VIDEO. Interviu cu inspectorul şcolar general Sorin Mihai: Mediile pentru semestrul I se pot încheia şi la opt săptămâni după ce elevul revine fizic la şcoală, în semestrul II

0
523

În ziua deciziei privind redeschiderea școlilor, la începutul semestrului II, inspectorul școlar general constănțean Sorin Mihai a acceptat să acorde un interviu Focus Press. Cu această ocazie, am discutat despre cum s-au desfășurat cursurile on-line, ce probleme au fost întâmpinate și cum au fost rezolvate, și despre cum va continua învățământul dobrogean, în acest an și în următorii, cât și despre beneficiile aduse de școala on-line, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Dar și despre lipsurile produse elevilor și cum vor fi acestea eliminate.

„Cel mai mult a lipsit acea legătură afectivă pe care o simți în momentul în care intri în clasă și ai o reacție, un răspuns din partea elevului, chiar și urmărindu-te cu privire, îți dai seama dacă a înțeles, dacă nu a înțeles. În fața unui ecran e mai dificil să urmărești tot același număr de chipuri, dar într-o zonă ușor relaxată, pentru că e firesc, în mediul familial altfel ne comportăm toți.

Activitatea cadrelor didactice a fost din ce în ce mai bună, pentru că este vorba de o adaptare continuă. A fost o perioadă în care s-au făcut eforturi de către fiecare din cadrele didactice, astfel încât să ne îmbunătățim o activitate didactică cu care eram mai puțin obișnuiți sau chiar deloc. Am avut și cadre didactice care, pur și simplu, au învățat acum să utilizeze dispozitivele, diferite programe, platforme, dar trebuie să apreciem efortul tuturor. Sunt și excepții, nu există pădure fără uscături și, la fel de bine, nu pandemia a creat reacții discrepante, erau cadre didactice care nici înainte de pandemie nu își făceau atât bine treaba, dar rămân în zona excepției și eu am convingerea că, întotdeauna, exemplele de bună practică și modelele propuse, forța grupului schimbă lucrurile. Este vorba de o cultură organizațională care trebuie să se dezvolte“, a caracterizat prof. Sorin Mihai, inspectorul școlar general constănțean, această perioadă în care școlile au fost închise și au avut loc doar cursuri on-line.

Într-adevăr, datorită imposibilității de a participa la orele față în față, deoarece totul s-a desfășurat doar în fața dispozitivelor electronice, sistemul de învățământ și-a relevat toate tarele și problemele. În plus, părinții au fost mult mai conectați la educația copiilor, au putut să observe îndeaproape cursurile, comportamentul profesorilor și al elevilor, și chiar al lor înșiși, deoarece au trebuit să petreacă mult mai mult timp alături de copii, deoarece aceștia nu mai mergeau la școală.

„Pot să spun că e unul din avantajele pe care le-a avut învățământul românesc, faptul că părinții au fost mult mai conectați la viața școlii și au văzut și cum se comportă cadrele didactice, și cum se comportă elevul la oră și au putut să observe dacă s-au făcut eforturi, dacă este o activitate care să fie susținută, a fost și o notă pe care a primit-o și profesorul.

Unii părinți consideră că un cadru didactic ar trebui să fie mai dur și ar trebui să se impună în orice condiție și cu orice arme are la dispoziție. Alții, și aici vorbim de o situație majoritară, consideră că trebuie să fim apropiați de elevi, să încercăm să îi determinăm să înțeleagă ceea ce comunicăm, să îi avem aproape, să îi avem chiar prieteni. Cred că, de fapt, aici s-a văzut calitatea actului didactic, în primul rând, în calitatea umană.

Oricum, toți am avut de învățat. Și am convigerea că și după ce vom termina cu această perioadă de pandemie, vom rămâne cu aceste reflexe, cu aceste competențe, iar activitățile on-line își vor găsi locul lor și de acum încolo, fără discuție“, a susținut prof. Sorin Mihai.

Mulți părinți nu mai vor tabletele oferite gratuit

Culmea, într-un sfârșit au ajuns la Constanța și multe tablete pentru elevii din familii defavorizate, dar mulți părinți nu le mai vor sau le înapoiază. Așa cum menționam și într-un material anterior, dacă acestea dispar sau sunt stricate, părinții le plătesc, și nu pot fi folosite decât pentru activitatea școlară.

„Au fost puse la dispoziția unităților școlare din Constanța, de la Ministerul Educației, 5.689 de tablete prin programul Școala de acasă. Surprinzător a fost că deși în raportările directorilor unităților de învățământ, de fiecare dată aveam un număr foarte mare de elevi care nu aveau dispozitive, foarte greu, abia la începutul lunii ianuarie, când am revenit în activitate, am putut să distribuim ultimele 72 de tablete. Pentru că unitățile de învățământ, în momentul când am solicitat să fie identificați clar beneficiarii, nu au mai avut aceeași raportare, nu au mai găsit tot atâția beneficiari câți erau anterior.

De exemplu, de la o școală gimnazială din Medgidia, săptămâna trecută, am primit o informare din partea doamnei director, care ne spunea că 56 dintre cele 172 de tablete nu a putut să le distribuie pentru că, pe de o parte, părinții nu s-a prezentat să le ridice, iar pe de altă parte, alți părinți au venit și le-au înapoiat unității de învățământ, spunând că nu le pot folosi pentru a se uita pe YouTube, pentru a încărca jocuri. Aceste tablete sunt strict pentru uz școlar și nu se poate folosi nimic altceva decât platforma educațională și tot ceea ce presupune activitatea școlară“, a explicat inspectorul școlar general constănțean.

Potrivit acestuia, tabletele au ajuns atât de târziu în județul Constanța deoarece ele au făcut parte din al doilea lot achiziționat prin achiziție centralizată, iar licitația a fost contestată.

Unde este necesar, mediile vor fi încheiate în semestrul II

Cât privește încheierea mediilor pentru semestrul I, prof. Sorin Mihai a susținut că nu vor fi probleme, deoarece sunt necesare doar două note la fiecare materie și nu sunt susținute teze. În plus, acestea pot fi încheiate și în semestrul II, după revenirea elevului la școală.

„Nu vom avea probleme cu încheierea mediilor. În acest semestru mediile s-au încheiat din cel puțin două note și pentru un cadru didactic care a avut activitate, două note nu sunt multe. Era o problemă, de exemplu, dacă ar fi trebuit să susținem teze, pentru că se pune în continuare problema cum asiguri obiectivitatea evaluării. Nu vor fi probleme mai ales că putem să încheiem mediile și din momentul în care elevul revine fizic în școală, atenție nu de când începe semestrul al II-lea, ci de când revine la școală, pe parcursul a opt săptămâni. Timp de două luni se pot pune două note fără probleme“, a precizat șeful Inspectoratului Școlar Județean Constanța.

Majoritatea școlilor din județul Constanța sunt pregătite pentru redeschidere

Autoritățile au deschis marți, 2 februarie a.c., ca școlile să fie redeschise începând cu data de 8 februarie. Unitățile de învățământ din Constanța ar fi pregătite pentru reînceperea cursurilor față în față, mai rămâne de rezolvat problema celor care nu au aviz de sănătate. În această perioadă, au loc controale în toate școlile, pentru verificarea avizelor și implementarea măsurilor ce vor fi impuse printr-un nou ordin al miniștrilor Educației și Sănătății.

„Noi ne dorim. Toată lumea își dorește, e greu să mai găsești acum un cadru didactic sau elev care să nu vrea să revină la școală, părinții în cea mai mare parte își doresc și ei. Este clar că este nevoie să revenim în școli, să reînnodăm legăturile elev – profesor și, până la urmă, să ne recuperăm și o parte din intimitate, atât noi, cadrele didactice, cât și elevii.

Va fi un nou Ordin comun al Ministerelor Educației și Sănătății, și vom vedea ce condiții avem de îndeplinit, ca să revenim în bună siguranță în școli.

Școlile sunt pregătite pentru redeschidere, așa cum au fost și în septembrie. Avem experiența anterioară, știm ce ne trebuie, ce cantități, cum trebuie să le folosim etc.

În cazul școlilor fără aviz sanitar, va trebui să ne spună clar ce avem de făcut o dată ordinul comun, iar a doua oară, specialiștii în sănătate, dacă putem să continuăm cu acele containere sanitare. Sunt controale, în această perioadă, a unităților de învățământ, se verifică toate aceste avize, vom vedea ce condiții vor fi impuse“, a precizat prof. Sorin Mihai.

În semestrul II încep activitățile remediale

Inspectorul școlar general a vorbit și despre activitățile remediale ce vor avea loc în semestrul II, pentru recuperarea materiei, acolo unde este nevoie, în afara cursurilor din orar. Cel puțin, în perioada desfășurării orelor doar în mediul on-line, cadrele didactice au fost obligate, natural, să elimine multe informații din materia stufoasă și să predă lucrurile esențiale.

„Cu certitudine elevii vor putea recupera ce nu s-a predat până acum sau nu au înțeles. Astăzi (02.02.2021 – n.r.) am avut o videoconferință cu ministrul Sorin Cîmpeanu și ne-a pus în vedere că este în lucru o ordonanță de urgență în legătură cu fonduri pe care le vom primi tocmai pentru activitățile remediale și nu numai, deci activități suplimentare față de ceea ce înseamnă strict orarul fiecărui elev. A fost într-o primă lectură ieri la Guvern și în câteva zile urmează să apară respectiva ordonanță.

Pe de altă parte, trebuie să recunoaștem că s-a ajuns la lucrurile esențiale: un cadru didactic a reconfigurat ceea ce are de transmis, s-a axat pe competențele pe care trebuie să le aibă elevul în urma acestor ani școlari. S-a mai rarefiat din materie, nu am mai stat să insistăm pe atâtea lucruri care, de multe ori, se dovedesc și cu o mai mică utilitate“, a susținut inspectorul școlar general constănțean.

Mai mult de 50% din cadrele didactice vor să se vaccineze antiCOVID, dar nu au unde, acum

Prof. Sorin Mihai este unul din cadrele didactice care vor să se vaccineze antiCOVID, dar care nu au unde, în acest moment. Foarte mulți profesori au fost reprogramați, iar noile programări se pot face abia peste aproximativ șase săptămâni.

„Este important că avem foarte multe cadre didactice care vor să se vaccineze. La început era un procent de aproximativ 46% din personal, acum pe intenția de vaccinare am trecut de 50%. Am convingerea că, în momentul în care vom ajunge în școli, puterea exemplului va duce la creșterea acestui procent. Cred că, din aparatul bugetar, cei mai mulți vor fi profesorii care vor să se vaccineze. Din păcate, acum numărul celor care s-au înscris pentru vaccinare depășește foarte mult capacitatea de vaccinare pentru următoarele 6-7 săptămâni.   

Cu precădere, trebuie să dăm prioritate celor care au o anumită vârstă, cei care au anumite comorbidități și aceasta este propriu-zis etapa 2. Suntem în categoria lucrătorilor din domeniile esențiale, dar deja suntem reprogramați. Nu cred că ține nici măcar de firmele care pun la dispoziție vaccinurile, cred că ține de această voință din ce în ce mai puternică, această dorință manifestată tot mai mult a omenirii, până la urmă, de a se vaccina, ceea ce, iarăși, este îmbucurător“, consideră inspectorul școlar.

Generațiile de elevi ce învață sub semnul pandemiei au o mai mare capacitate de adaptare!

În final, acesta nu este de acord cu declarațiile potrivit cărora educația elevilor a avut foarte mult de suferit din cauza cursurilor desfășurate doar on-line și consideră că aceasta a fost o oportunitate pentru ei ca să învețe să se adaptaze și să își însușească acele competențe cu adevărat esențiale.

„Au fost avantaje și dezavantaje. Această generație care, în continuare, învață sub semnul pandemiei, a beneficiat de un efort susținut din partea cadrelor didactice, a statului, de un mod inedit de abordare a activităților de învățare, s-au aflat și într-o zonă de pionierat, din care am învățat toți. Tot timpul comparăm cu ce a fost anterior, dar evident nu putem să gândim în aceeași parametri, nu avem zonă de comparație pentru că ceea ce am trăit e inedit pentru întreaga umanitate. Eu o văd și ca pe o oportunitate a acestei generații și ca pe o achiziție legată de capacitatea de adaptare. E o generație care va demonstra, în timp, că are o capacitate fenomenală de adaptare. Asta ne dorim, nu, să îi vedem că nu stau să tocească, că găsesc informația rapid, că știu să o prelucreze rapid, că știu să o expună într-un spațiu cât mai larg, că știu să interacționeze“, a concluzionat prof. Mihai Sorin, inspectorul școlar general constănțean.

Cum și ce a răspuns acesta și la alte întrebări în studioul Focus Press, în materialul video.

Valentin ISPAS

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.