La doi ani de la înregistrarea litigiului dintre angajații CT Bus și companie, având ca obiect „drepturi bănești“, instanța de fond nu poate înainta din cauza unei expertize ce se lasă așteptată de circa nouă luni.
Facem referire la un dosar civil înregistrat în februarie 2023, pe rolul Tribunalului Constanța, în care au fost conexate, de fapt, mai multe dosare, întrucât sunt acțiuni înaintate de sindicaliști, iar la nivelul companiei sunt două astfel de sindicate, ambele având mai multe procese pe rol, cu conducerea CT Bus. Toate aceste cauze au fost reunite într-unul singur, iar expertiza solicitată în urmă cu aproape un an, când în dosarul inițial apărea un anumit număr de angajați, acum trebuie făcută ținându-se cont de numărul total al angajaților CT Bus, adică mai bine de 400 de șoferi care au cerut să li se plătească dublul sporului pentru orele muncite suplimentar.
Așa cum am mai arătat, vorbim de o acțiune a Sindicatului Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe (SPTAC) din cadrul CT Bus, care a cerut obligarea conducerii companiei la acordarea plății dublului sporului de muncă suplimentară, pentru munca prestată în zilele de repaus săptămânal care nu au fost acordate și s-a lucrat fără întreruperi.
Potrivit Codului Muncii, atunci când salariații nu beneficiază de repaus săptămânal, pentru că se lucrează fără întrerupere, aceștia beneficiază de dublul compensațiilor prevăzute pentru munca suplimentară în acele zile.
De precizat că, inițial, din partea SPTAC au fost promovate două acțiuni, întrucât erau două loturi de salariați – reclamanți. Ambele dosare au fost conexate, iar ulterior, celălalt sindicat, respectiv Sindicatul Liber Transport în Comun Constanța (SLTC), care are un număr mai mare de membri, a înregistrat o acțiune similară, iar instanța a conexat și acest al treilea dosar la prima cauză, înregistrată în februarie 2023.
În acest dosar s-a încuviințat efectuarea unei expertize, iar la termenul din luna mai 2024, instanța a amânat cauza pentru 28 octombrie, pentru elaborarea acesteia. Nu a fost finalizată, motiv pentru care următorul termen a fost stabilit pentru data de 3 februarie 2025.
Nici de această dată nu a fost gata, iar din cauza lipsei raportului de expertiză, a fost stabilit, din nou, un alt termen, pentru finele lunii aprilie, în data de 28.
„Salariații, șoferii în special, nu beneficiau de repausul de 48 de ore consecutive săptămânal, așa cum prevede legea, muncind mult peste această limită. Doar că, așa cum prevede Codul Muncii, atunci când se lucrează fără acest repaus săptămânal, compania trebuie să aibă autorizarea Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM). CT Bus nu are autorizație de la ITM pentru munca depusă de salariați în acest regim, practic sunt și în afara legii, dar nu ne interesează să își ia compania amendă, ci să îi plătească pe oameni cu dublul sporului“, ne-a declarat avocatul Cătălin Niță, reprezentantul SPTAC.
Salariații sunt cu nemulțumiți din cauza întârzierii acestui raport de expertiză, dar și de faptul că termenele de judecată se stabilesc la distanță de câteva luni, ceea ce înseamnă că soluționarea cauzei întârzie, deși teoretic trebuia să fie finalizată, fiind litigiu de muncă și se judecă, în mod normal, cu celeritate față de alte cauze din alte ramuri de drept.
Ei și-au pus speranța în justiție că își vor primi toate drepturile, chiar dacă cei din conducerea companiei CT Bus și-au majorat, deja, veniturile.
Daniel ALBU