Preşedintele ANSVSA, Robert Viorel Chioveanu, vizită de lucru la Constanţa. S-au făcut demersuri pentru prioritizarea navelor cu animale la traversarea Canalului Suez

0
172
Nava Ever Given, eșuată pe Canalul Suez. FOTO suezcanal.gov.eg

Personal de specialitate, experţi şi medici veterinari au fost trimişi pe cele 11 nave ale României încărcate cu animale pentru export, afectate de blocarea Canalului Suez, fiind asigurate, de asemenea, stocuri suplimentare de hrană şi apă pentru animalele aflate la bord, a anunțat Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor.

Totodată, s-au făcut demersuri pentru prioritizarea navelor cu animale la traversarea Canalului Suez. Potrivit instituţiei, conform datelor oficiale consemnate în certificatele sanitare veterinare pentru export, la bordul acestor nave se află un număr de 105.727 de ovine şi 1.613 bovine.

ANSVSA a contactat şi este în permanentă legătură pe această temă cu Comisia Europeană, cu autorităţile competente ale ţărilor din vecinătate, respectiv: Egipt, Liban, Libia, Siria, Iordania, Israel, Turcia şi Cipru pentru a solicita sprijin logistic şi de specialitate pentru navele care au exportat animale din România, aflate în zona incidentului. Cu ajutorul Ambasadei României în Egipt, s-a primit sprijinul Ministerului Agriculturii şi Autorităţii Canalului Suez, în sensul că personal de specialitate, experţi şi medici veterinari au fost trimişi pe navele respective şi de asemenea, stocuri suplimentare de hrană şi apă pentru animalele aflate la bord. Totodată, s-au făcut demersuri pentru prioritizare navelor cu animale la traversarea Canalului Suez”, anunță ANSVSA.

Preşedintele ANSVSA, Robert Viorel Chioveanu, s-a deplasat duminică, 28 martie, la sediul Direcţiei Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Constanţa, unde, alături de specialiştii din cadrul Postului de Control la Frontieră Constanţa Nord, s-a întâlnit cu reprezentanţii exportatorilor de animale implicaţi în incident.

Reprezentanţii exportatorilor au informat că starea de sănătate a animalelor este bună, există suficiente stocuri de furaje şi apă şi s-au făcut demersuri pentru suplimentarea acestora. În funcţie de evoluţia situaţiei, s-au luat în calcul şi alte opţiuni, cum ar fi debarcarea animalelor în alte porturi din state aflate în apropierea zonei şi continuarea tranzitului până la destinaţie pe cale rutieră, cu feribotul sau chiar returnarea în portul Constanţa.

Activităţile de export de animale către ţările din zona Golfului Persic care utilizează Canalul Suez ca rută de transport sunt temporar suspendate, până la o dată care va fi comunicată ulterior.

ANSVSA este în permanent contact şi cu reprezentanţii transportatorilor şi ai operatorilor economici pentru a fi la curent cu desfăşurarea evenimentelor şi a interveni unde este cazul.

Protecţia şi bunăstarea animalelor este o preocupare constantă a Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi ca urmare a incidentului din portul Midia din anul 2019, a întreprins mai multe acţiuni în direcţia îmbunătăţirii activităţii în acest domeniu. În acest sens, a promovat modificarea legislaţiei la nivel naţional- Legea 150/2020 – care stabileşte reglementări suplimentare faţă de legislaţia europeană existentă în domeniu privind exportul de animale vii. Ca exemple în acest: transportul rutier la temperaturi de peste 30 grade C implică creşterea spaţiului cu 10%; transportul maritim la o temperatură mai mare de 35 grade Celsius implică creşterea spaţiului cu 15%, transport separat pentru animalele cu coarne şi fără coarne; obligativitatea prezenţei unui medic veterinar pe tot parcursul călătoriei până la destinaţia finală”, anunță ANSVSA.

Începând cu anul 2020, au fost modificate procedurile legate de controlul bunăstării la punctele de ieşire (de exemplu obligaţia căpitanului de a furniza rapoarte din călătoriile anterioare, verificări ale previziunilor meteorologice furnizate de căpitan) şi a fost schimbată abordarea pentru controalele oficiale, în sensul intensificării controlului traficului în special în judeţele în care există o frontieră cu ţări terţe, întocmirea unei noi liste de verificare completate de o echipă comună – autorităţi navale şi veterinare, înainte de fiecare încărcare pe navă, indiferent dacă a fost autorizată la nivel naţional sau într-un alt stat membru.

De asemenea, prin modificările aduse la HG 984/2005 cu modificările şi completările ulterioare, au fost înăsprite şi detaliate sancţiunile pentru încălcarea de la a normelor sanitar-veterinare sub acest aspect.

Pentru îmbunătăţirea activităţii de control oficial al mijloacelor de transport maritim şi a condiţiilor de bunăstare a animalelor la îmbarcare, ANSVSA şi Ministerul Transporturilor au promovat Ordinul comun nr. 128/1.669/2020 care prevede procedura de evaluare a navelor destinate transportului de animale. Astfel, specialiştii ANSVSA împreună cu experţii din alte autorităţi competente, autoritatea navală şi inginerii autorizaţi independenţi (inspectori) fac parte din echipa care efectuează evaluarea, iar valabilitatea autorizaţiei se reduce la 3 ani.

De asemenea, ANSVSA a elaborat un “Plan de Contingenţă în transportul animalelor – dezastre şi urgenţe”, care vizează modul de acţiune în anumite situaţii în care transportul animalelor pe cale rutieră, maritimă, feroviară, aeriană, poate crea tulburări serioase ale bunăstării animalelor.

Alexandra VASILE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.