Prorectorul Universității Maritime Constanța, Gabriel Raicu, despre Canalul Suez: O să dureze aproximativ 6 zile pentru revenirea la un flux normal

0
68
Nava Ever Given, eșuată pe Canalul Suez. FOTO suezcanal.gov.eg

Reluarea traficului în mod normal în zona Canalului Suez ar putea dura 6 zile, a declarat miercuri conf.univ.dr.ing. Gabriel Raicu, prorector la Universitatea Maritimă Constanţa, precizând că în zonă se află multe nave care aşteaptă să treacă prin Canal.

“Putem observa aici (la intrarea în Canal Suez – n.r.) un grup foarte concentrat de nave care aşteaptă operarea în condiţii normale a Canalului. Pentru că deşi nava a fost deblocată operarea în mod normal în zona canalului nu a fost reluată. O să dureze aproximativ 6 zile pentru revenirea la un flux normal”, a spus Gabriel Raicu, la un eveniment organizat de publicaţia Financial Intelligence privind incidentul din Canalul Suez. El a prezentat imagini în care se putea observa aglomeraţia de la intrarea în Canalul Suez, preluate de pe un site specializat în urmărirea în timp real a traficului maritim.

Potrivit lui Gabriel Raicu, complexitatea operării acestui tip de nave este foarte mare pentru că sunt deţinute de cineva, exploatate de altcineva şi administrate de o a treia parte. Acest tip de activitate în transportul global face ca operaţiunile de salvare – recuperare să fie un pic mai complicate în stadiul de incident şi a lecţiilor de învăţat pentru viitor. El a subliniat că există multe planuri de rezervă în cazul acestui tip de incidente, precum mutarea mărfurilor de pe un vas pe altul sau prelungirea timpului de aşteptare până la creşterea nivelului mării.

Gabriel Raicu a explicat că blocarea Canalului Suez poate duce la modificarea rutelor maritime. Nava ”Ever Given”, cu o lungime de 400 de metri, a eşuat marţi, 23 martie, pe diagonala canalului, din cauza vântului puternic însoţit de o furtună de nisip care a redus vizibilitatea, blocând ambele sensuri de navigaţie. Deblocarea şi ranfluarea navei portcontainer a avut loc abia luni, pe 29 martie, la aproape o săptămână de la incident.

“Ranfluarea navei Ever Given a avut loc cu succes luni dimineaţa. În acest moment este fixată”, a anunţat, într-un mesaj pe Twitter, Inchcape Shipping. Conform Autorităţii Canalului Suez (SCA), aproximativ 370 de nave aşteaptau trecerea pe ambele sensuri de navigaţie, iar 11 nave proveneau cu animalele exportate din România.

Canalul Suez, care leagă Mediterana de Marea Roşie, asigură cea mai scurtă rută de transport maritim între Asia şi Europa. Anul trecut, au trecut prin această cale maritimă cel puţin 18.840 de nave. Veniturile Egiptului din transportul pe căi navigabile s-au situat anul trecut la 5,60 miliarde de dolari.

Blocajul provoacă operatorului Canalului Suez pierderi zilnice. Prin canalul Suez tranzitează circa 30% din traficul maritim mondial de transport containere şi circa 12% din comerţul global de bunuri.

Blocarea Canalului Suez pune în pericol economia mondială

Blocarea Suezului ar poate avea ca efect disfuncționalități grave ale economiei mondiale, generând pierderi globale de aproximativ 10 miliarde de dolari pe zi, susține Ovidiu Cupșa, directorul CERONAV.

“Canalul a fost blocat, în 23 martie, de nava “Ever Given”, aparținând companiei Evergreen, în urma unei furtuni de nisip, care a afectat vizibilitatea și condițiile de navigație pe canal.Vorbim de una dintre cele mai mari nave port container din lume, o navă ULCS de 20.000 TEU, având 400 m lungime (mai lungă decât Empire State Building), cu un tonaj de 220.000 GT (cât capacitatea de transport a aprox 3700 de vagoane).Din fericire nu au existat victime omenești.Prin Suez tranzitează aproximativ 12% din comerțul mondial, în special pe relația schimburilor Asia de Sud Est – Europa și a tițeiului pe relația Orientul Mijlociu – Statele Unite.Pe fondul crizei COVID 19, care a afectat grav transporturile maritime, blocarea canalului Suez a fragilizat și mai mult realizarea schimburilor comerciale la nivel mondial.Să sperăm că autoritățile egiptene vor reuși deblocarea, înainte ca efectele globale să fie resimțite pe termen lung!Keep an eye on it“, susține Ovidiu Cupșa.

A.V.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.