Raport: Grup infracţional organizat în cadrul Ministerului Transporturilor

0
112
sursa foto: ziarul Bursa

Un raport interesant întocmit de Direcția Corp Control și Anticorupție, din cadrul Ministerului Transportului a fost obținut de ziarul Bursa scoate la iveală  anumite aspecte ilegale din activitatea Direcţiei de Transport Rutier, Autorităţii Rutiere Române şi Regiei Autonome Registrul Auto Ro­mân, trei instituţii aflate în subordinea Direcţiei Generale de Transport Terestru.

Centrele de formare profesională devalizate cu peste 4,37 milioane euro de către funcţionarii Ministerului Transporturilor

Inspectorii anticorupţie au confirmat sesizarea întocmită în urmă cu cinci ani de către COTAR, precum şi informările verbale făcute de reprezentanţii COTAR, FORT şi UNTRR în cadrul unei dezbateri publice cu privire la anumite acte normative

Din datele cuprinse în raportul înaintat către DGTT în 8 septembrie 2020 şi obţinut de Ziarul BURSA reiese că 107 angajaţi din cadrul celor trei instituţii au încălcat conştient, voit, normele de integritate privind funcţia publică şi au “jefuit” centrele de formare profesională, numai în perioada 1 ianuarie 2016 – 12 martie 2020, cu suma de 21.117.944 lei, adică 4.375.000 euro, venituri pe care le-au încasat ilegal, aşa cum se afirmă în raportul Direcţiei Corp Control şi Anticorupţie din cadrul Ministerului Transporturilor.

Pe lângă banii respectivi primiţi pentru exercitarea unor atribuţii ce intrau, prin prisma legislaţiei, în sfera atribuţiei funcţiei publice deţinute şi remunerate de către stat, cei 107 funcţionari publici au mai primit în perioada respectivă şi salariile aferente. Adică un fel de trai neneacă, pe banii statului şi pe banii centrelor de formare profesională, a conducătorilor auto, instructorilor auto şi a managerilor de transport.

Constatările inspectorilor anticorupţie din cadrul ministerului de resort sunt dure: “Cu susţinerea şi participarea doamnei Aurelia Surulescu şi doamnei Adriana Kalapis (n.r. – actual director general al Direcţiei Generale de Transport Terestru), în calitate de director general al ARR, respectiv director al Direcţiei de Transport Rutier din cadrul ministerului, dar şi cu susţinerea altor persoane care au ocupat anterior funcţii de conducere la nivelul celor două structuri şi la nivelul Ministerului Transporturilor, reprezentanţii ARR şi DTR au acţionat constant pentru prezervarea în continuare a avantajelor financiare de care au beneficiat şi înainte de adoptarea Legii 109/2014. (…) Apreciem că reglementarea modului de plată a membrilor comisiilor de examinare a fost efectuată în mod abuziv, în interesul unui grup de persoane din care unele au ajuns să încaseze lunar din examinări sume de chiar şi 3-4 ori mai mari decât salariul cuvenit pentru funcţia ocupată, în dauna persoanelor care au participat la examinări în calitate de candidaţi şi care au fost astfel constrânşi să plătească tarife nejustificat de mari.

A fost perpetuată astfel o stare infracţională prin constituirea unui grup organizat la care au aderat atât persoanele aflate succesiv la conducerea ARR şi DTR, cât şi angajaţi din cadrul acestor structuri, care au acţionat pe o perioadă mai mare de 10 ani, inclusiv prin impunerea unor reglementări în interes propriu, în scopul obţinerii de venituri din activitatea de examinare. (…) Apreciem că modul în care au acţionat reprezentanţii ARR şi DTR cu atribuţii în elaborarea, promovarea şi avizarea respectivelor acte normative (inclusiv întocmirea Notei de fundamentare a tarifului de examinare) rezultă în mod rezonabil indicii cu privire la săvârşirea unor posibile infracţiuni de folosire a funcţiei pentru favorizarea unor persoane şi de abuz în serviciu”.

Mai mult, în document se arată că echipa de control consideră că se impune sesizarea organelor de urmărire penală pentru efectuarea verificărilor necesare şi pentru dispunerea măsurilor prevăzute de lege.

Toate aspectele sunt reluate şi în concluzii, unde, la punctele 6 şi 7, inspectorii anticorupţie din cadrul Ministerului Transporturilor solicită sesizarea Autorităţii Naţionale de Integritate şi a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) cu privire la conflictele de interese de natură administrativă, la încălcarea prevederilor legale referitoare la depunerea declaraţiilor de avere şi interese, precum şi la faptele penale ce ar fi fost săvârşite de grupul infracţional organizat din cadrul instituţiilor subordonate Direcţiei de Transport Rutier.

Actuala şefă a Direcţiei Generale de Transport Terestru a luat din examinări 526.420 lei

În raport, se află şi un tabel cu 40 de funcţionari publici care au încasat între 1 ianuarie 2016 şi 12 martie 2020, numai din activitatea de examinare la centrele de formare profesională, sume cuprinse între 200.000 lei şi 738.988 lei.

Campioana devalizării centrelor de formare profesională şi jefuirii conducătorilor auto, instructorilor auto şi managerilor de transport este Roza Eniko Balla, cu 738.988 lei net (238.198 lei în 2016, 150.947 lei în 2017 şi 157.339 lei în 2018), bani luaţi numai din examinări, la care se adaugă 192.504 lei – tot din examinări – în perioada 1 ianuarie 2019-12 martie 2020. Pe lângă suma de 931.492 lei obţinuţi în patru ani numai din examinările respective, Eniko Balla a mai câştigat peste 48.000 lei în fiecare an reprezentând salariul pentru funcţia publică deţinută, adică şef birou în cadrul Autorităţii Rutiere Române.

Balla este urmată în clasamentul respectiv de Mirela Niţu, cu 695.129 lei luaţi din examinări, pe lângă salariul ridicat anual pentru funcţia de şef Serviciu Administrativ, Corespondenţă, Arhivă şi Transport din cadrul ARR, de Lucian Constantin Lambru, director general adjunct la ARR cu 658.453 lei din examinări şi de Cristian Anton, director juridic petiţii şi relaţii internaţionale în cadrul ARR, care a încasat în aproape patru ani, din aceleaşi examinări, suma de 604.503 lei.

În tabelul respectiv este menţionată şi actuală şefă a Direcţiei Generale de Transport Terestru, Adriana Kalapis care a încasat în cei patru ani, din examinări, suma netă de 526.420 lei.

În afara tabelului cu cei 40 de funcţionari publici care au încasat, fiecare, minim 200.000 lei din examinări în cei patru ani verificaţi de inspectorii anticorupţie, în raport se menţionează că mai sunt încă 67 de persoane din cadrul ARR şi DTR care au obţinut din examinări, în perioada menţionată, venituri cuprinse între 1114 lei şi 192.750 lei.

Din cele de mai sus, reiese că avem de-a face cu o adevărată afacere derulată, în ultimii 10 ani, de funcţionarii statului sub umbrela protectoare a instituţiilor din cadrul Ministerului Transporturilor – ARR, DTR şi RAR, afacere la a cărei reglementare ilegală au contribuit în ultimii ani factori de decizie din cadrul ministerului de resort.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.