O analiză jurnalistică EVZ arată că Oil Terminal nu poate fi suspectată de implicare în evaziunea fiscală a unui grup infracțional specializat în importul și exportul de motorină aflat în vizorul DIICOT.
Săptămâna trecută, procurorii DIICOT , împreună cu polițiști din cadrul Direcției de Combatere a Criminalității Organizate și ai unităților subordonate, au pus în aplicare 37 de mandate de percheziție într-o cauză penală în care se efectuează cercetări in rem privind săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracțional organizat, folosirea, la autoritatea vamală, a documentelor vamale, de transport sau comerciale falsificate și evaziune fiscală.
Procurorii s-au prezentat și la sediul Oil Terminal, solicitând documente comerciale aferente unor prestaţii ale companiei de stat din perioada 2022 – 2025.
„Oil Terminal nu are nicio calitate procesuală în această cauză penală: societăţii nu i-a fost atribuită vreo calitate, fiind implicată exclusiv în calitate de entitate care pune la dispoziţia organelor de urmărire penală documente necesare clarificării situaţiei de fapt. Reprezentanţii societăţii au pus la dispoziţie toate documentele solicitate, asigurând întregul sprijin pentru clarificarea situaţiei“, a transmis, la acel moment, conducerea Oil Terminal.
Oil Terminal nici nu ar avea cum să fie complice la evaziune fiscală cu motorină, fiind un observator garantat de stat, imposibil de eludat, potrivit unei analize a EVZ, care a studiat procedurile, fluxurile de marfă și responsabilitățile legale. Mai ales pentru că societatea nu este proprietarul combustibilului, ci doar îl depozitează, sub supraveghere strictă.
Etapele unui transport de motorină
Sosirea: Motorina ajunge exclusiv pe nave maritime. Documentele de transport ar trebui să fie verificate la sânge de autoritățile vamale încă de la sosire, cu un accent deosebit pe originea mărfii, din cauza sancțiunilor impuse Rusiei.
Controlul: Nimic nu se descarcă fără „Permis de Descărcare“ emis de Vamă. Mărfurile sunt măsurate și analizate de inspectori independenți, iar cantitățile sunt certificate de șeful de depozit și de inspectori. Documentul care certifică cantitatea descărcată din navă este semnat de părțile contractante.
Garanția: Oil Terminal garantează acciza pentru toate cantitățile descărcate printr-o Scrisoare de Garanție Globală. Practic, compania își pune propria piele la bătaie pentru fiecare litru intrat în rezervoare.
Apoi, când un client al Oil Terminal vinde marfa către un cumpărător se emite un certificat ITT (In Tank Transfer). Acest document transferă proprietatea, dar și responsabilitatea. Din momentul semnării lui, noul proprietar al motorinei preia toate obligațiile de plată către Oil Terminal. Compania de stat facturează servicii (depozitare, manipulare, analize) noului proprietar.
Deci faptul că Oil Terminal a semnat contracte cu firmele care apar acum în ancheta DIICOT este o normalitate: pentru a putea încasa banii pe servicii, trebuia să existe un contract. Asta nu înseamnă complicitate la evaziune, ci o relație comercială obligatorie.
Ieșirea: Marfa părăsește antrepozitul vamal doar în baza unei declarații vamale aprobate de autoritatea statului.
Fie că vorbim de import definitiv, de tranzit sau de export, comisionarul vamal al clientului depune actele, iar Vama stabilește dacă sunt îndeplinite condițiile legale în baza documentelor depuse de comisionarii vamali. Odată emisă declarația, Oil Terminal este exonerată de orice obligație asupra mărfii, cu excepția tranzitelor și exporturilor, unde garanția rămâne valabilă până la graniță.
Cu alte cuvinte, dacă o firmă face evaziune fiscală după ce a scos marfa din terminal cu acte vamale în regulă, responsabilitatea este exclusiv a acelei societăți și a organelor de control fiscal, nu a prestatorului de servicii logistice.
Astfel, Oil Terminal este un prestator de servicii, un garant al accizelor și un partener al marilor traderi, nu poate fi un complice în evaziunea fiscală.
Afaceri de peste 473 de milioane de lei
Între 2009 și 2010, Oil Terminal se afla într-o situație financiară dificilă, pierzând un rulaj de aproximativ 9 milioane de tone de țiței și produse petroliere în doar doi ani. Salvarea a venit datorită schimbării radicale de strategie, reușindu-se atragerea unor stocuri de sute de milioane de dolari în terminal. Astăzi, peste 35% din cifra de afaceri a companiei de stat provine de la entități străine care aduc mărfuri în tranzit sau le vând prin transfer în tanc. Ea și-a dublat cifra de afaceri între 2022 și 2024, tocmai datorită acestor fluxuri comerciale noi.
Pentru anul trecut, Oil Terminal a raportat o cifră de afaceri de aproximativ 474 de milioane de lei, 3989928, cu un profit de peste 19 milioane de lei, având un număr mediu de 1.016 angajați.



























