La Judecătoria Constanța există pe rol un dosar în care se solicită declararea judecătorească a morții, o procedură specifică situațiilor în care o persoană este dată dispărută de mai mult timp și nu mai există nicio informație despre aceasta. Legislația din România prevede că o persoană poate să fie declarată moartă numai cu respectarea unor condiții. Doar că, în cazul de față, vorbim nu despre una, ci despre două persoane date dispărute, în urma naufragiului unei nave cargo, în 2021, în Marea Neagră, care s-a rupt în două și s-a scufundat.
O tragedie de proporții s-a produs în data de 11 martie 2021, în apele teritoriale ale României, când cargoul „Volgo Balt 179“, sub pavilion Comore, cu un echipaj format din 13 marinari, printre care și o femeie, toți ucraineni, s-a scufundat, iar doi membri ai echipajului au fost dați dispăruți, nefiind găsiți nici până în acest moment.
Întrucât au fost întrunite condițiile cerute de lege pentru demararea procedurilor de declarare judecătorească a morții, în toamna anului 2022 s-a cerut în instanță ca cei doi marinari, respectiv Borisenko Alexandr, de 62 de ani, și Bolatkhanov Ramzan, de 53 de ani, să fie declarați decedați.
Cei care au solicitat ca cei doi să fie declarați morți sunt procurorii care au deschis o anchetă penală cu privire la cauzele ce au condus la această tragedie. Anchetatorii au audiat membrii echipajului, cei rămași în viață, au cerut și identificarea altor persoane găsite înecate ulterior, însă nu au apărut indicii cu privire la cei doi dispăruți.
Prin urmare, cazul se află pe rolul Judecătoriei Constanța de doi ani, iar miercuri, 4 decembrie, instanța a dispus citarea unuia dintre cei doi marinari dispăruți la ultima adresă cunoscută. De rezultatul acestui demers depinde și decizia judecătorilor, care va fi pronunțată după data de 27 ianuarie, când va avea loc următorul termen.
„Dispune citarea părţilor, pârâtul B.R. la ultimul domiciliu cunoscut, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire şi prin avocat curator. Dispune emiterea adresei şi citarea reclamantului şi comunicarea către acesta a înscrisurilor înaintate la dosar de Ministerul Justiţiei la data de 29.11.2024, privind pe pârâtul B.R., în copie, certificate de grefier pentru conformitate, cu solicitarea de a depune la dosar traducerea efectuată de un traducător autorizat, cu cel puţin 5 zile înainte de termenul stabilit. Pronunţată astăzi, 04.12.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei“, potrivit hotărârii instanței.
„Filmul“ tragediei
Conform datelor furnizate în martie 2021, de Autoritatea Navală Română, cargoul „Volgo Balt 179“ s-a scufundat după ce s-a rupt în două.
Secționată de la mijloc, sub forța valurilor, nava a căpătat formă de „V“, cu pupa și prova ridicate în aer. În circa un sfert de oră, cele două extremități s-au unit, vaporul fiind practic făcut „pachet“, moment în care s-a scufundat aproape instantaneu.
Totul s-a petrecut pe întuneric, la ora locală 4.40 – 5.20, când condițiile meteo nu erau deloc „prietenoase“, cu vânt puternic și valuri de 4 metri.
Cargoul plecase din portul rusesc Rostov-pe-Don, pe 2 martie, încărcat cu cărbune antracit, iar în data de 10 martie a ajuns în Marea Neagră, unde s-a adăpostit lângă Peninsula Crimeea, din cauza vremii nefavorabile. Ulterior, comandatul a apreciat că vântul s-a mai domolit, și a decis să se angajeze în traversadă, având ca port de destinație Constanța.
În dimineața zilei de 11 martie, ora locală 4.40, cargoul „Volgo Balt 179“, ajuns la aproximativ 76 mile marine est de Constanța, a transmis în VHF un semnal care a fost recepționat de nava GSP Falcon, aflată la 18 mile marine faţă de poziția navei aflată în pericol.
Câteva minute mai târziu, GSP Falcon a informat ANR în legătură cu recepționarea semnalului de urgență transmis de nava respectivă, moment în care ANR a demarat coordonarea acțiunii de salvare.
Ulterior, nava GSP Falcon a pornit spre ultima poziție cunoscută a cargoului „Volgo Balt 179“, unde a ajuns în jurul orei locale 6.30, fiind lansată pe loc operațiunea de salvare a echipajului.
În aceste condiții, ANR, prin structura specializată Maritime Rescue Coordination Center (MRCC), a numit echipajul navei „GSP Falcon“ coordonator al acțiunii de salvare la fața locului.
Mai departe, echipajul GSP Falcon a solicitat sprijinul cargoului „Anna Smile“ ancorat în apropiere, iar simultan, din Portul Constanța a fost trimisă spre locul sinistrului și nava SAR „Artemis“ a ARSVOM.
La ora locală 7.45, de la Mangalia a plecat și MAI 0201, aceasta fiind o navă de patrulare a Ministerului de Interne.
După ce a ajuns în zona indicată, cargoul „Anna Smile“ a informat ANR, la ora locală 8.28, că nava „Volgo Balt 179“ s-a scufundat în poziţia 44 20 N 030 29 E.
În tot acest timp, nava GSP Falcon a informat ANR că s-a reușit recuperarea a unsprezece membri ai echipajului, dintre care unul decedat.
În jurul orei locale 15.00, fregata „Regina Maria“ având un elicopter Puma maritim la bord, a primit ordin să înceapă căutările în cazul celor doi marinari dispăruți în apele mării, care nu au mai fost găsiți niciodată și urmează a fi declarați morți.
Daniel ALBU