Robotica oferă copiilor libertatea de a inova. Micii constructori, pasionați de Lego, se pregătesc pentru viitor. Ecaterina Stribițchi, profesoară de robotică, de la Asociația Mici Ingineri Robostart, cunoscută de copii ca „Doamna Lego”, a recunoscut, în cadrul unui interviu Focus Press, faptul că lumea noastră tinde spre tehnologii avansate și spre inteligența artificială.
Robotica bazată pe inteligență artificială are potențialul de a îmbunătăți educația, oferind doritorilor experiențe de învățare adaptate și captivante. Roboții pot servi ca asistenți de învățare, oferind feedback, răspunzând la întrebări și conducând elevii prin cursuri. De asemenea, își pot adapta instrucțiunile la stilul de învățare, viteza și preferințele fiecărui elev, făcând procesul de învățare mai reușit și mai eficient.
Omenirea, în special următoarea generație, ar trebui să învețe cum să folosească aceste noi resurse pentru a beneficia de ele. Acesta este un alt motiv semnificativ pentru care Ecaterina Stribițchi a început să predea robotica doritorilor de la o vârstă fragedă.
În ciuda complexității sale, copiii pot învăța bazele roboticii care i-ar putea motiva să își aprofundeze cunoștințele în acest domeniu, chiar și în cadrul cursurilor.
Robotica este o disciplină provocatoare, care necesită o imaginație uriașă. Robotica poate fi învățată de copii mai ușor decât ne putem imagina. Pentru a facilita accesul generațiilor următoare în această lume robotizată, primii pași ar trebui să fie făcuți încă de acum.
Ce învăță copiii? Cum piesele Lego asamblate conform instrucțiunilor pot prinde viață datorită motoarelor și senzorilor, copiii învăță să lucreze în echipă, dezvoltă motricitatea fină, gândirea creativă și învăță primele elemente de coding.
Ecaterina Stribițchi îi învață pe pe copii să exploreze robotica bazată pe distracție. Zilele trecute, folosind Lego Education WeDo 2.0, Ecaterina i-a ajutat pe micii ingineri să construiască sistemul solar. Toată vacanța de vară a fost cu multă creativitate, idei, provocări și multe cunoștințe noi. Cu ajutorul Ecaterinei, doritorii au construit și au programat multe modele interesante, care i-au inspirat pe copii și le-au dat curaj.
Cine este Ecaterina Stribițchi? Timp de 14 ani a fost sportivă de performanță. A jucat volei, a câștigat multe medalii, a obținut chiar și titlul de Maestru al Sportului. În urmă cu 9 ani s-a decis să se mute cu familia din Chișinău tocmai la Brașov. S-a îndrăgostit iremediabil de acest oraș și s-a mutat în Răcădău. Pasiunea băieților ei pentru Lego a determinat-o să-ți îndrepte atenția către robotică și așa a apărut Asociația Mici Ingineri Robostart.
Reporter: Cei mai noi colegi ai umanității sunt roboții. În fața noastră se află „Doamna Lego”, care inspiră copiii să fie creativi. Cu ce obiective ați pornit la drum?
Ecaterina Stribițchi: Bună ziua! Mă numesc Ecaterina sau „Doamna Lego”. Așa mi-au zis copiii și de acolo am simțit că este al doilea meu nume. Deci, în lumea de astăzi, copiii au nevoie de conexiunea între ei. Copiii au nevoie de comunicare, de lucrul în echipă, de motricitate fină, de dezvoltarea creativității. Datorită pieselor Lego este ei experimentează o lume infinită. Având imaginație, știind cum funcționează mecanismele, cum funcționează angrenajele, poți crea începând de la un sistem foarte simplu de funcționare până la roboți.
Rep.: Copiii sunt fascinați de robotică. Ce este robotica pe înțelesul tuturor și cum contribuie la dezvoltarea creativității copiilor?
Ecaterina Stribițchi: Ce este robotica? Din punctul meu de vedere, ca profesor, robotiza înseamnă a crea ceva cu mânuțele tale care să funcționeze. Acesta este punctul cel mai culminant al copilului sau etapa la care el trebuie să ajungă, după ce el construiește. Există o etapă pregătitoare pentru ei. Cât de multă încredere obține copilul după ce creează ceva ce și funcționează? El se simte atât de util. Copilul se simte că limitele lui sunt imposibile. Eu am copilași care îmi trimit și video stând acasă, acuma vara, cum și fac construcții Lego fără instrucțiuni. În prima etapă, eu lucrez după instrucțiuni. De ce? Copilul trebuie să înțeleagă cum funcționează angrenajele, cum se pot uni, cum se pot mișca, cum pornește. Dacă-i las doar cu piesele Lego, ei nu se va descurca pentru că nu cunoaște sistemul. De aceea, o perioadă lucrăm după instrucțiuni. Următoarea etapă ar fi să lucrăm doar pe imagini, să le arăt copiilor. De exemplu, vreau ca un copil să îmi construiască o bărcuță cu motor. El trebuie să înțeleagă cum funcționează.
La vârsta asta, de 5-6 ani, se poate face robotică. Copilul se simte foarte încurajat. Copiii din zilele noastre pot fi încurajați, nu doar verbal, dar și fizic, când fac ceva minunat, care funcționează. Nu contează că este băiat sau fată. Aici nu am văzut nicio diferență la copii. Sunt fete foarte agere, istețe, care se descurcă și lor le place la nebunie. Sunt și băieți. La robotică nu vorbim de genuri de copii. Vorbim despre dezvoltarea normală, dezvoltarea imaginației. Aici lucrez și motricitatea fină. Știm foarte bine că motricitatea este legată de dezvoltarea creierului și dacă-i dai drumul și la imaginație, dacă trăiești, știi cum funcționează, faci minuni și ești mândru de realizări. Lumea noastră tinde spre tehnologii avansate, tinde spre inteligența artificială. Cu cât mai repede o să înțelegem cum funcționează, copiii se vor descurca mult mai bine în viața noastră din viitor. Noi pregătim copiii pentru viitor, în care va fi foarte multă tehnologie.
Rep.: Ce concepte de știință, matematică și informatică învață micii savanți de la dumneavoastră?
Ecaterina Stribițchi: Lego se bazează pe cunoașterea elementelor stem, care sunt de știință, tehnologie, inginerie, matematică. Ce înseamnă asta? Simplu, începând de la câte piese ai nevoie și cum se asamblează. Fizica. Ce forțe sunt când funcționează? De exemplu, am construit Sistemul solar. Cum funcționează? Adică micii ingineri l-au asamblat, au pus niște angrenaje, dar prin ce forță el merge și cum se prinde? Care e mecanismul de prindere? Cum funcționează? Angrenajele, dacă se prind bine, se rotesc, dacă nu, ele nu se vor roti. Am avut niște construcții în care copiii spuneau că nu se construiește, că nu merge. Îi determin să vadă ce nu merge și copilul își dă drumul și gândește. Și, vrând-nevrând, când o să ajungă el la școală, la lecțiile de fizică, va înțelege mult mai ușor și va fi parcă mult mai clar, pentru că el a trecut prin asta, practic a făcut construcții cu mânuțele lui. Discutăm și despre artă. Există construcții la care copilul este nevoit să deseneze ceva, are nevoie de ceva ajutor, adică desenează. Noi am avut, de exemplu de realizat bărcuța. Când construim bărcuța, construim și un râu. Ce înseamnă un baraj? Folosind piesele Lego, ai o imaginație nelimitată plus și artă, pentru că trebuie să desenezi, să te implici și cu creioane. Eu lucrez cu copii de la 4 ani. Copii de la 4 ani au duplo mecanisme și ei își fac brățări. Eu le aduc tot felul de materiale suplimentare, nu doar piese Lego pe care le asamblează. Ei își fac aparatul. Noi învățăm mecanismul, dar după aceea își dau drumul la imaginație. Deci, ei învață concepte de știință, inginerie, tehnologie, matematică și artă.
Rep.: Este un mediu motivant pentru învățare. Discutăm despre libertate de a inova și dumneavoastră aveți un mod distractiv de predare. Cum concepem practic un robot? Care sunt pașii, standarde, dacă există, și de unde vă procurați aceste piese?
Ecaterina Stribițchi: Seturile Lego Education le iau de la reprezentantul oficial Lego. Toate piesele sunt originale. Ele sunt non-toxice. Contează foarte mult știind că lucrăm cu copiii mai mici, să nu fie dăunător pentru ei. Pașii sunt simpli. Avem 3 pași de urmat. Le zic de la început copiilor ce facem și cum facem. Urmăm instrucțiunile și nu sărim pașii. Nu încercăm să ghicim ce facem, pentru că la sfârșit nu va funcționa construcția și pierdem timpul, ne dezamăgim. Copiii care sunt mai mari nu prea au nevoie de instrucțiuni, la ei deja funcționează imaginația. Nu băgăm piesele în gură, asta le zic mereu. Asta este regula. Este o regulă importantă. Dacă ai asamblat ceva greșit și ei nu știu să folosească desfăcătorul Lego, copiii încep să bage pisele în gură. De aceea le zic de la început. Se uită un pic ciudat la mine, dar să știți că ei memorează foarte bine. Și eu, lucrând cu copiii mici, trebuie să am grijă să nu am, Doamne ferește, accidente. De aceea le zic să nu bage Lego în gură. Așa că ei urmează instrucțiunile. Ei trebuie să aibă grijă să nu dea pisele pe jos. Piesele sunt bune, sunt scumpe și trebuie avut grijă de ele.
Rep.: Am văzut că pe laptopuri aveți sigla UNICEF. Cum vă sprijină în demersul dumneavoastră?
Ecaterina Stribițchi: Am primit un ajutor. La atâtea laptopuri trebuie să avem și un ajutor. Unicef ne-a primit. A fost Asociația Ekklesia, care ne-a ajutat cu laptopuri ca să facem robotică pentru copii, ca să putem să oferim cursuri de robotică pentru copii.
Rep.: Ce ar trebui să știe părinții? De la ce vârstă pot veni copiii la cursurile de robotică?
Ecaterina Stribițchi: Copiii sunt foarte isteți, sunt foarte dezvoltați. Eu lucrez cu copiii de la grădiniță. Eu lucrez cu copii începând de la trei ani. Eu lucrez cu grupa mică, grupa mijlocie și grupa mare. Grupa mare deja ajunge la Lego cu motor. Programa începe cu Lego Duplo, indicată de la vâsrta de trei ani. Se dau instrucțiuni foarte simple, formate dintr-o singură foaie pe care copilul o vede. Construcția este despărțită și el încearcă s-o asambleze. Vi se pare că este ușor, dar un copil de 3-4 ani, uneori nu se descurcă dacă acasă nu se lucrează din timp. Ce înseamnă din timp? De la un an jumătate sau doi ani, copilul deja poate să înceapă să asambleze Lego Duplo. Dacă el lucrează singur, copilul nu va fi așa de entuziasmat, dacă el nu stă împreună cu părinții, să-l învețe și să asambleze, să construiască și să-l încurajeze. Eu lucrez cu multe grădinițe private. Merg acolo cu seturile mele și am deja o programă pe 40 de ședințe, de la începutul lunii septembrie până în iulie. Lucrăm și pe parcursul verii, deci lucrăm pe module. Copilul de la trei la patru ani are modulul Lego Duplo simplu. De la patru ani este grupa mijlocie, care asamblează Duplo. Au mecanisme, niște angrenaje mari și toată construcția lor prinde viață doar manual, fiindcă el trebuie să o învârte, să apese ceva să funcționeze. Copilul de la vârsta de patru ani pricepe ce înseamnă un mecanism. Grupa de copii de la 5-6 ani este grupa mare și începe cu Lego WeDo 1.0. A fost cândva primul set pe care l-a făcut LEGO Education. El are doar hub și motor. Noi hubul îl pornim manual, dar construcția prinde viață la fel. Sunt piese mult mai puține, nu sunt așa de multe. Cam în 3-4 luni copiii se acomodează. Sunt copii care la 5 ani nu știu să asambleze deloc Lego. Asta este ca un pas începător pentru ei. După 4-5 luni de cursuri le aduc și laptopuri. Ei învață. Eu nu sunt adepta foarte mare a tehnologiilor, a instrucțiunilor pe laptop, dar există programa de codare pe care trebuie să o faci, iar copilul nu este expus foarte mult la calculator. El știe că la calculator se lucrează. Noi nu jucăm jocuri pe laptop. Noi nu ne uităm la desene. Noi, la laptop, programăm. Avem programe de codare tot de la Lego Education, care ne ajută să formăm primele elemente de codare. Eu deja de trei ani lucrez practic cu grădinițele. Copiii termină la 5-6 ani grădinița și el deja știe primele elemente de codare, cum să le formeze, ce înseamnă un motor, un senzor, cum se asamblează piesele. Este așa de ușor să lucrezi cu copii. Ei înțeleg la vârsta asta. După etapa aceasta urmează următoarele nivele. Sunt deja Lego Education Spike, Lego Education Mindstorms. Sunt de la vârsta de 14+ programele mai complicate. Eu nu mă implic în zona aceea. Eu lucrez cu copii de la 3 ani până când ei merg la școală. La școală, copilul este liber să aleagă dacă vrea să meargă pe programare. Dar vârsta lui este foarte compatibilă momentan cu asamblarea și să-i dai drumul să funcționeze.
Rep.: Ce strategii de dezvoltare aveți pentru perioada următoare?
Ecaterina Stribițchi: Avem contracte cu grădinițe. Ne așteaptă copiii. Ne așteaptă grupele mici. Părinții prind mai mult curaj, pentru că este un serviciu nou pe piață. Vreau să vă zic că sunt printre primele care a implementat asta în grădinițe, pentru că se lucrează la after school, după vâsrta de 6-7 ani. Am trei băieți. Datorită lor am început toată activitatea asta de Lego. Ei mă ajută foarte mult. Fără ei nu m-aș descurca. Când am încercat să duc băiatul cel mare la robotică, lucrând cu el acasă, am înțeles că pe piață nu găsesc nimic de la vâsrta de 4-5 ani, deși el era foarte capabil. Atunci am înțeles că nu am unde să-l duc. Nu sunt cursuri și centre de la vâsrta de 4-5 ani. A fost o idee că pot să fac ceva, pentru că copiii sunt foarte capabili, chiar dacă de la începutul cursului copilul nu știe să prindă piese. Nu toți știu. Să nu credeți că toată lumea știe. Tu când vii la un curs, nimeni nu știe nimic. Ei nu știu să asambleze Lego Duplo, le tremură mâinile, dar sunt foarte atenți. Copiii sunt foarte curioși datorită și modului meu de predare. Sunt mai deschisă și prietenoasă cu e. Sunt mama a trei copii și înțeleg ce înseamnă a avea un copil mic. Sunt ca o mamă pentru ei, dar și cu strictețe, cu regulament. O doamnă educatoare mă întreba ce fac, pentru că la ea nu stau cuminți și la mine parcă nu respiră, lucrați cu ușa deschisă. Fiecare copil este individual. Este foarte greu să lucrezi cu copii de vârstă mică. Fiecare are caracterul lui, fiecare are o dorință a lui, fiecare vrea ceav. Eu trebuie să găsesc o cale ca toți copii să înțeleagă. Datorită răbdării și puterea pe care o am la momentul de față, am găsit uși către toate inimile copiilor. Am lucrat cu copii cu autism. Am lucrat cu copii cu probleme. Este mai complicat cu ei, dar și acolo am reușit să găsesc variante, să mă înțeleagă, să mă audă și să vrea să lucreze cu mine.
Rep.: În final, ce mesaj doriți să transmiteți?
Ecaterina Stribițchi: Încurajez toți părinții să se implice cât mai mult în dezvoltarea copilului. Lăsați calculatoarele. Lăsați jocurile pe telefon. Copiii mei se joacă pe telefon. Însă, fiecare părinte decide. Copiii sunt cea mai bună investiție pe care o putem face. Timpul trece așa de repede. Ei cresc așa de repede și chiar o să vrei să te implici și nu o să te mai lase copilul. De aceea, stați cât mai mult timp cu ei. Petreceți cât mai mult timp împreună. Investiți în el. Învățați. Creșteți și dezvoltați. Deci, hai să creștem împreună.
Rep: Vă mulțumim!
Ecaterina Stribițchi: Cu mare drag!
Alexandra VASILE, corespondență specială de la Brașov