În anul 2023, ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, anunța o amplă reorganizare a Inspectoratului de Poliție Județean Constanța, cu scopul de a crește eficiența instituției. Decizia a fost luată în urma tragicului accident rutier de la 2 Mai, provocat de Vlad Pascu, care a fost condamnat definitiv la 10 ani de închisoare. De atunci s-au întâmplat multe, au fost schimbați șefi, comasate secții de Poliție și aplicate sancțiuni. Însă, pentru a avea un tablou complet al tot ceea ce a însemnat această reorganizare din temelii, am solicitat detalii Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR).
„Obiectivele principale ale reorganizării, în anul 2024, a structurilor de Poliție de la nivelul județului Constanța au vizat menținerea ordinii publice, optimizarea modului de acțiune a Poliției, creșterea gradului de siguranță rutieră pe drumurile publice, simplificarea fluxurilor administrative, birocratice, reducerea deficitului de personal, eliminarea suprapunerilor de competență, reducerea funcțiilor de conducere și creșterea numărului de polițiști în stradă“, potrivit reprezentanților Poliției Române.
Comasări
Aceștia ne-au mai transmis că, la nivelul județului Constanța, anterior reorganizării, erau constituite și funcționau opt structuri de Poliție, respectiv: Inspectoratul de Poliție Județean Constanța, Brigada de Combatere a Criminalităţii Organizate Constanţa, Serviciul de Combatere a Criminalităţii Organizate Porturi Maritime, Secția Regională de Poliție Transporturi Constanța, Serviciul de Poliție Transporturi Maritime, Brigada Operaţiuni Speciale Constanţa, Unitatea Teritorială de Analiză a Informaţiilor Constanţa și Biroul de Poliție Autostrada A2 București – Constanța din cadrul Brigăzii Autostrăzi.
Ca urmare a comasării unor structuri în cadrul procesului de reorganizare al acestora, la nivelul județului Constanța au rămas trei structuri de Poliție, independente organizatoric, subordonate Inspectoratului General al Poliției Române:
- Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Constanța
- Brigada Operațiuni Speciale Constanța
- Brigada de Combatere a Criminalității Organizate Constanța
„Conform art. 15, alin. (2) din Legea nr. 18/2002, privind organizarea și funcționarea Poliției Române, numărul, competența și structura organizatorică ale unităților de Poliție se stabilesc prin ordin al ministrului Afacerilor Interne, la propunerea inspectorului general al Inspectoratului General al Poliției Române, după consultarea Corpului Național al Polițiștilor“, potrivit reprezentanților Poliției Române.
IPJ Constanța, reorganizat pe trei piloni de activitate
În data de 15.01.2024 a intrat în vigoare noul stat de organizare al IPJ Constanța, unitatea fiind reorganizată pe trei piloni de activitate, respectiv ordine și siguranță publică, investigarea criminalității și suport administrativ, ne-a precizat IGPR.
Pilonul de ordine și siguranță publică cuprinde structuri cu atribuții principale de menținere a ordinii publice, siguranță rutieră, siguranța transporturilor, siguranță școlară și prevenirea criminalității, managementul măsurilor preventive și management operațional.
Pilonul de investigare a criminalității cuprinde structuri specializate în efectuarea activităților de constatare a infracțiunilor, de strângere a datelor în vederea începerii urmăririi penale și de cercetare penală, punerea în aplicare a actelor emise/autorizate de magistrat în cauze penale și activități de criminalistică (structurile de investigații criminale, investigare a criminalității economico-financiare, criminalistic).
Pilonul de suport administrativ cuprinde structuri cu atribuții de reprezentare instituțională și management administrativ, necesare bunei funcționări a instituției publice (structurile de logistică, financiar, fonduri externe nerambursabile, securitate și sănătate în muncă, structura de securitate, comunicații și informatică, arhivă).
Elementele de noutate față de vechea structură organizatorică au constat în:
- reorganizarea structurilor de Poliție Transporturi în subordinea IPJ Constanța;
- crearea unei structuri unice de investigare a infracțiunilor de mediu, prin dezvoltarea Serviciului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase și gestionarea domeniilor silvic, cinegetic, piscicultură, agregate minerale şi infracțiuni față de animale;
- unificarea componentelor de „siguranță școlară“, „prevenire a criminalității“ şi „educaţie rutieră“ în cadrul unei singure structuri, în aparatul județean al Inspectoratului de Poliţie;
- înființarea Ghișeului unic, ce permite uniformizarea activităților de avizare desfășurate, în vederea creșterii calității serviciului polițienesc prin simplificarea mecanismelor de relaționare cu cetățenii;
- instituirea conceptului de ofițer coordonator al polițiștilor cu atribuții de patrulare/intervenție și siguranță rutieră;
- consolidarea conceptului de poliție de proximitate în mediul urban, prin stabilirea unui sector de responsabilitate;
- preluarea de către Polițiile municipale și orășenești a posturilor de Poliție comunale arondate;
- gestionarea responsabilităților polițienești în domeniul sistemelor de pază exclusiv la nivelul aparatului județean și al Polițiilor municipale și orășenești;
- preluarea segmentelor de autostradă care traversează județul Constanța, gestionarea accidentelor rutiere doar cu pagube materiale la nivelul structurilor de Poliție Rutieră de la Polițiile municipale/orășenești;
- funcționarea camerelor de corpuri delicte exclusiv în coordonarea structurii logistice;
- dezvoltarea Poliției canine pe segmentul de urmă de miros, prin comasarea într-o singură structură, la nivelul Serviciului Județean de Criminalistică;
- funcționarea dispeceratului unic în aparatul județean al inspectoratului;
- eficientizarea activității de căutare a persoanelor dispărute și a celor date în urmărire, prin crearea unei unități specializate în acest sens;
- operaționalizarea Laboratorului regional de genetică judiciară în cadrul structurii criminalistice,
- consolidarea structurilor de ordine publică, rutieră și investigații criminale de la Polițiile municipale/orășenești/secții;
- regândirea modului de utilizare a forțelor în teren, pentru creșterea gradului de siguranță al cetățenilor și a vizibilității serviciului polițienesc;
- consolidarea capacității de acțiuni speciale a IPJ Constanța prin crearea unui compartiment de negociatori.
Numărul de posturi a fost suplimentat
„Numărul posturilor, în special în segmentul operativ, a fost suplimentat, au fost comasate anumite structuri în scopul reducerii numărului funcțiilor de conducere și creșterii numărului funcțiilor de execuție, au fost înființate noi structuri ca urmare a necesității de adaptare la noile tendințe de manifestare a fenomenului infracțional.
Ulterior reorganizării unității, s-au depus eforturi pentru încadrarea funcțiilor vacante din statul de organizare a unității, prin repartizarea promoțiilor de ofițeri și agenți de poliție, dar și prin organizarea unor concursuri (încadrări directe din sursă externă, trecerea agenților de poliție în corpul ofițerilor, reîncadrări ale polițiștilor care au încetat anterior raporturile de serviciu cu unitatea), însă acest lucru nu se poate realiza decât etapizat, în funcție de posibilități. În luna martie 2024 au fost organizate concursuri pentru ocuparea unui număr de 310 posturi, în mare parte din segmentul operativ, iar în luna iulie, pentru un număr de 75 de posturi.
Pentru posturile rămase neocupate, la care s-au adăugat și alte posturi propuse pentru încadrare, au fost organizate noi concursuri. În luna octombrie 2024 au fost organizate 23 de concursuri pentru ocuparea a 104 posturi. În anul 2025 au fost organizate concursuri pentru ocuparea funcțiilor vacante de conducere“, au precizat reprezentanții Poliției Române pentru Focus Press.
Liliana BELCIUG




























