Lucrările de reparaţii la Digul de Nord Port Constanţa, pe masa Agenţiei de Mediu

0
614

Digul de Nord din Portul Constanța intră în reparații. De altfel, proiectul a fost semnat de către Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa.

De data aceasta, Agenția pentru Protecția Mediului (APM) anunță publicul interest asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul: “Organizarea execuției lucrărilor– Reparații Dig de Nord Port Constanța”, propus a fi amplasat în Constanța, Incinta Port, Dana 97.

Informaţiile privind proiectul propus/memoriul de prezentare pot fi consultate la sediul autorităţii competente pentru protecţia mediului din municipiul Constanta, str. Unirii , nr. 23 şi la C.N.  Administrația  Porturilor Maritime S.A.

Observaţiile publicului se primesc zilnic la sediul autorităţii competente pentru protecţia mediului Constanța. 

Reamintim faptul că în anul 2018 Compania Națională Administrația Porturilor Maritime  Constanța SA a atribuit contractul ce visează “Reparații Dig de Nord Port Constanța- actualizare proiect” firmei Ipana SA, în valoare de 265.000 lei. 

De menționat este faptul că proiectul privind reparații capitale Dig de Nord Port Constanța se va finalizeaza în 2025. Valoarea totală a investiției: 97.223.524. 

În anul 2019, CNAPM a obținut certificatul de urbanism pentru “reparații Dig de Nord Port Constanța și organizarea execuției lucrărilor”, certificatul fiind valabil 24 de luni. 

Amintim că Digul de Nord Constanţa a fost extins în 2015 cu 1.050 metri ajungând la metri la 5.900 metri, față de cei 4.850 cât avea inițial. 

În cursul anului 2018 dar și 2017 accesul pe dig a fost restricționat, decizia fiind luată de conducerea CNAPMC, din motive de siguranță. 

Despre societatea Iptana

Iptana (fostul Institut de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene) este cea mai importantă companie de pe piața serviciilor de consultanță în infrastructura rutieră din România. Institutul a fost înființat în anul 1953, sub denumirea de Institutul de Proiectări Hidrotehnice și Drumuri (IPHD). Iptana s-a transformat dintr-o companie de stat în una privată în 1991, iar în 1999 a fost preluată de către Asociația Salariaților și Conducerii. Printre cele mai importante lucrări din portofoliu se numără autostrada de centură București și pasajul Basarab, proiectare și caiet de sarcini.

Societatea este cea care a proiectat cea mai mare parte a drumurilor, porturilor și aeroporturilor construite în perioada comunistă. 

Scurt istoric al proiectului de extindere a digului

Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (APM) a organizat în 2010 licitaţia de atribuire a contractului de extindere a Digului de Nord. Investiţia prelungea cu 1 kilometru îndiguirea existentă pe o lungime de 5 kilometri, extrem de necesară pentru siguranţa navală.

Câştigătorul a fost Van Oord Dredging and Marine Contractors (Olanda), însă licitaţia respectivă a fost contestată de Grup Servicii Petroliere (GSP) patron fiind Gabriel Comănescu. 

Procesele s-au ţinut lanţ timp de 3 ani, mai mulţi competitori ajungând să se conteste reciproc, iar investiţia atât de importantă risca să se piardă. Motivul: în iunie 2013, finanţarea UE urma să expire.

Într-un final justiţia a pus capăt acelui conflict comercial-administrativ, Curtea de Apel Bucureşti a decis respingerea  contestaţiilor făcute de cei doi competitori: GSP şi Van Oord. Decizia irevocabilă a instanţei menţine drept câştigător al licitaţiei pe Van Oord Dredging and Marine Contractors.

Administraţia portuară a încheiat contractul cu constructorul. Valoarea estimată a proiectului se ridica la 642.487.000 lei. Finanţarea fiind asigurată prin Programul Operaţional Sectorial în Transport 2007-2013, din fonduri structurale ale Uniunii Europene în proporţie de 85% din sumele eligibile, restul fiind din alocaţii bugetare.

Loredana MIHAI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.