Mai mulți funcționari publici din cadrul Primăriei Beștepe – județul Tulcea au chemat în judecată primarul și Comuna, pentru anularea unor dispoziții privind stabilirea indemnizațiilor primarului și viceprimarului, salariile de bază individuale pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate al primarului, dar și al secretarului general al comunei, cuvenite începând cu data de 1.01.2024. Prima instanță le-a respins acțiunea, iar dosarul a ajuns în recurs la Curtea de Apel Constanța.
Acțiunea a fost înregistrată la Tribunalul Tulcea, iar în cauză apar 14 reclamanți, persoane fizice, funcționari publici în aparatul de specialitate al primarului şi în cadrul serviciilor din subordinea Consiliului Local, respectiv doi reclamanți persoane juridice (sindicate).
În motivele invocate se arată că, în temeiul Hotărârii Consiliului Local nr. 67/09.11.2023 au fost emise, inițial, de către primar, două dispoziții, în data de 13.11.2023, privind individualizarea indemnizațiilor pentru demnitari, precum și a salariilor de bază aferente funcțiilor publice și contractuale din cadrul aparatului de specialitate al primarului comunei, începând cu 1 ianuarie 2024.
În cadrul acestor acte administrative au fost stabilite, pe de o parte, indemnizațiile primarului și a viceprimarului comunei, iar pe de altă parte, salariile de bază individuale pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate al primarului, funcționari publici sau personal contractual, reclamanți în prezenta cauză.
În concret, în ce privește personalul din aparatul de specialitate al primarului, salariile de bază individuale au fost stabilite pe baza coeficienților de salarizare și a valorilor stabilite prin anexa hotărârii Consiliului Local, corespunzător fiecărei funcții, prin înmulțirea acestora cu aplicarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în vigoare: 3.300 lei. În ce privește veniturile salariale lunare ale acelorași salariați, ce cuprind, în afara salariului de bază, indemnizațiile, sporurile, majorările, adaosurile, primele și premiile, precum și alte drepturi ale sistemului de salarizare corespunzător fiecărei categorii de personal, acestea urmau a fi stabilite de către primar, ce are calitatea de ordonator de credite.
Ulterior, ca urmare a intrării în vigoare, în data de 15 decembrie 2023, a Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 115/2023, primarul a emis o nouă dispoziție, respectiv nr. 37/26.01.2024, pentru stabilirea modalității tranzitorii de aplicare a actelor administrative anterioare privind individualizarea indemnizațiilor pentru demnitari, precum și a salariilor de bază aferente funcțiilor publice și contractuale din cadrul aparatului de specialitate începând cu 1 ianuarie 2024.
În opinia reclamanților, această dispoziție este profund nelegală, pe motiv că adoptarea acesteia a fost motivată prin intrarea în vigoare a OUG nr. 115/2023, privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice.
Pe cale de consecință, la data adoptării dispoziției inițiale privind individualizarea indemnizațiilor, OUG 115 nu era în vigoare, aceasta nefiind încă adoptată.
Motive de nemulțumire
Într-o scurtă prezentare, pentru o corectă reliefare și înțelegere a situației de fapt, se precizează, în acțiunea dedusă judecății, că în ce privește drepturile salariale ale categoriile de personal din administrație publică acestea au făcut obiectul unor reglementări ale Guvernului, începând cu anul 2020, sens în care, anual, au fost emise ordonanțe de urgență ce au limitat aceste venituri salariale, prin raportarea nu la salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în vigoare, ci la o altă valoare a acestuia, mai mică, stabilită tocmai prin aceste ordonanțe de urgență, prevederi considerate de reclamanți ca fiind neconstituționale.
Astfel, au fost invocate două motive de neconstituționalitate, iar instanţa a constatat că reclamanții urmăresc să supună controlului de constituţionalitate prevederile articolului I, alin. (2) din OUG nr. 115/ 2023.
Ce a constatat instanța
În data de 9.11.2023, Consiliul Local al comunei Beștepe a adoptat Hotărârea nr. 67/2023, conform căreia, începând cu data de 1.01.2024, salariile de bază pentru funcțiile publice și contractuale din cadrul aparatului de specialitate al primarului comunei Beștepe se stabilesc pe baza coeficienților de salarizare și a valorilor stabilite prin anexa la respectiva hotărâre, corespunzător funcțiilor, nivelului studiilor, gradelor/treptelor profesionale și gradațiilor de vechime, după caz, cu aplicarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, de 3.300 lei.
Se mai precizează că stabilirea veniturilor salariale lunare, care cuprind salariul de bază, indemnizațiile, sporurile, adaosurile, primele, premiile, precum și toate celelalte elemente, se realizează de către primarul comunei. Drept urmare, au fost emise de către primarul comunei Beștepe Dispozițiile nr. 195 și 197.
Numai că, anterior acestei date, respectiv în data de 15.12.2023, a intrat în vigoare art. 1 alin. 2 din OUG nr. 115/2023, potrivit căruia, în anul 2024, prin derogare de la art. 13 alin. 1 din Legea nr. 153/2017, se limitează indemnizația primarilor și a viceprimarilor la un nivel determinat prin majorarea cu 5% a nivelului acordat acestora în luna decembrie 2023.
În concret, prin dispoziție de primar, s-a hotărât diminuarea indemnizației primarului și a viceprimarului la suma de 9.660 de lei, respectiv la 7.245 de lei. De asemenea, s-a dispus diminuarea salariilor de bază individualizate pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate al primarului (reclamanții membri de sindicat din prezenta cauză), prin Dispozițiile nr. 195 și 197 din 13.11.2023, în sensul stabilirii acestora prin înmulțirea coeficienților de salarizare cu 2.415 lei, fără ca veniturile lunare salariale să depășească indemnizația lunară a primarului.
Împrejurarea că OUG nr. 115/2023 a intrat în vigoare după emiterea dispozițiilor în discuție nu poate fundamenta o altă concluzie, în situația dată fiind imperioasă intervenția ordonatorului de credite pentru stabilirea unui alt nivel al salariilor, compatibil cu cel stabilit de legislația în vigoare la momentul punerii în plată, lucru pe care primarul Comunei Beștepe l-a făcut prin emiterea Dispoziției nr. 2/16.01.2024.
În dezacord cu susținerile reclamanților, instanța a considerat că acest act administrativ nu a fost emis cu încălcarea prevederilor legale, întrucât dispozițiile de salarizare anterioare nu au produs efecte juridice. Așa fiind, cererea reclamanților privind anularea Dispoziției primarului nr. 2/16.01.2024 nu se justifică, motiv pentru care instanța de fond, Tribunalul Tulcea, a respins acțiunea ca nefondată.
Mai departe, reclamanții, funcționari publici în aparatul de specialitate al primarului comunei Beștepe şi în cadrul serviciilor din subordinea Consiliului Local au atacat cu recurs sentința de la fond, iar dosarul a ajuns la Curtea de Apel Constanța.
Daniel ALBU