În primele șase luni din 2024, Rompetrol Rafinare a crescut ponderea de carburanți pe care a direcționat-o pe piața internă, de la circa 65%, anul trecut, la aproape 75%. Practic, din circa 1,4 milioane de tone de benzine și motorine, peste un milion de tone au mers în benzinariile Rompetrol din țară, dar și la alți parteneri comerciali care vând carburanții produși în Petromidia.
„Rafinăria Petromidia funcționează, în prezent, la capacitate optimă, cu un nivel de producție competitiv și adaptat nevoilor actuale din piață. Continuăm să fim un partener al românilor, prin direcționarea produselor în special pe piața din România“, a declarat, săptămâna trecută, Florian Daniel Pop, directorul general al Rompetrol Rafinare.
Această strategie de vânzări a dus la creșteri în volumele comercializate către consumatorii mici. 578.000 de tone de carburanți au fost vânduți în retail, o creștere de 12% față de primul semestrul de anul trecut.
Operațional și financiar, scăderi din cauza reviziei generale
De altfel, segmentul de distribuție al Rompetrol Rafinare a fost singurul pe plus în ianuarie – iunie 2024, cu un profit net de 7,4 milioane de dolari, la o cifră de afaceri de 1,54 miliarde de dolari.
Situația nu a fost la fel de bună și pe celelalte paliere, dar rezutatele în scădere au fost puse pe seama mai multor factori externi (volatilitatea din piață, cotații internaționale oscilante), dar și a reviziei generale pe care compania a făcut-o în perioada martie – mai. În timpul unor astfel de revizii, rafinăria, practic, își oprește activitatea specifică, nu mai procesează țiței, nu mai obține produse.
Este un proces amplu, asumat de cei care se află în industria de rafinare, pentru că este vorba de „un efort financiar și operațional major, menit să mențină un grad optim de funcționare a rafinăriei, în cele mai bune condiții de siguranță și securitate în muncă. Circa 85 de milioane de dolari au fost investite doar în programele de dezvoltare, care au cuprins proiecte de modernizare în instalațiile principale din Petromidia“, arăta compania în comunicatul de săptămâna trecută, în care a prezentat situația după primele șase luni scurse din 2024.
În ianuarie – iunie 2024, Rompetrol Rafinare a consemnat o cifră de afaceri brută de 2,1 miliarde de dolari și un rezultat operațional (EBITDA) de aproape 45 de milioane de dolari. EBITDA-ul, pentru cei care nu sunt familiarizați cu terminologia financiară, este un indicator care măsoară profitabilitatea companiei înainte de scăderea amortizării, dobânzilor, taxelor și impozitelor, relevant pentru activitatea companiilor din industrie.
V.I.