Navigatorii au dreptul să se debarce dacă se află în zone cu risc ridicat. Dacă aleg, totuşi, să meargă pe astfel de rute, trebuie să ştie că au dreptul la un bonus egal cu salariul de bază

0
5034

În contextul conflictului militar din Ucraina tot mai mulți navigatori aleg să nu meargă în zonele cu risc de război, în cazul în care voiajele presupuneau astfel de rute, ori au dreptul să se debarce, în cazul în care se află în zone cu risc ridicat.

Grupul de Negociere JNG în consultare cu ITF a extins lista zonelor de război și de risc cresut cu noi sectoare începând cu 1 martie a.c. astfel: Marea Azov la nord de latitudinea de 46°N, Regiunea de Nord a Mării Negre, toate porturile din Ucraina, iar navigatorii sunt sfătuiti să evite să meargă în aceste zone.

Adrian Mihălcioiu, președintele SLN a  declarat penru ziarul Focus Press faptul că în aceste momente decizia se află la navigatori, dacă aleg sau nu să navige în astfel de zone de risc. De aceste sesizări se ocupă exclusiv armatorii, iar marinarii au dreptul să coboare în orice moment dacă ruta pe care trebuie să o parcurgă presupune și zone cu risc ridicat.

„În general, când se decretează  o zonă de război atunci oamenii sunt informați din toată lumea că dincolo de limitele acelea există un teritoriu unde există un risc ridicat de război sau un risc ridicat și în condițiile acestea navigatorii au opțiunea să nu meargă acolo. Își asumă riscul doar cine vrea să meargă în astfel de zone. Bineînțeles că acel risc implică şi salarii dublate, compensații în caz de accidente, îmbolnăviri. Marinarii nu mai vin cu sesizări la noi, ci direct la armatori. Deci, în zonele de război decretate navigatorii au dreptul să coboare, să se debarce”, a declarat președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor din România.

În acest trei săptămâni de la declanşarea războiului în Ucraina, au avut loc repatrieri ale marinarilor români, doar că procesul nu este unul foarte rapid, iar ultima repatriere a durat trei zile, mai spune Adrian Mihălcioiu, președintele SLN.

„Nu cred că există navigatori care ar vrea să meargă în astfel de zone, cei mai mulți își doresc să plece, mulți dintre ei au și plecat pentru că au fost prinși pe nave în Ucraina și au fost repatriați cu ajutorul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) și Ministerul Afacerilor Externe (MAE), cu ajutorul nostru. Ultima repatriere a durat trei zile, nu a fost cu proces rapid”, a mai spus Adrian Mihălcioiu, președintele SLN.

Amendamente la Listele IBF și ITF ale zonelor de risc desemnate

În contextul conflictului militar din Ucraina, navigatorii sunt informați că, în urma unui acord încheiat cu Grupul Comun de Negociere al angajatorilor (JNG) și a consultărilor ulterioare cu ofițerii ITF, Lista IBF a zonelor războinice și cu risc ridicat a fost modificată pentru a include 3 noi denumiri: zona de operațiuni războinice IBF – Marea Azov, la nord de latitudinea 46°N, zona de Operațiuni Războinice IBF – Regiunea de Nord a Mării Negre, zona de operațiuni războinice IBF – toate porturile din Ucraina

În toate aceste zone, termenii și condițiile includ: bonus egal cu salariul de bază, plătibil minim 5 zile + pe zi dacă este mai lung; compensații dublate pentru deces și invaliditate; dreptul de a refuza navigarea, cu repatriere pe cheltuiala companiei și compensație egală cu salariul de bază de 2 luni, recomandare de a opera la ISPS Nivelul 3.

Pentru detalii complete, vă rugăm să consultați noua Listă de zone atașată:

Loredana MIHAI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.