Google a decis să suspende planurile de a extinde numărul de aplicații de jocuri de noroc cu bani reali disponibile pe PlayStore, în special în țările care nu dispun de un cadru clar de licențiere. Decizia a venit după ce compania a anunțat, la începutul anului 2024, că le va permite dezvoltatorilor din India, Mexic și Brazilia să ofere astfel de aplicații, chiar și în lipsa unor reglementări locale clare.
Aceste aplicații urmau să fie taxate cu un comision de serviciu de către Google, însă extinderea planificată pentru 1 iulie a fost pusă în așteptare, fiind necesare ajustări suplimentare pentru a asigura siguranța utilizatorilor.
În ciuda intențiilor de a deschide PlayStore către un număr mai mare de aplicații din acest segment, Google s-a confruntat cu provocări majore, mai ales în piețele în care nu există o reglementare centralizată. Într-o declarație, un purtător de cuvânt al companiei a menționat că extinderea sprijinului pentru jocurile cu bani reali în astfel de piețe s-a dovedit a fi mai dificilă decât se așteptaseră. Acest aspect a necesitat mai mult timp pentru a dezvolta un cadru responsabil și eficient, atât pentru dezvoltatori, cât și pentru utilizatori.
În România, piața de jocuri de noroc online a început să fie reglementată abia din 2015, când Guvernul a adoptat o legislație specifică pentru acest sector. Înainte de acest moment, piața era considerată „gri”, fără o clarificare a regulilor și a licențelor necesare. Noile reglementări au adus obligativitatea ca operatorii de jocuri de noroc online să obțină licențe de funcționare, iar utilizatorii să fie protejați printr-un cadru legal adecvat. Conform cote-pariuri.ro, aplicațiile online de pariuri licențiate vor rămâne disponibile în Google Play pentru utilizatorii din România.
În India, în special, unde jocurile de noroc online sunt o piață importantă, Google a decis să extindă perioada de grație pentru aplicațiile pilot, permițându-le să rămână pe PlayStore până la o dată nedeterminată.
În India, companiile de jocuri de noroc s-au văzut recent nevoite să plătească o taxă de 28% pe toate veniturile din jocurile online, o decizie care a atras critici masive din partea industriei. Anterior, platformele de jocuri de „skill” plăteau doar 18% din veniturile brute obținute din taxele platformei. Noile reglementări nu fac distincție între jocurile de „skill” și cele de „noroc”, complicând astfel situația pentru companiile care operau deja pe această piață. Pilotul lansat de Google în 2022 a permis distribuirea unor aplicații de tipul sporturilor de fantezie și a jocurilor de tip „rummy” în India, însă perioada de testare s-a încheiat în septembrie 2023.
Chiar dacă Google a oferit o perioadă de grație pentru aplicațiile existente, planurile de extindere au fost suspendate pe termen nelimitat. Industria jocurilor din India a criticat puternic această decizie, acuzând Google că favorizează companiile mari și că limitează accesul startup-urilor la piață. Roland Landers, CEO al All India Gaming Federation, a declarat că decizia Google este arbitrară și anticompetitivă, subliniind că aceasta permite companiei să distorsioneze piața și să își aleagă propriii „câștigători”.
Dincolo de criticile venite din partea industriei de jocuri, decizia Google reflectă complexitatea reglementării sectorului de jocuri cu bani reali, în special în piețele emergente. Cu toate că Google și-a exprimat angajamentul de a ajuta dezvoltatorii să construiască afaceri responsabile și de succes, întârzierile în dezvoltarea unui cadru adecvat subliniază dificultățile cu care se confruntă o astfel de extindere.