Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA intenționează să investească peste 123 de milioane de lei pentru modernizarea fronturilor de așteptare din Portul Medgidia. Actul normativ pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții a fost publicat pentru dezbatere pe 22 aprilie a.c., de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Reabilitarea fronturilor de așteptare din Portul Medgidia este necesară din mai multe motive, toate legate de siguranță, funcționalitate, eficiență operațională și respectarea normelor tehnice și de securitate, se arată în Nota de fundamentare.
„La fronturile de așteptare amonte și aval din gura de intrare în Portul Medgidia se efectuează numai operațiuni tehnice (desfacere – refacere convoaie) și nu de încărcare – descărcare. La aceste fronturi poate acosta orice tip de navă admisă pe canal. Din cauza stării tehnice precare, a elementelor constructive ale Duc D’albilor și pasarelelor care au fost deteriorate și căzute în apă, nu este posibilă acostarea în condiții de siguranță a convoaielor de barje ce au ca destinație de operare a mărfurilor în Portul Medgidia sau acostarea în condiții de siguranță a navelor în tranzit către Portul Constanța, în cazul în care navigația pe canal este închisă din motive meteorologice.
Frontul din amonte nu are asigurată securizarea/împrejmuirea acestuia cu gard de protecție. Fronturile de acostare nu au fost prevăzute cu iluminat pe timp de noapte. Accesul personalului navigant de la cheu către fronturi este întrerupt. La solicitarea comandanților, nu există posibilitatea furnizării de energie electrică către nave“, se arată în motivarea proiectului.
Se pare că o expertiză tehnică efectuată în 2024, la aceste construcții și amenajări hidrotehnice, a recomandat repararea avariilor și degradărilor constatate, pentru a reda fronturilor de așteptare funcționalitatea necesară.
Lucrările sunt necesare, în principal, la suprastructura și infrastructura Duc D’Albilor avariați, pasarelele pietonale din lungul fronturilor de acostare și de legătură cu malul, amortizorii de acostare, bolarzii, balustrada, scările de pe paramentul Duc D’Albilor și asigurarea adâncimilor de navigație în fața fronturilor de așteptare, prevederea iluminatului la fronturile de așteptare, a alimentării cu energie electrică a navelor ce acostează și a unei împrejmuiri la frontul amonte pentru securizarea acestuia
Ca urmare a Studiului de fezabilitate realizat de Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA pentru modernizarea fronturilor de așteptare (amonte și aval) din Portul Medgidia, valoarea lucrărilor este estimată la 123.213.000 de lei, TVA inclus, din care construcții – montaj reprezintă 74.044.000 de lei. Durata de execuție a investiției este de doisprezece luni.
Investiția este inclusă în cadrul proiectului transnațional FAIRway Danube II, finanțat prin Mecanismul de Interconectare al Europei, Contract de finanțare 101122575-22-EU-TC-FAIRway Danube II. Astfel, finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Prin lucrările de reabilitare aferente fronturilor de așteptare, desfacere – refacere convoaie de barje, se asigură o exploatare eficientă, reducând staționarea navelor în bazinul portului. Operațiunile auxiliare operării propriu-zise se vor desfășura, astfel, în siguranță la fronturile de așteptare, refacere – desfacere, degrevând danele comerciale. Prin asigurarea furnizării de energie electrică pentru nave se va crea o nouă activitate, care conduce la eficientizarea acestor fronturi tehnice. Astfel, operațiunile de exploatare portuară se vor desfășura mai eficient, prin reducerea duratei de staționare în port a barjelor, asigurând un spor important privind creșterea valorii adăugate.
Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Modernizare fronturi de așteptare (amonte și aval) Port Medgidia“ au fost avizați de către Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe, cu Avizul nr. 15 din 21.03.2025.
Portul Medgidia este amplasat pe Canalul Dunăre – Marea Neagră, în intravilanul municipiului Medgidia din județul Constanța. Portul se află la Km 37+410 (27+000 km navigabil) pe Canalul Dunăre – Marea Neagră și are o suprafață a acvatoriului portuar de 19 ha și o suprafață a platformelor portuare de 18 ha. Accesul navelor în port se face din Canalul Dunăre – Marea Neagră. Portul dispune de acvatoriu și de două fronturi de așteptare și desfacere – refacere convoaie în amonte la Km 26+010 – 26+612 (km navigabil), mal drept canal, și aval de gura de intrare în port la Km 27+420 – 27+721 (km navigabil).
Andreea CONDURACHE