte, cu sens unic. Precum croitorașul cel viteaz din basme, primarul, schimba nu 7, ci 50 de străzi dintr-o dată, de exemplu, în cartierul Coiciu. Pe străzile unde nu era necesar. N-a făcut-o însă niciodată pe străzile unde chiar era nevoie, pe Răsuri, de exemplu.
A urmat strada Unirii, fapt care i-a scos pe oameni în stradă. Apoi strada Dumitru Marinescu și iar agenții economici au protestat.
Primarul „Răzgândilă”, după ce a dat peste cap traficul, a revenit, parțial, asupra deciziilor. A schimbat, de exemplu, sensul unic de pe trei străzi din Faleză Nord, Pescarilor, Grozești și Dragoslavelor. Pe 4 noiembrie a instituit sens unic pe strada Dumitru Marinescu din Inel II. Pe 12 noiembrie a hotărât să-l desființeze. A instituit sens unic pe strada Petru Vulcan, anul trecut, apoi a revenit și a făcut strada cu două sensuri de circulație. Luna trecută a revenit (din nou) și a instituit (din nou) sens unic. Exemplele pot continua.
O nebunie. Poliția locală nu e pusă să supravegheze că se circulă corect, ci stă la pândă să mai prindă un șofer care nu plătește parcarea, iar oamenii sunt nevoiți să se descurce singuri în trafic.
Ce trebuia și trebuie să facă primarul Făgădău?
În primul rând, să nu ia decizii din birou. Să trimită directorii din primărie în stradă, să discute cu oamenii. Până acum, n-au fost băgați în seamă. Nu poți să faci sens unic pe o stradă numai pentru a-i crea locuri de parcare unui individ care ridică un bloc între case, fără să asigure locuri de parcare. Ești primarul tuturor constănțenilor, nu numai al celor care distrug orașul construind blocuri între case.
În al doilea rând, după ce discută cu cetățenii, trebuie să îi asculte și se implementeze soluțiile cu care vin aceștia.
În al treilea rând, măsurile trebuie explicate. Arătați-ne studiile care stau în spatele lor, valorile de trafic înregistrate, soluțiile alternative la care v-ați gândit, oportunitățile create, problemele care pot apărea și modul în care le veți combate.
Nu sunt împotriva sensurilor unice, dar ele trebuie făcute pentru oameni, nu împotriva lor și cu cap, nu în bătaie de joc. Chiar nu e acceptabil sa tragi câteva dungi pe asfalt și să te lauzi apoi că ai creat locuri de parcare.
Orașul acesta este al constănțenilor, nu al unui vremelnic primar”, se arată în postarea lui Vergil Chițac din 2019.
Mai mult, actualul city manager al municipiului, Felicia Ovanesian, comenta despre sensurile unice instituite de Decebal Făgădău că sunt făcute fără a avea la bază studii de trafic. Tocmai acest comentariu ne-a atras atenţia şi am dorit să aflăm dacă sensurile unice instituite în mandatul lui Vergil Chiţac au la bază vreun studiu de trafic.
Dar, să recapitulăm: „Primarul, schimba nu 7, ci 50 de străzi dintr-o dată”, se arată în postarea actualului primar liberal din 2019, referindu-se la fosta administrație. Doar că actuala administrație a fost mai darnică, iar „dintr-o dată” peste 50 de străzi au devenit artere cu sens unic.
Tot din postarea lui Vergil Chițac: „Nu sunt împotriva sensurilor unice, dar ele trebuie făcute pentru oameni, nu împotriva lor și cu cap, nu în bătaie de joc. Chiar nu e acceptabil sa tragi câteva dungi pe asfalt și să te lauzi apoi că ai creat locuri de parcare”.
Amuzant este faptul că modelul dungilor trasate pe asfalt a fost copiat și de municipalitatea actuală. Constănțenii nu au uitat nici acest aspect, pe care, la momentul acela, liberalii l-au criticat aspru, fiind de părere că se pot construi parcări, ba chiar strigau: „A trasa linii cu vopsea pe asfalt nu înseamnă a construi locuri de parcare”.
Ce ne precizează acum actuala administraţie: „Prin instituirea regimului de sens unic, se va asigura fluidizarea traficului rutier și implicit, reducerea poluării. De asemenea, prin aplicarea măsurilor de resistematizare rutieră de pe strada Ștefan Mihăileanu au fost create 48 de noi locuri de parcare, dispuse pe ambele laturi ale străzii în timp ce pe celelalte străzi au fost amenajate spații de parcare care au fost delimitate de marcaje longitudinale discontinue”, au precizat reprezentanții Primăriei Constanța, printr-un comunicat de presă.
Revenind la sensurile unice, care după părerea multor constănțeni au fost instituite fără logică, Focus Press i-a adresat ieri, 18 mai 2021, o întrebare viceprimarului Ionuț Rusu, care deține și funcția de președinte în cadrul Comisiei de Circulație din cadrul Primăriei Municipiului Constanța, vis-a-vis de realizarea studiului de trafic. Există sau nu un astfel de studiu care să fi condus la decizia că sensurile unice vor fluidiza traficul? Răspunsul viceprimarului Ionuț Rusu a fost: „Deciziile se iau în comisia de circulatie și avizate pozitiv sau negativ de experții poliției rutiere. Un studiu pe tot UAT Constanța, în integralitatea rețelei rutiere, NU EXISTĂ în clipa de față. Anexe la diferite PUZ-uri, da. Parte integrată a unor proiecte, da”.
În concluzie, NU a existat vreun studiu de trafic care să ateste necesitatea instituirii respectivelor străzi cu sens unic.
Loredana MIHAI
Citește și: