Rusia a cheltuit 69 de milioane de euro pentru a finanţa o campanie de propagandă şi amestec la scară mare vizând Bulgaria şi România, dezvăluie un grup de experţi bulgari în securitate cibernetică, BG Elves.
Fondurile au fost transferate prin tranzacţii mici, dificil de detectat, de până la 5.000 de euro fiecare, potrivit grupului. Scopul era răspândirea influenţei ruse şi promovarea unor discursuri ale extremei drepte atât în Bulgaria, cât şi România, potrivit aceleiaţi surse. BG Elves susţine că a obţinut documente care leagă aceste sume de bani de companii şi persoane care operează atât în Bulgaria, cât şi în România, cu scopul clar de a manipula opinia publică.
Grupul anunţă că a împărtăşit aceste informaţii, în ultimele 48 de ore, cu jurnalişti şi servicii de investigaţie din România, Regatul Unit şi Ucraina. Schimbul de informații a fost consistent şi a depăşit aşteptările, potrivit acestuia. Ei subliniază asupra complexităţii „complotului” – care opera de ani de zile şi a cărui origine datează din 2010. În cadrul investigaţiei, BG Elves a descoperit urme ale unor domenii ruseşti în spatele „sistemelor” folosite în manipularea societăţii, dintre care multe au fost redenumite şi redirecţionate – în timp – cu scopul de a părea legitime. În ciuda acestor operaţiuni, domeniile ruseşti sunt în continuare prezente în anumite locuri. BG Elves prezintă în mod detaliat cum erau structurate aceste sisteme, cu ajutorul unor servere închiriate în Olanda şi Germania care să le sprijine. Grupul desemnează o companie – Adnow – care a jucat un rol semnificativ în distribuirea propagandei şi publicităţii cu un conţinut controversat. Reclamele respective – care promovau adesea pretenţii senzaţionale şi înşelătoare în domeniul sănătăţii – vizau să influenţeze publicul prin folosirea unor algoritmi complecşi şi instrumente de urmărire. BG Elves a descoperit că sistemele folosite de Adnow colectează şi profilează utilizatori în funcţie de conţinutul pe care-l consumă, creând profiluri foarte detaliate, cu informaţii precum sexul, locul şi chiar „ratinguri de brutalitate” (show_brutal_rate), cu scopul de a adapta mai eficient publicitatea în funcţie de ţinte, scrie Digi24.ro.
M.G.