În noaptea de 31 mai spre 1 iunie, în urma unui apel venit prin 112, o echipa a Salvamont Neamț a derulat o operațiune de căutare/evacuare a unor turiști rătăciți de….GPS. Bonus, aceștia se împotmoliseră cu mașina pe unul din zecile de drumuri de exploatare ce brăzdează pădurile din zonă.
Temperatura scăzută, precipitațiile abundente și zona cu grad de risc ridicat a încadrat acțiunea salvamontiștilor, care a durat 3-4 ore, ca fiind una de urgenta. După alarmarea din jurul orei 22.00, aceștia au reușit localizarea și găsirea efectivă a persoanelor destul de repede. Partea dificilă a constat în trolierea obstacolelor și a mașinii ori de câte ori se împotmolea. În jurul orei 1.30, turiștii rătăciți au ajuns la asfalt, în cătunul Pârâul Mare.
„Despre folosirea GPS-ului, device care a intrat în ultima vreme extrem de mult în utilizarea cotidiană, suntem nevoiți să tragem un semnal de alarmă și să venim cu niște precizări referitoare la aparatul care te poate duce în siguranță acasă, dar la fel de ușor te poate transforma în victimă.
- Nu folosiți niciodată GPS-uri auto în afara drumurilor asfaltate .
- Selectați din meniul aparatului – avoid unpaved roades – sau Off-Roads pentru ca aparatul să selecteze numai rutele legale (drumuri publice asfaltate) și setează aparatul pe „fast” și nu pe „short route”.
- Nu va încredeți 100% în GPS, poate fi neactualizat sau poate avea erori mari în condițile unei configurații satelitare proaste. Poate avea marcate pe hărțile prestabilite drumuri închise accesului public, restricționate, impracticabile, drumuri unde se efectuează lucrări sau drumuri închise în urma unor alunecări de teren, viituri, căderi de arbori .
- Citiți indicatoarele rutiere și luați în considerație marcajele de restricționare/avertizare care cu siguranță sunt mult mai actuale decât platforma pe care lucrează GPS-ul mașinii dvs.
- O barieră uitata deschisa de administratorul drumului nu înseamnă că acest lucru iți dă dreptul să intri în acea zonă sau ca ești în siguranță fizic și legal. În România, drumurile forestiere nu sunt publice și pătrunderea pe aceste sectoare de drum se sancționează contravențional dacă nu aveți în prealabil acordul administratorului, gestionarului sau proprietarului zonei (fond forestier sau cinegetic)
- Cea mai proastă soluție este folosirea GPS-urilor de pe telefoanele mobile (platfome gen Google Maps, Waze etc), platforma folositoare doar ca informație turistică și de impresii (revews) dar unde orice idiot poate insera informații false, locații care nu exista, drumuri și trasee, câteodată foarte periculoase, care nu sunt amenajate, nu există sau nu sunt legale.
- În final, cel mai sigur este ca atunci când asfaltul se termină, când drumurile încep să fie din ce în ce mai proaste și intră adânc în inima pădurilor, în zone unde se exploatează sau sunt lucrări, să te întorci înapoi și în scurt timp, GPS-ul va genera o alta rută.“ spun salvamontiștii.
C.S.