Acțiunea de control a Inspectoratului Teritorial de Muncă la centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, centrele rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și cele destinate copiilor, care își desfășoară activitatea în judetul Constanța, s-a desfășurat conform ordinului Ministerului Afacerilor Interne nr. 101/07.07.2023.
Echipele de inspectori de muncă din cadrul serviciilor de control ale ITM Constanța au fost formate atât din inspectori de muncă din cadrul Serviciului Control relații de muncă, cât și Serviciului Control securitate și sănătate în muncă.
În cele șapte zile în care s-au desfășurat activități de control (inclusiv sâmbăta și duminica), au fost efectuate verificări la un număr de 101 centre rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor adulte cu dizabilități și cele destinate copiilor, fiind încheiate un număr de 59 de procese-verbale de control, în unele situații un centru rezidențial având în componență mai multe case / locuințe de tip familial.
În această campanie a fost implicat aproape tot efectivul de inspectori de muncă cu atribuții de control din cadrul inspectoratului (nouă inspectori securitate și sănătate în muncă, respectiv 27 de inspectori relații de muncă).
S-a avut în vedere, pe de o parte, identificarea centrelor care, în calitate de angajatori, nu respectă prevederile legale ce reglementează relațiile de muncă, iar pe de altă parte, conștientizarea angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește respectarea prevederilor legale în domeniul securității și sănății în muncă.
Controalele efectuate de inspectorii de muncă au vizat doar lucrătorii care își desfășoară activitatea în aceste centre și cărora le sunt aplicabile prevederile legale care intră în competența de control a Inspecției Muncii și nu modul în care sunt îngrijiți rezidenții beneficiari ai serviciilor sociale din aceste centre, acest aspect nefiind de competența instituției.
Obiectivul principal a fost, în primul rând, eliminarea neconformităților constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii pentru remedierea acestora, iar iî unele situații s-au aplicat inclusiv sancțiuni contravenționale.
În urma verificărilor din punct de vedere al relațiilor de muncă, inspectorii au verificat un număr total de 3.074 de salariați. Dintre neconformitățile constatate menționăm:
- Nerespectarea obligației legale de a ține evidența timpului de muncă la locul de muncă;
- Neevidențierea corectă în documentele de evidență a timpului de muncă, respectiv angajatorii nu au menționat, conform legii, ora de început, respectiv ora de sfârșit a timpului de muncă.
Ca urmare a neconformităților constatate au fost aplicate un număr de 13 sancțiuni contravenționale cu amendă, în valoare de 38.000 de lei, respectiv trei sancțiuni contravenționale cu avertismente și s-au dispus 51 de măsuri cu termen scadent de remediere.
S-a identificat doar o persoană fără forme legale de angajare, pentru care s-a aplicat sancțiune contravențională cu amendă, în valoare de 20.000 de lei, și s-a dispus măsura obligatorie de remediere imediată a neconformității.
Din punct de vedere al securității și sănătății, în urma verificărilor s-au constatat un număr de 29 de neconformități, pentru care s-au dispus 29 de măsuri de remediere cu termen scadent și s-au aplicat un număr de 29 de sancțiuni contravenționale, din care unsprezece cu avertisment, respectiv 18 cu amendă, în cuantum de 75.000 de lei.
Cele mai frecvente deficiențe constatate au fost :
- Instruirea din punct de vedere al securității și sănătății în muncă, a personalului care își desfășura activitatea în aceste centre, era incompletă sau deficitară;
- Semnalizarea căilor de accces și de circulație incompletă;
- Organizarea deficitară a activității de prevenire și protecție.
V.I.
Bună dimineața!
Numai aceste deficiențe?90 % din personal nu are de aface cu acest serviciu. Sunt angajați pe post de ingrijitori iar aceștia efectuează toate muncile posibile. Menaj locatar,Curățenie clădire,administrare medicamente locatar,hranirea acestora, manipularea acelor persoane nedeplasabile, etc.: Unde se mai respectă siguranța în muncă? Dar igiena?.Câți din personal au analizele făcute la zi? Câte kg are voie sa ridice o persoană.? Pe timp de noapte in centre rămâne câte o persoană maxim 2.de tură. Deficiențele sunt mult m-ai mari, dar de fiecare dată când iese un iureș din acesta se dau câteva amenzi derizorii și gata….după aceea revenim la vechile obiceiuri….
Apropo: Sa întrebat cineva până acum cum sunt manipulați locatarii ne deplasabili ai acestor centre? Nici un centru nu are lift. Scările de acces sunt înguste și abrupte. Persoanele ne deplasabile sunt cazate la etajele superioare și in mansarde fără aer condiționat. Temperatura de 45- 50 C.Unde este siguranța în sănătate? : Când tanti care dă cu mopu la wc se duce după aceea și hrănește locatarul! s-au îi administrează și o medicamentatie….😒…De problemele acestea autoritatile știu.Faceti legătura :Cine administrează aceste Centre , și ce hram poartă .Vă veți da singurei raspunsul….de ce funcționează asemenea Centre in felul acesta.
Personal ,am vrut să duc o rudă la un centru din Constanța de pe str.Poporului…și pe lângă prețul mare cerut am avut surpriza neplăcută să-mi interzică vizita când am timp.Vroiau o dată la 2 saptamani. 15 minute. Îl cazau pe la o mansarda cu niște trepte abrupte….Vai de capul nostru…Nu ne mai facem bine…