Interviu cu directorul Teatrului de Stat, Erwin Șimșensohn: “Anul 2022 este un an bogat în spectacole”

0
155

Directorul Teatrului de Stat din Constanta, Erwin Șimșensohn, a vorbit în cadrul unui interviu acordat ziarului Focus Press despre cum a parcurs activitatea actorilor in perioada de pandemie de coronavirus, despre proiectele importante de la teatru, despre spectacole si despre teatrul în sine. În momentul de față problema importantă întâmpinată la Teatrul de Stat este lipsa unui spațiu de joc, pe motiv că sala teatrului de stat situată pe Bulevardul Ferdinand nr. 11 a intrat în renovare. Acest program este coordonat de Primăria Municipiului Constanța, fiind un proiect pe fonduri europene pentru creșterea eficienței energetice a clădirii în care funcționează instituția teatrului. Durata de reabilitare ar fi de 18 luni, conform proiectului. O variantă ar fi ca institutia Teatrului de Stat împreună cu Teatrul Național de Opera și Balet Oleg Danovski să funcționeze împreună, însă această propunere a fost respinsă.

„Cea mai importantă problemă în momentul de față este lipsa unui spațiu de joc pentru spectacole, din fericire sala teatrului de stat de pe Bulevardul Ferdinand nr. 11 a intrat în renovare pentru un program de pe fonduri europene, program coordonat de Primăria Municipiului Constanța care este și titulara dreptului de proprietate pe această clădire, reabilitare încadrată în axa de prioritate în programul operațional de fonduri europene 2014-2020, eficientizarea energetică a clădirilor instituțiile publice. Este un proiect de amploare care presupune schimbarea instalațiilor electrice, instalațiilor de climatizare, anveloparea clădirii, inclusiv lucrări de reabilitare a fundațiilor și lucrări de structură care pot dura destul de mult. În proiect sunt menționate 18 luni, e posibil să dureze mai mult. Revenind la problemele teatrului, problema principală este că nu avem o alternativă în acest moment pentru spectacolele teatrului de stat pentru repertoriul actual, va trebui să găsim o soluție, e destul de trist acest fapt, cumva spune ceva despre lipsa infrastructurii culturale din Constanța, faptul că nu există săli de spectacole, decât într-un număr foarte mic și în condiții destul de nepotrivite pentru activitatea unui teatru și încercăm să identificăm soluțiile potrivite. Noi am propus o variantă pe care o considerăm foarte potrivită și firească, dar până în aceast moment ni s-a respins această propunere, nu de către autorități, ci de către managementul Teatrului Național de Opera și Balet Oleg Danovski. Am propus ca aceste două instituții să funcționeze împreună, să găsească o formă de colaborare, de parteneriat, din care să lucreze în aceleași clădiri, în același spațiu cât timp vor există lucrările de reabilitare aici în Bd. Ferdinand. Ni s-a spus că nu se poate, noi sperăm ca până la urmă să se găsească o soluție să implementăm această variantă”, a spus Erwin Șimșensohn.

Pentru iubitorii de teatru din Constanța, anul 2022 le pregătește multe surprize. Va fi un an bogat în proiecte foarte importante la Teatrul de Stat. Vor fi spectacole puse în scenă de către regizori foarte cunoscuți din România. Chiar în această perioadă sunt în desfășurare repetițiile unui spectacol coordonat de regizoarea și compozitoarea Ada Milea, urmând spectacole coordonate de regizori precum Alexandru Dabija, Radu Iacoban, Tompa Gabor, Radu Afrim ș.a.

Printre toate aceste proiecte, mai avem și alte evenimente, alte mici proiecte, facem din nou ceva pentru adolescenți pe final de an într-o formă de instalație teatrală tip performers, dedicat acestei lumi speciale ale adolescenților și social media pe care ei o trăiesc atât de mult, în special tik tok, realizat de regizorul Bobi Pricop”, a precizat Şimşensohn.

Întrebat dacă actorilor le-a fost greu la primele repetiții după pauza care a intervenit din cauza restricțiilor impuse în pandemie, directorul Teatrului de Stat, Erwin Șimșensohn a afirmat: Actorilor nu le-a fost mai greu la primele repetiții după ce au revenit pe scenă, s-a acumulat în această pauză acest dor, iar actorii sunt oameni pasionați, oameni care fac această profesie cu foarte mult foc, pasiune și patimă și își doresc să fie acolo, iar în pauzele de activitate se acumulează această nevoie de a fi pe scenă, apropo repețiile nu s-au oprit nicio clipă, repețiile nu s-au oprit în perioada pandemiei, s-au oprit doar spectacolele cu publicul”.

În continuarea interviului, Erwin Șimșensohn a răspuns întrebărilor legate despre actori – dacă ar trebui ca aceştia ar trebui să fie capabili să joace orice rol sau despre el – ca de exemplu ce ce a ales să fie regizor.

„Sunt actori ai căror instrumente tehnice și aptitudini sunt suficiente, au skill-uri suficiente, dar majoritatea actorilor și-au identificat anumite mecanisme, anumite structuri comice și se axează doar pe acelea. Actorii ar trebui să se reiventeze cu fiecare spectacol, ar trebui să se pregatească în permanență. Iar un actor talentat e capabil să joace orice gen”, a spus Erwin Șimșensohn.

De ce a ales regia? „Am ales regia din același motiv pentru care îți alegi această profesie, din pasiune. Am fost pasionat încă din adolescență de teatru, am făcut parte dintr-o trupă de teatru. Mi-am dat seama că-mi place să fiu mai mul în spatele său sau în fața actorilor decât pe scenă, îmi place să gândesc punerea în scenă a unui spectacol în ansamblu, îmi place să descopăr cât mai mulț și să constuiesc personajele și relațiile dintre ele, să creez imagini scenice. Am văzut mult teatru, am citit mult teatru, am devenit pasionat de lucrul acesta și asta am decis că vreau să fac în viață”.

Care ar fi trei calităţi ale unei persoane pentru a alege actoria? „ În primul rând spiritul ludic, joaca, dorința de a fi mereu copil și capacitatea de a nu pierde copilăria, inocența, de a nu-ți pierde spiritul ludic, de a fi mereu în joc, actorul trebuie să fie dispus tot timpul, nu să joace, ci să se joace pe el. Curiozitatea ar fi o altă calitatea, să nu se mulțumească niciodată cu informația pe care a primito, trebuie să caute, să fie curios. O altă calitate este nebunia, dar nebunia în sensul bun. Un om normal în sensul rău al cuvântului este un om rigid care trăiește în canoane, în limitele impuse sau autoimpuse, actorii trebuie să le depășească pt a-și creea bogăția spațiului și universului lor”. Ce sfătuiți tânâra generație de actori? „Sfătuiesc tânăra generație de actori să fie curioși, să se revolte, să nu se mulțumească. Să lupte pentru ceea ce cred și vor să facă, să nu se mulțumească cu puțin, să citească mult, să se joace și să renunțe în clipa în care nu mai simte că există pasiune, pentru că în momentul acela meseria asta nu-și mai are sensul dacă nu mai există pasiune”, a opinat Erwin Șimșensohn.

Andriana MAKRI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.