Colectivul profesoral al Școlii Gimnaziale nr. 1 Dumbrăveni este nemulțumit de modul în care Inspectoratul Școlar Județean Constanța a numit un nou director – abuziv și nedemocratic și au trimis o scrisoare deschisă, adresată inclusiv ministrului Învățământului, cât și președintelui Klaus Iohannis. În replică, Inspectoratul Școlar spune că fosta directoare nu era titulară și teoretic nu ar fi avut cum să ocupe această funcție.
Situată la aproximativ 70 kilometri de Constanța și o aruncătură de băț de granița cu Bulgaria, comuna Dumbrăveni nu este tocmai căutată de cadrele didactice pentru a preda aici. Într-o conjuctură neidentificată încă de către Inspectoratul Școlar Județean, aici a fost numit director, un cadru didactic care nu era titularizat, deși acest aspect este unul din cele esențiale pentru ocuparea funcției.
Sorin Mihai, inspectorul general al ISJ Constanța a precizat că a fost o adevărată provocare pentru a găsi un cadru didactic care să îndeplinească condițiile legale, dar și să își dorească să predea acolo.
„Dacă dintre cadrele didactice la la Școala Gimnazială nr. 1 din Dumbrăveni sunt persoane interesate să ocupe postul, le așteptăm să se titularizeze“ le-a transmis acesta.
În schimb, profesorii spun că la unitatea lor de învățământ nu există posturi titularizabile din cauza numărului redus de norme.
„Scrisoare deschisă
Domnului Președinte al României, Klaus Iohannis,
Domnului Ministru al Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu,
Stimați domni, Cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale Nr.1 Dumbrăveni, județul Constanța, vă scriu această epistolă publică din dorința de a vă informa asupra unei situații inacceptabile în care se află instituția noastră și cu speranța unei intervenții prompte și eficiente din partea dumneavoastră, care să readucă la normalitate climatul educativ în care ne desfășurăm activitatea, în beneficiul elevilor cărora ne dedicăm toate energiile. Reprezentăm o instituție școlară recunoscută în județ pentru numeroasele activități școlare și extrașcolare desfășurate, pentru implicarea fizică și sufletească a tuturor cadrelor didactice în viața elevilor noștri care provin dintr-un mediu defavorizat, pentru a-i ajuta să progreseze și să devină Oameni. Motivul acestei epistole este următorul: începând cu data de 01.09.2021, prin decizie a Inspectorului Școlar General Constanța, a fost detașat în interesul învățământului pe post de director, un cadru didactic din afara școlii noastre pe care îl considerăm nepotrivit pentru această funcție. Numirea a fost făcută în baza unei proceduri a inspectoratului pe care o considerăm nedemocratică, dacă nu chiar abuzivă, atât timp cât ea nu presupune nici măcar o minimă consultare a Consiliului Profesoral, a părinților, a elevilor, a reprezentanților comunității locale.
Prezentăm mai jos câteva date oficiale care reflectă munca noastră și rezultatele elevilor noștri de-a lungul timpului, sub conducerea fostei doamne director a școlii:- Creșterea promovabilității elevilor de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională și admiterea la licee din municipiu- Scăderea abandonului școlar – Consilierea psihologică a elevilor prin intermediul organizațiilor de voluntariat- Participarea elevilor la activități de ecologizare, de realizare a propriei grădinițe și livezi în curtea școlii cu ocazia Săptămânii Naționale a Voluntariatului- Cursuri de limba chineză și de informatică desfășurate în școală- Primirea titlului de INSTITUȚIA DE ÎNVĂȚĂMÂNT A ANULUI 2020 din partea Organizației ADAPTO YOUTH- Participarea la proiectul „Prima dată la mare” organizat de Asociația Împreună pentru Viitor Constanța- Creșterea procentului de profesori calificați în unitatea școlară.În ceea ce privește pregătirea și perfecționarea profesională a cadrelor didactice, vă aducem în atenție următoarele aspecte: suntem un colectiv de profesori cu drag de elevi și, în aceeași măsură, preocupați de evoluția în carieră: unii dintre noi au gradul definitiv, alții în curs de obținere a gradului didactic II. De asemenea, cu toții am obținut note peste 7 la examenul de titularizare și am ales să predăm în această școală dezavantajată, pentru a oferi o șansă la educație elevilor din mediul rural.Suntem deschiși pentru orice provocare, formarea continuă este o constantă: în perioada școlii online am participat la numeroase cursuri de formare pentru a face față situațiilor aduse de pandemia SARS-COV2. De asemenea, am reușit ca în luna decembrie 2020 absolut toți elevii școlii să aibă dispozitive electronice și conexiune la internet pentru a putea participa la orele de curs online. În privința bazei materiale, menționăm faptul că aceasta a fost îmbunătățită semnificativ în ultimii ani. Școala a primit sprijin și numeroase donații de laptopuri, tablete, precum și o tablă interactivă.În plus, suntem susținuți de întreaga comunitate locală, ne simțim protejați de dragostea elevilor și de atașamentul părinților. Privim cu mândrie spre trecut și cu încredere spre viitor. De asemenea, în ciuda regimului de organizare al orelor de curs în cadrul școlii noastre – DUBLU SIMULTAN – am reușit să aducem elevii la nivelul celor care studiază în mod normal, într-o singură clasă.
Credem așadar că noi, „familia Dumbrăveni” (elevi, părinți, profesori), merităm respectul instituțiilor care ne coordonează. Vă adresăm câteva întrebări la care vă invităm să reflectați, pentru a lua o decizie rapidă și în spiritul educației moderne pe care ne-o dorim toți:
• Este „în interesul învățământului” ca o procedură să permită inspectorului școlar general să numească un director fără să consulte în prealabil pe nimeni din școală?
• Este „în interesul învățământului” ca fostei doamne director a școlii din ultimii 2 ani să i se respingă dosarul de detașare in funcția de director, doar pentru motivul invocat că nu este titular? În ciuda faptului că în cadrul școlii noastre nu există posturi titularizabile din cauza numărului redus de norme? În ciuda progresului observat la nivelul comunității și al școlii în ultimii 2 ani?
• Este „în interesul învățământului” să fie numit un director împotriva dorinței colectivului pe care îl va conduce, chiar fără a avea minime calități manageriale, nefiind cadru didactic în școală, necunoscând elevii, comunitatea și problemele lor? Este firesc ca acest domn director numit să profeseze ca învățător într-o altă școală din județ, nefiind prezent fizic și zilnic în cadrul școlii pe care o conduce?
• Este „în interesul învățământului” să fie numit un director care nu are sprijinul primarului localității, cu care, inevitabil, trebuie să colaboreze în beneficiul elevilor?• Este „în interesul învățământului” ca o școală să funcționeze condusă de un director fără acordul Consiliului de Administrație?
• Este „în interesul învățământului” ca, în perioada stabilirii orarului, programului școlar, a organizării începutului de an, în atmosfera delicată declanșată de pandemie, școala să fie condusă de cineva fără legitimitate, fără autoritate, fără încrederea colegilor? Iși poate el asuma siguranța elevilor în școală?
• Este ”în interesul învățământului” ca Inspectoratul Școlar Județean Constanța să cauționeze o persoană împotriva unui întreg corp profesoral? Este moral? Este în spiritul unei educații europene? Este în interesul elevilor noștri această situație conflictuală de la început de an școlar?
Așteptăm încrezători poziția dumneavoastră, mai ales din perspectiva declarațiilor domnului ministru Cîmpeanu privind dreptul cadrelor didactice de a avea un rol în desemnarea directorului unității școlare, precum și privind principiul continuității în funcțiile de conducere.
Cu stimă, Colectivul cadrelor didactice ale Școlii Gimnaziale Nr.1 Dumbrăveni, Constanța “
C.S.