În contextul pandemiei de coronavirus, transportul maritim riscă să fie afectat la nivel mondial, în condițiile în care foarte multe țări au decis să își închidă granițele. Zeci de companii de navigație au suspendat pentru 30 de zile (sau poate mai mult) orice schimb de echipaj din cauza imposibilității efectuării lor, după cum a precizat, pentru Focus Press, Ovidiu Cupșa, directorul general al Ceronav.
O altă problemă este cea legată de datele de valabilitate ale certificatelor de competență dar și a actelor de identitate ale navigatorilor care ajung să expire sau au expirat. Autoritatea Navală Română, adică instituţia care trebuie să gestioneze această situaţie, a transmis un document prin care solicită rezolvarea acestei probleme.
În cursul zilei de marți, 17 martie a.c., sindicatele europene, sub reprezentarea Federației Europeane a Transportatorilor (ETF), au ridicat problema majoră cu care se confruntă transporturile europene. În acest sens a fost înaintată de ETF o scrisoare către Comisarul Adina-Ioana Vălean pentru Transporturi din cadrul Comisiei Europene: „Pentru transporturile maritime se solicită excepții pentru navigatori de la măsurile de interzicerea circulației instituite de statele europene. Navigatorii sunt foarte importanți pentru menținerea în funcțiune a sectorului maritim și a schimburilor comerciale și de aceea repatrierea navigatorilor trebuie asigurată în deplină siguranță. Totodată reprezentanți ai IMO, ai ISF(International Shipowner Association) și ITF inclusiv Grupul de Negociere (JNG) discută despre problemele grave cu care se confruntă transportul maritim prin decizia multor țări de interzicere a circulației și închiderea granițelor”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a Sindicatului Liber al Navigatorilor.
Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor din România a declarat pentru Focus Press faptul că mărfurile vor ajunge cu întârziere în porturi, cu 14 zile. Mai este de părere că schimbul navigatorilor trebuie să se facă, pentru că absolut fiecare persoană de pe navă ocupă o anumită funcție, astfel trebuie luate niște măsuri în acest sens. Mesajul acestuia este că trebuie să fim responsabili și nu panicați.
Ovidiu Cupșa, directorul general al Ceronav și totodată și Ambasador Maritim a trimis o scrisoare către Secretarul General IMO, în care cere prelungirea certificatelor marinarilor.
„Având în vedere situația creată de recenta pandemie COVID-19, există numeroși navigatori blocați la bordul navelor din cauza imposibilității înlocuirii de a fi făcute la timp. În aceste condiții, ați avea în vedere posibilitatea emiterii unui memorandum pentru extinderea valabilității certificatelor tuturor navigatorilor aflați în această situație cu o perioadă suplimentară de 4 luni? Această extensie ar rezolva conformitatea certificatelor lor în cazul controalelor de stat ale portului. Trimiţându-vă această propunere de analiză, se ține cont de existența unui precedent, în cadrul MSC 96, când Raportul final a aprobat prelungirea termenului de intrare în conformitate cu STCW cu modificările Manilla (în 2012) cu o perioadă de grație de 6 luni de la 31.12. 2016 – 01.07.2017. Vă rog să-mi permiteți să adaug că propunerea noastră actuală este în conformitate cu poziția autorității române. Având în vedere situația de urgență creată de această pandemie, trebuie găsite soluții de urgență pentru a nu perturba buna funcționare a celui mai important motor al economiei mondiale – transportul maritim”, scrie în respectiva scrisoare.
Acesta este de părere că multe schimburi de echipaj vor fi suspendate în această perioadă , iar sute de mii de marinari sunt blocați pe nave.
Contactat de Focus Press, Ovidiu Cupșa ne-a mărturisit faptul că aceste două chestiuni trebuie rezolvate de îndată, cea referitoare la extinderea valabilității certificatelor marinarilor dar și schimbul dintre acesștia. În județul Constanța, peste 10 mii de navigatori sunt pe mare, iar la nivel mondial aproximativ 2 milioane, pe mare și pe uscat.
Este nevoie de o normalizare a transferurilor, în contextul în care, dacă aceste două probleme majore nu se vor rezolva cât de curând se va reduce capacitatea economică, iar la Constanța acest lucru este vital și nu numai.
„Sunt convins că se va crea la nivel mondial un grup care va soluționa această problemă”, a spus Ovidiu Cupșa.
„Problema schimburilor de echipaj afectează marinarii nu doar economic, ci și din punct de vedere a conformității certificatelor, care este esențială pentru menținerea în flotă. Pentru cei blocați la uscat facem toate eforturile la nivel instituțional să continuăm cursurile și să eliberăm certificatele, în condițiile respectării stării de urgență. La un moment dat schimburile vor exploda și România nu-și poate permite să își scoată marinarii din flota mondială, în acel moment, din cauza unor certificări neconforme. Dar și pentru marinarii a căror ambarcare se prelungește, certificarea poate deveni o mare problemă la controalele PSC și a altor autorități. Dincolo de cadrul instituțional, fiecare om din domeniul naval are datoria să se implice, să caute și să propună soluții autorităților și instituțiilor naționale și internaționale. În sensul reducerii efectelor economice și sociale fiecare trebuie să facă demersuri, la nivelul de competență și înțelegere pe care îl are”, mai scrie acesta în mediul online.
Managerul firmei de crewing Stargate, Ionuţ Rusu, vine cu date concrete în ceea ce priveşte situaţia prezentată mai sus: „Doar ce am discutat cu unul dintre partenerii noştri şi da, ne-au anunţat că se amână schimburile de echipaje până la noi ordine. Suntem în contract pentru 450 de oameni. Pentru o sută dintre ei se încheiau în această perioadă contractele, voiajele, şi trebuiau să vină acasă. Vor rămâne la bordul navelor. Suntem în contact cu ei, cu familiile lor, trebuie să înţeleagă că este o situaţie de forţă majoră. Grav este însă pentru cei care urmau să plece, pentru că trebuie să se întreţină şi au rate de plătit… Din fericire, măsura va fi de amânare la plata ratelor, este o salvare această măsură”, a explicat Ionuţ Rusu. „Momentan noi, cei cu firmele de crewing, nu avem activitate”, a conchis el.
L.M., A.C.
Este excelenta ideea de fi informati despre evolutia globala a acestei situatii…
Mulţumim, pe măsură ce apar noutăţi, le vom împărtăşi cu dumneavoastră!