Somnul “curăţă” creierul de toxine! Dr. Loti Popescu, despre insomnie: Organizaţia Mondială a Sănătăţii a decis să clasifice orice formă de muncă pe timp de noapte ca pe un factor cancerigen

0
502

Continuăm seria episoadelor “FOCUSaţi pe SĂNĂTATE”. V-am obişnuit să obţineţi conţinut de calitate. Astăzi vom vorbi despre un subiect interesant, unul dintre pilonii care ne echilibrează mintea şi corpul. Dacă nu avem un somn echilibrat ne expunem la o serie de riscuri. Trecem printr-o perioadă pandemică dificilă, guvernată de emoţii negative puternice care ne afectează echilibrul psihic, dar şi sănătatea fizică.

Va fi un episod despre somn care te va ţine treaz. În episodul 6 discutăm despre beneficiile surprinzătoare ale somnului asupra sănătăţii şi bunăstării psihice şi vom afla de ce somnul ne poate salva viaţa chiar de la dr. Loti Popescu, coordonatorul judeţean al Biroului de Programe şi Promovare a Sănătăţii şi Educaţiei pentru Sănătate din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică din Constanța, medic primar, autoare de cărți în care promovează sănătatea și un stil de viață sănătos, ghidează părinții în relațiile cu copiii lor, dar și cuplurile în găsirea pârghiilor pentru relații împlinite și fericite.

O bună igienă a somnului poate face o mare diferenţă în calitatea vieţii. Oricand putem face mici schimbări în stilul de viaţă, pentru a ne îmbunătăţi calitatea somnului.

Dacă vorbim despre insomnie, înseamnă că vorbim despre somn. Somnul este o parte integrantă a sănătăţii noastre mintale, iar sănătatea mintală este una dintre cele şase dimensiunii ale stării de sănătate. Prin urmare, atunci când spunem “Sunt sănătos!” înseamnă, împlicit, că şi dormim bine. Dacă nu dormim bine, atunci ar trebui să ne focusăm pe sănătatea noastră. Se ştie că există peste 80 de boli ale somnului, dar nu numărul lor contează, ci efectele. Printre cele mai nedorite efecte sunt insomniile. Pentru a repara insomnia ar trebui să ştim cauzele“, a declarat, pentru Focus Press, dr. Loti Popescu.

Principala cauză în insomnii suntem noi. “Fiecare dintre noi. Aceea care credem că ziua are mai mult de 24 de ore şi care încercăm, aproape în fiecare zi, şi din păcate de multe ori şi reuşim, să incorporăm în cele 24 de ore activităţi pentru care ne-ar fi necesare 3 zile şi apoi să ne plângem că timpul este scurt. Prima cauză stă în noi. Este reprezentată de noi. Noi ar trebui să ştim că 30% din viaţă este dedicată somnului şi să evităm să mai spunem “Ai o viaţă şi pe aia o dormi!” Da, ai o viaţă şi o treime din ea o dormi, dacă vrei să fii sănătos! Dacă nu, nu mai ai sănătatea pe care o doreşti”, susţine medicul Popescu.

După mai multe zile de un somn neodihnitor pot să apară modificări comportamentale

Printre cauzele insomniilor se numără schimbările de ritm din starea somn-veghe. “Foarte mulţi oameni fac ture, lucrează în ture și sunt afectaţi. De altfel, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a decis să clasifice orice formă de muncă pe timp de noapte ca pe un factor cancerigen. Asta nu este puţin lucru. Este un semnal care ar trebui să ne dea de gândit. De exemplu, cei care călătoresc peste Ocean sau au călătorii lungi şi suferă, sunt deprivaţi de somn, ştiu foarte bine că după mai multe zile de somn neodihnitor pot să apară modificări nu numai în memorizare, învăţare, ci pot să apară şi modificări ale sângelui, modificări comportamentale, modificări biochimice. Bineînţeles că starea de atenţie, de vigilenţă, scad şi dacă cineva vrea să mai şi conducă în acel moment este total contraindicat“, ne-a explicat medicul Loti Popescu.

Cauzele insomniei

Alte cauze care duc la insomnie pot să fie legate de temperaturile extreme. “Temperaturi prea scăzute sau prea crescute nu ajută la somn. Se consideră o temperatură optimă cea de 18-19 grade, hai să zicem 20. Tot ce este peste sau mai puţin nu este benefic pentru un somn de calitate. Consumul de cofeină, de alimente inflamatorii şi în cantitate mare sunt de asemenea factori care duc la insomnie, dar și alimentaţia grea sau pur şi simplu băutul unei cafele sau o masă de seară copioasă. Dacă avem o masă mai bogată ar trebui să treacă cel puţin 6 ore până la momentul somnului, pentru că este nevoie de timp pentru digestie. Dacă dăm cantităţi mari sau combinate necorespunzător corpul nostru suferă şi atunci sigur nu mai putem să adormim. Dacă ne gândim să facem mişcare seara este un factor care duce la insomnie. Dacă nu facem mişcare, suntem sedentari, iar este un factor care duce la insomnie. De asemenea, tulburările hormonale și mă gândesc aici la hipertiroidie, unele medicamente pentru hipertensiune, unele medicamente pentru ADHD, pentru epilepsie, unele medicamente care se prescriu în depresie, medicamente care se dau în bolile cardiace şi ele dau insomnii”, susţine dr. Popescu.

Stresul de zi cu zi, factor cronic

Stresul de zi cu zi este un factor cronic, care dă oboseală cronică, griji, gânduri, anxietate şi reprezintă un alt factor pentru insomnie. “Afecţiunile fizice sau psihice, insomniile secundare din durerile dentare sau musculare sau articulare. De asemenea, o stare de incontinenţă urinară, boala Alzheimer, sindromul picioarelor neliniştite, depresia sunt tot atâţia factori care pot să provoace insomnie“, susţine medicul Popescu.

Somnul trebuie integrat în fiinţa fiecărui individ

Insomnia este diagnosticată după mai multe aspecte. “Nu zicem că avem insomnie dacă trei nopţi la rând nu am putut să dormim. Asta este o insomnie temporară. Este o insomnie acută când tulburările de somn merg cam câteva săptămâni şi este şi o insomnie cronică care durează de la câteva luni la câţiva ani. Prin urmare, depinde întotdeauna de factorii care au generat insomnia şi de cât timp au persistat ei. Dacă au persistat puţin timp este un lucru şi dacă au persistat de mai mult timp este altceva şi în funţie de asta putem să venim şi cu un tratament pentru insomnie. Se ştie că specialiştii care se ocupă strict de somn se numesc somnologi, dar nu trebuie uitat că somnul trebuie integrat în fiinţa fiecărui individ. Atunci când observăm sau vrem să tratăm o insomnie trebuie să vedem, să examinăm pacientul în ansamblul lui. Trebuie să ştim problemele cu care el se confruntă şi de asta poate să fie aici nevoie de medici specialişti de diferite afecţiuni, diferite specialităţi. Poate să fie nevoie de psihologi. Depinde de cauza generatoare a insomniei ca să putem să reparăm insomnia“, susţine dr. Popescu.

Melatonina, hormonul tinereţii şi al longevităţii, antidepresiv şi neuroprotector

Melatonina, hormonul somnului, este numită hormonul tinereţii şi al longevităţii. “Ce înţeleg eu din asta? Înţeleg că dacă dorm, dacă am un somn de calitate şi în numărul de ore corespunzător, tinereţea şi longevitatea vor fi cu mine. Este importantă calitatea somnului, dar şi numărul de ore. Un somn de calitate protejează inima. La nivelul creierului previne Alzheimerul. Melatonina este un antidepresiv foarte bun şi este un neuroprotector. Melatonina este cardioprotector, un neoprotector, antidiabetic, stimulează funcţia de apărare a sistemului imunitar, anticanceroasă, antiinflamatorie, antiproliferativă. Melatonina ajută mult la dezvoltarea fătului. Melatonina reglează sistemul renină-angiotensină-aldosteron. Melatonina acţionează împotriva stresului oxidativ. Melatonina este un antioxidant puternic. (…) Somnul curăţă creierul de toxine. Somnul este vital pentru o bună stare de sănătate, pentru a ne simţi bine, pentru a avea putere, pentru a face faţă situaţiilor, întâmplărilor din viaţa noastră şi pentru cei care vor să facă performanţă“, a conchis medicul Loti Popescu.

Care sunt efectele insomniei asupra organismului şi cum o putem preveni şi trata? Podcastul integral îl puteţi asculta aici.

Alexandra VASILE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.